בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; את הדרמה האמיתית סיפק שוק האג"ח

מדד המחירים לצרכן בארה"ב זינק בקצב שנתי של 9.1% • פערי תשואות האג"ח בארה"ב הם הגבוהים ביותר ב-20 השנה האחרונות • האירו מתאושש לאחר שנסחר מתחת לשווי הדולר • איירון סורס זינקה בקרוב ל-50% לאור מיזוג עם חברת Unity מארה"ב לפי שווי של 4.4 מיליארד דולר; יוניטי צנחה ב-17%

בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock
בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:00

שוק המניות האמריקאי הגיב בנמנום קל לנתוני האינפלציה הלוהטים, והירידות החדות בפתיחת המסחר נמחקו במהירות. לאורך היום נסחרו המדדים בתנודות קלות לכאן או לכאן, ולבסוף סיימו בירידות מתונות. נאסד"ק השיל 0.1%, דאו ירד ב-0.7% ו-S&P 500 ב-0.4%.

הדרמה האמיתית של הערב הייתה בשוק האג"ח של ממשל ארה"ב, שם הפער בין תשואת האג"ח שנתיים לזו של אג"ח 10 שנים הוא הגדול ביותר ב-20 השנה האחרונות. תשואת האג"ח הקצרה עומדת כעת על 3.12% אחרי שקפצה ב-8 נקודות, ואילו תשואות האג"ח לעשור ול-30 שנה ירדו ב-5 נקודות כל אחת, ל-2.90% ו-3.07% בהתאמה.

בקרב המניות הישראליות היו כמה כוכבות בולטות הערב, בראשן איירון סורס  שזינקה ב-47% אחרי שהכריזה שתתמזג אל יוניטי  האמריקאית (אך משקיעיה פחות התלהבו מהעניין והיא נפלה ביותר מ-17%). גם סייברוואן , A2Z, אינמוד , צים  וראדא  בלטו לטובה. לעומת זאת, פלוריסטם , אינטרקיור  ואייסקיור  איבדו גובה.

טוויטר  זינקה בקרוב ל-8%, לאחר שהגישה לבית המשפט בדלאוור תביעה נגד אילון מאסק, לאחר שזה ביטל את עסקת הרכישה של חברת המדיה החברתית.

21:30

בעוד שבוול סטריט נמשכת המגמה המעורבת (דאו ו-S&P נסוגים קלות ונאסד"ק עולה בכ-0.2%), תשואות האג"ח הארוכות מאבדות גובה על רקע נתוני האינפלציה. תשואת האג"ח ל-10 שנים יורדת ב-4 נקודות לרמה של 2.91%, בעוד שבאג"ח הקצרות המגמה הפוכה.

תשואת האג"ח לשנתיים ממריאה ב-9 נקודות ל-3.13%, ובכך פער התשואות ביניהן הוא הגבוה ביותר מאז שנת 2000. תשואת האג"ח לשנתיים גבוהה כעת גם מתשואת האיגרת ל-30 שנה שמאבדת 5 נקודות ויורדת ל-3.08%.

עקום התשואות (Yield Curve), משקף את הפער שבין התשואה שנותנת איגרת החוב של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים, לבין זו של איגרת החוב הממשלתית לשנתיים. רבים סבורים שהיפוך עקום התשואות (מצב בו התשואה לשנתיים עולה על זו לעשר שנים) מאותת על מיתון מתקרב, שכן במרבית המיתונים שהופיעו בעבר קדם להן היפוך שכזה. הערב, כאמור, היא עולה גם על זו של ה-30 שנה.

20:10

מסחר הפכפך ותנודתי מתקיים הערב בוול סטריט, ונאסד"ק שוב עבר לעלייה קלה של כ-0.4% וגם S&P 500 בטריטוריה החיובית אך עם עלייה מזערית. דאו ג'ונס נסוג בכ-0.2%.

בקרב המניות הישראליות איירון סורס  ממשיכה לבלוט בעלייה חדה של 53% לאור מיזוג ליוניטי לפי שווי של 4.4 מיליארד דולר (בעוד שיוניטי סופטוור  צונחת), וגם סייברוואן , אינמוד , צים  ואלביט מערכות  מטפסות.

