גורו ההשקעות קת׳י ווד בסחרור. אילו מניות ישראליות היא מחזיקה?

ווד זכתה בעבר לכינוי "גורו הטכנולוגיה המשבשת", אך השקעותיה ספגו בשנה האחרונה פגיעה קשה • בתיק ההשקעות שלה ניתן למצוא את מניות הטכנולוגיה סטרטסיס, מאנדיי וגלובל-אי, אבל גם את אלביט, דנאל, אלקטרה צריכה, בזק ופתאל

קת’י ווד / צילום: Associated Press, Rebecca Blackwell
קת’י ווד / צילום: Associated Press, Rebecca Blackwell

היו תקופות שבהן הספיק דיווח על הגדלת החזקות של Ark Investment במניה מסוימת, והמניה הייתה קופצת בוול סטריט בשיעור חד. Ark, חברת השקעות אמריקאית שהוקמה ומנוהלת על ידי קת'רין (קת'י) ווד, משקיעה באמצעות כמה קרנות ומתמקדת בעיקר בחברות טכנולוגיה, אם כי לא רק. בעבר הימרה החברה בהשקעותיה על חדשנות ועל תחומים חמים כמו חקר החלל, מטבעות דיגיטליים ועוד.

ווד בת ה-66, שהקימה את ארק ב-2014, לאחר קריירה ארוכה בחברות ניהול נכסים, נחשבת לגורו עבור משקיעים מסוימים, וכך, לא פעם כשנודע על רכישת מניות שהיא ביצעה, המשקיעים הגיעו אחריה. 

לדוגמה, בתחילת 2021 נודע שארק כמעט שילשה את ההחזקה שלה בחברת הטכנולוגיה הישראלית סרגון, דבר שהוביל לקפיצה של למעלה מ-50% במחיר המניה בתוך יום מסחר אחד. אבל זו הייתה תקופה אחרת: מניות הטכנולוגיה נסחרו במחירים גבוהים ובמכפילים נדיבים בהרבה, הריבית הייתה אפסית והחשש מאינפלציה היה רחוק.

השינויים בתנאי המאקרו-כלכלה בשנה האחרונה הובילו גם לירידה בביצועי ארק. אם קודם לכן כונתה ווד "גורו הטכנולוגיה המשבשת" ו"המשקיעה הטובה ביותר שמעולם לא שמעתם עליה" (בכתבות באתרים כלכליים נחשבים בארה"ב), וה-ETF שלה - קרן הסל Ark Innovation - הציגה ביצועים גבוהים יותר מרוב מוחלט של המתחרים, היום המצב שונה.

כבר לפני קרוב לשנה, בכתבה בוול סטריט ג'ורנל, נכתב כי ההתאוששות הכלכלית שלאחר משבר הקורונה והחששות מאינפלציה יעמידו למבחן את פילוסופיית ההשקעה של ווד לאורך זמן, וכי הרבעון השני של 2021 היה רע מאוד עבורה. "כבר היינו במצב הזה פעם", היא צוטטה אז, ואמרה כי "השתמשנו בתנודתיות כפי שאנו עושים תמיד". 

אלא שמתחילת השנה הנוכחית, מניותיה של קרן הסל Ark Innovation ירדו ב-54%, על רקע הסנטימנט השלילי כלפי נכסים מסוכנים יותר, ובהם מניות הטכנולוגיה שבהן היא מושקעת. בכתבה שפורסמה בשבוע שעבר ב"פייננשל טיימס" נכתב ששווי נכסי הקרן הזו התכווץ לכ-9 מיליארד דולר, לעומת 28 מיליארד דולר בשיא.

 
  

עם זאת, לפי פייננשל טיימס, אל הקרן זרמו מתחילת השנה מעל 1.5 מיליארד דולר, כך שלדבריהם משקיעים עדיין מאמינים בווד, בעיקר לטווח הארוך. בד בבד מציינים שם את ה-ETF של Tuttle Capital, שהושקה בסוף השנה שעברה ומהמרת נגד ארק (שורט), שעלתה מתחילת השנה בעשרות אחוזים. 

החזקה של 142 מיליון דולר בסטרטסיס

השבוע פורסם הדיווח הרבעוני על ההחזקות של Ark Investment בניירות ערך. ארק מחזיקה בין היתר במניות טסלה, שופיפיי, Teladoc, זום, Roblox ו-Coinbase. במקביל יש לה החזקות גם בחברות ישראליות רבות - רובן מתחומי הטכנולוגיה השונים, אך גם חברות ביומד ואחרות.

