הפור נפל: ויזנטל ויוכפז צפויים להתמודד על תפקיד מנכ"ל תאגיד השידור

יונה ויזנטל וגולן יוכפז יצטרפו לבורסת השמות של המתמודדים לתפקיד, ביניהם ישראל טויטו, אוה מדז'יבוז', יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ואלעד טנא • כבר בתהליך הבחירה הקודם, שבו נבחר בסופו של דבר אלדד קובלנץ למנכ"ל הקבוע, קיבלו ויזנטל ויוכפז פנייה להציג מועמדות - אך בחרו שלא לעשות זאת

יונה ויזנטל וגולן יוכפז / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר
יונה ויזנטל וגולן יוכפז / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר

לאחר שבועות של התלבטות, נראה כי שניים מהשמות החמים הנזכרים כמועמדים המובילים לתפקיד מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי החליטו להתמודד על התפקיד: לגלובס נודע כי אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, צפויים יונה ויזנטל וגולן יוכפז להגיש את מועמדותם, ממש בסמוך לסגירת המכרז.

עוד נודע לגלובס כי יוכפז, ששותף בחברת ההפקה WOT בה שותפים גם אולפני הרצליה והמנכ"לים המשותפים אפרת דרור ויואב פרץ, שוחח בימים האחרונים עם בכירים בקבוצת קשת והודיע להם כי הוא שוקל להתמודד על התפקיד. קבוצת קשת שותפה במיזם הטלוויזיה FREETV, שחתם לאחרונה על ההסכם עם חברת WOT על הפקת תוכנית תחקירים חדשה.

גם ויזנטל התלבט בשבועות האחרונים בסוגית הגשת המועמדות. ויזנטל, שכיהן בעבר כסמנכ"ל התוכן של yes, שימש בעבר כמנהל הזמני של רשות השידור לפני סגירתה. בחודשים האחרונים הוא מכהן כחבר במועצת התאגיד. בשלב זה הוא איננו צפוי להתפטר מתפקידו, אך בשבועות האחרונים הוא נמנע מלהשתתף בישיבות מועצה.

נזכיר כי כבר בתהליך הבחירה הקודם שבו נבחר בסופו של דבר אלדד קובלנץ לתפקיד המנכ"ל הקבוע, קיבלו ויזנטל ויוכפז פנייה מוועדת האיתור כדי שיציגו מועמדות - אך שניהם בחרו שלא לעשות זאת. 

יותר מ-20 מועמדים

השלב הראשון בתהליך בחירת המנכ"ל הבא של תאגיד השידור צפוי להסתיים מחר (ג') בלילה, המועד שבו תסתיים האפשרות להציג מועמדות לתפקיד. על-פי מקורבים לגלובס, עד עתה הגישו מועמדות למעלה מ-20 מועמדים: חלקם אינם שייכים לתחום התקשורת, ואחרים שועלים ותיקים בה.

בין המתמודדים על התפקיד: המנכ"ל לשעבר של חדשות 13, ישראל טויטו; אוה מדז'יבוז', לשעבר יו"ר הרשות השנייה, מנכ"לית רדיו תל אביב ומנכ"לית קבוצת "מעריב"; יוליה שמאלוב-ברקוביץ', לשעבר יו"ר הרשות השנייה ומי שהייתה ממקימי ערוץ 9; ואלעד טנא, לשעבר ראש חטיבת הדיגיטל של התאגיד, שכיהן עד לפני ימים ספורים כראש מערך ההסברה הלאומי.

עוד צפויה להגיש מועמדות טל פרייפלד, סמנכ"ל הטלוויזיה של התאגיד, שמכהנת מאז הדחתו של המנכ"ל הקודם קובלנץ בתפקיד המנכ"לית הזמנית.

השר הנדל מתמהמה

נזכיר כי החוק מגדיר גם את הליך הבחירה וגם את תנאי הסף לתפקיד מנכ"ל תאגיד השידור. את הסינון הראשוני עורכת ועדת איתור המורכבת משלושה חברי מועצה: יו"ר התאגיד גיל עומר המכהן כיו"ר הוועדה והחברים פרופסור מנחם בן ששון ומיכל רפאל-כדורי.

לאחר שהוועדה פרסמה קול קורא והזמינה מועמדים לפנות אליה ולהגיש מועמדות, צפויים המתמודדים להיפגש עם חברה להשמת בכירים שתסייע לחברי הוועדה בסינון הראשוני. בהמשך יפגשו חברי הוועדה עם המועמדים שעברו את הסינון לראיונות אישיים, ובהמשך הוועדה תבחר מתוכם שלושה מועמדים סופיים שיוצגו לבחירה בפני כל חברי המועצה.

כיום מונה מועצת התאגיד 9 חברים, אך אתמול (א') התפטרה חברת המועצה שרון ידין מסיבות אישיות. נזכיר כי ישנן שלוש נשים שנבחרו על-ידי ועדת איתור שאמורות להתמנות לחברות מועצה, וכל שעומד בדרך לכניסתן לתפקיד הוא חתימה של שר התקשורת יועז הנדל, שמתמהמה מסיבות השמורות איתו מלחתום. נציין כי מדובר במהלך טכני: השר כמעט ואיננו יכול לפסול אדם שנבחר על-ידי ועדת האיתור אלא בנסיבות יוצאות דופן.

השלוש שאמורות להתמנות כחברות מועצה הן עליזה דיין-חממה, מנכ"לית מוזיאון מורשת יהדות בבל; הפעילה החברתית קטף מוראד סלמה, שכיהנה בין היתר כאחראית על החינוך לתקשורת בחברה הערבית במשרד החינוך, וכיום מרצה לתקשורת ומנהלת אקדמית במכללת אורנים; וד"ר נורית כהן-לוינובסקי, שנמנתה עם צוות ההקמה של מוזיאון יצחק רבין, ומשמשת בין היתר כראש מחלקת החינוך של מרכז רבין לחקר ישראל.