שוק הדיור מתחיל להתקרר, אבל הרוכשים הצעירים ממשיכים להסתער

בעוד כלל השוק רושם ירידה של כ-7% במספר העסקאות שנרשמו השנה לעומת התקופה המקבילה, כמות רכישת הדירות בקרב הזוגות הצעירים דווקא עולה • הסיבה: החשש שמחירי הדירות יוסיפו לעלות

הזוגות הצעירים ממשיכים לרכוש דירות ובכמות גדולה / צילום: Shutterstock
הזוגות הצעירים ממשיכים לרכוש דירות ובכמות גדולה / צילום: Shutterstock

בחמשת החודשים הראשונים של השנה נרשמה ירידה של כ-7% ברכישת דירות, לעומת חמשת החודשים הראשונים של 2021, אך בקרב הזוגות הצעירים דווקא חלה עלייה של 1% - כך עולה מדוח הכלכלנית הראשית על שוק הדיור למגורים במאי השנה.

למרות הירידה במספר העסקאות, היקפי המשכנתאות שנלקחו במאי עדיין גבוהים מאוד. כך, לפי נתוני בנק ישראל שהתפרסמו ביוני, היקף המשכנתאות שנלקח במאי עמד על 12 מיליארד שקל, מול 9.5 מיליארד שקל במאי אשתקד.

שתי דירות זהות, מיליון שקל הבדל: השכונה שממחישה את העיוות בהגרלות הממשלתיות
● כך פותרים את משבר הדיור? ירידה בשכר ומחסור בעובדים ועדות התכנון והבנייה

על פי הדוח, מינואר עד למאי נרכשו 53.4 אלף דירות לעומת 57.3 אלף שנרכשו בחמשת החודשים המקבילים ב-2021. ועם זאת ניכר, כי פערים בין נתוני השנה שעברה לזו הנוכחית מתרחבים והולכים ככל שחולף הזמן. המשבר הכלכלי בהתהוות, העלאת הריבית ואולי גם מחירי הדירות הגבוהים נותנים אותותיהם על נתוני 2022, כשלכל אלה נוספת גם העלאת מס הרכישה שהוטלה בסוף השנה שעברה על המשקיעים, מה שמפחית מאוד את רכישת הדירות אצלם - בחמשת החודשים הראשונים של השנה נרשמה ירידה של 25% ברכישת הדירות להשקעה.

כמו כן, התוספת למלאי הדירות שבידי משקיעים שנרשמה בשנה שעברה מתקזזת במהירות. בשנה שעברה נוספו למלאי זה 6 אלף דירות, ואולם בחמשת החודשים הראשונים של השנה קוזז המספר הזה ב-4.1 אלף דירות, תולדה של ההפרש בין כמות הדירות שהמשקיעים מכרו לבין זו שרכשו.

ואולם כאמור, הזוגות הצעירים ממשיכים לרכוש דירות ובכמות גדולה. בחמשת החודשים הראשונים של השנה זוגות צעירים רכשו 27.2 אלף דירות, לעומת 26.9 אלף שרכשו בין ינואר למאי 2021. הנתון מעניין במיוחד, משום שבתקופה זו כמות הדירות שנרכשו במסגרת תוכניות הממשלה לסבסוד דירות (מחיר למשתכן, דיור במחיר מופחת ומחיר מטרה) דווקא ירדה מ-5.9 אלף בשנה שעברה ל-5.5 השנה. המשמעות היא שיורת צעירים פנו לרכוש דירות בשוק החופשי.

הכלכלנית הראשית מצאה שחלק משמעותי מרוכשי הדירות בחודש מאי בחרו לרכוש אותן באזור הדרום וששכרם היה נמוך יחסית. "ממצאים אלו מרמזים כי הגידול ברכישות דירה ראשונה באזור באר שבע נרשם תוך התבססות על רמות מינוף גבוהות יותר, זאת כאשר לראשונה מזה תקופה ארוכה עולה הריבית במשק", כתבה הכלכלנית והוסיפה: "העובדה לפיה גידול זה ברכישות הינו בעיקר של מי ששכרם נמוך יחסית עשויה לרמז בין היתר על חשש של אוכלוסייה זו מהמשך עליית מחירי הדירות ואי היכולת בעתיד לממש את רצונם לרכוש דירה".