 
  

מהדיווח עולה כי ההחזקה הישראלית הגדולה של ארק נכון לסוף הרבעון השני (מבחינה דולרית) היא בחברת הדפסות התלת-ממד סטרטסיס : היא מחזיקה במניות סטרטסיס ששוויין הנוכחי מגיע ל-142 מיליון דולר, לאחר שבמהלך הרבעון השני היא הגדילה את ההחזקה בחברה. מניית סטרטסיס איבדה כ-26% מערכה ברבעון השני, ובמהלכו רכשה ארק למעלה מ-400 אלף מניות נוספות של החברה. במחיר הממוצע של מניית סטרטסיס ברבעון, מדובר בהשקעה של כ-8 מיליון דולר.

החזקה משמעותית נוספת בקרב החברות הישראליות היא בחברת הדפסות תלת-ממד אחרת, ננו דיימנשן , שבה השווי הנוכחי של החזקת ארק מגיע ל-53.4 מיליון דולר. מניית ננו דיימנשן ירדה במהלך הרבעון השני ב-12%. ארק מכרה בתקופה זו כ-14% ממניות ננו דיימנשן שבהן החזיקה רבעון קודם לכן, תמורת כמה מיליוני דולרים. בשנה שעברה, קת'י ווד נחשבה לאחד הגורמים שהובילו לעליות החדות במניית ננו דיימנשן.

עוד חברות ישראליות שבהן לארק יש החזקה גדולה יחסית לאחרות הן החברה הביטחונית אלביט מערכות , שבה היא מחזיקה במניות בשווי של 41 מיליון דולר, חברת הטכנולוגיה מאנדיי , שבה ההחזקה היא בשווי של 25.5 מיליון דולר, קומפיוג'ן  - 22.6 מיליון דולר, וגלובל-אי  - כ-20 מיליון דולר.

מאנדיי וגלובל-אי הן חברות טכנולוגיה חדשות יחסית בשוק הציבורי - שתיהן החלו להיסחר בוול סטריט בשנת 2021, שהייתה שנת שיא בהנפקות ובמיזוגים לחברות SPAC. בקומפיוג'ן, העוסקת ביכולות של ביולוגיה חישובית לצורך פיתוח תרופות לסרטן, ארק הגדילה את החזקתה במהלך הרבעון בהשקעה מוערכת של למעלה ממיליון דולר, בזמן שהחברה איבדה ברבעון 44% משווייה.

כך גם בחברת הטכנולוגיה למסחר מקוון גלובל-אי, שם המניה איבדה ברבעון השני 36%, וארק ניצלה את ההזדמנות להגדיל החזקות, בתמורה מוערכת של למעלה מ-5.5 מיליון דולר. מנגד, אלביט עלתה ב-5% ברבעון השני (לאחר עלייה חדה ברבעון הראשון), וממניותיה מכרה ארק תמורת מיליוני דולרים בודדים ברבעון השני, והחזקתה ירדה מעט.

מכרה ברבעון השני 10% מההחזקה בבזק

בחברות ישראליות אחרות, ההחזקה של ארק קטנה ואינה משמעותית. עם זאת, מעניין לציין השקעות של ארק שהן לאו דווקא כאלה שמזוהות עם טכנולוגיה וחדשנות משבשת. נכון לסוף הרבעון השני, ארק מחזיקה בין היתר במניות אלקטרה מוצרי צריכה , פתאל החזקות  ודנאל , הנסחרות בבורסה בתל אביב.

לפי הדיווח של ארק, בסוף הרבעון השני היא החזיקה במניות אלקטרה צריכה, העוסקת בשיווק מוצרי צריכה חשמליים ומחזיקה ברשת יינות ביתן, אשר שוויין הנוכחי מגיע לכ-5.6 מיליון שקל (כ-1.6 מיליון דולר); במניות חברת המלונות פתאל בשווי דומה; ובמניות דנאל מתחום משאבי האנוש והסיעוד בשווי כ-6 מיליון שקל (1.7 מיליון דולר).

ארק מחזיקה במניות נוספות שנסחרות בבורסה בתל אביב בלבד, בהן חברות שירותי ה-IT חילן , מטריקס , וואן  ומלם תים  (שבכולן ההחזקה שלה פחתה במהלך הרבעון השני), חברות התקשורת סלקום  ובזק  (גם בפרטנר יש לה החזקה, אך היא נסחרת גם בנאסד"ק), חברת הפינטק נאייקס  וחברת הדפסות התלת-ממד מאסיבית .

בבזק, ארק מכרה במשך הרבעון השני כ-10% מההחזקה שלה, ושווי ההחזקה מגיע ל-7.1 מיליון שקל, שהם כ-2 מיליון דולר. עוד מניות שבהן ארק הקטינה את ההחזקות ברבעון השני הן חברת הביומד גמידה סל, החברה הביטחונית ראדא וחברת הטכנולוגיה תופין, שהודיעה על מכירתה וממתינה להשלמת העסקה.