בתקופה של פחות משלושה שבועות דיווחה החברה הביטחונית אלביט על רצף של חוזים בהיקף מצטבר של למעלה מ-1.5 מיליארד דולר, החוזה האחרון ביניהם הוכרז היום, לאספקת יכולות מודיעין עבור מדינה באירופה בהיקף של 660 מיליון דולר.

19:10

בשוק המטבעות הזרים, האירו קופץ עתה ב-0.5% לשער של 1.008 דולרים לכל אירו. מוקדם יותר הגיע האירו לשוויון מלא מול הדולר ולפרק זמן קצר (מאוד) אף ירד מתחת לשווי של דולר אחד.

בשוק הקריפטו נרשמות ירידות של כ-2.5% במחירי הביטקוין והאת'ריום. הביטקוין נסחר סביב 19.4 אלף דולר והאת'ר תמורת 1,060 דולר.

בעוד שוול סטריט ממשיכה להתנהל בירידות קלות, בשוק האג"ח המגמה בתשואות מעורבת. תשואת האג"ח הקצרה לשנתיים קופצת ב-6 נקודות ל-3.10% ואילו תשואת האג"ח לשנתיים נחלשת בנקודה ויורדת ל-2.95%.

18:45

המסחר בבורסות אירופה ננעל בירידות שערים. מדד דאקס הגרמני השיל כמעט 1.2%, קאק הצרפתי נסוג ב-0.7% וכך גם פוטסי הבריטי. יורו סטוקס 50 הכלל-אירופי איבד 1%. בפרנקפורט בלט דויטשה בנק  שנחלש ב-1.7% וגם יצרניות הרכב BMW  ופולקסווגן  איבדו גובה. גם בפריז הבנקים הובילו ירידות וסוסייטה ג'נרל וקרדיט אגריקול ירדו ב-2.2% ו-1.9% בהתאמה.

בוול סטריט בינתיים המגמה שוב שלילית, ונאסד"ק מחק את העלייה שרשם וכעת יורד ב-0.5%. S&P 500 יורד ב-0.7% ודאו ג'ונס ב-0.8%.

ירידות בולטות רושמות מניות התעופה והתיירות (שאתמול עלו בחדות, חלקן בשיעורים דו ספרתיים). דלתא  נסוגה ב-6.7%, אמריקן איירליינס  ב-5.3% וגם יצרנית המטוסים בואינג  נחלשת. בקרב מניות הטכנולוגיה הגדולות המגמה מעורבת: טסלה , אמזון , AMD וטוויטר רושמות עליות בעוד שאפל , מיקרוסופט , גוגל  ומטא נסוגות. יוניטי סופטוור, שהודיעה שאיירון סורס הישראלית תמוזג אליה, צונחת ב-17% במחזור גבוה.

18:20

המגמה בוול סטריט הפכה למעורבת, כאשר מניות הטכנולוגיה הגדולות שינו כיוון והחלו לטפס. נאסד"ק עולה ב-0.2% ואילו S&P 500 ודאו ג'ונס עדיין נסחרים בטריטוריה השלילית.

סייפ-טי גרופ  הדואלית הודיעה שקיבלה הארכה נוספת מבורסת הנאסד"ק כדי לעמוד בדרישת מחיר המינימום למניה (דולר אחד). החברה תצטרך להכפיל את שוויה עד 9 בינואר 2023, שכן שוויה נכון לפתיחה היום הוא 56 סנט בלבד.

17:40

כשעה לאחר פתיחת המסחר והירידות בוול סטריט מתמתנות. נאסד"ק עם הירידה הקלה מבין שלושת המדדים המרכזיים ומשיל 0.5%, כשמניות ענקיות הטכנולוגיה רושמות תנודות קלות בלבד. טוויטר  לעומתן עולה ב-5% לאחר שהגישה אמש תביעה נגד אילון מאסק בגין ביטול עסקת הרכישה. מדד S&P 500 מאבד 0.8% והדאו ג'ונס נסוג ב-1%, כשכל מניות המדד כמעט נסחרות בירידות (מלבד נייקי  שללא שינוי ופרוקטר אנד גמבל  שעולה ב-0.2%).

בשוק האג"ח התמתן הראלי של התשואות. תשואת האג"ח ל-10 שנים שוב מתחת ל-3% ועומדת על 2.96%, תשואת האג"ח לשנתיים עולה ב-9 נקודות ל-3.14%, כאשר מוקדם יותר הגיעה כבר ל-3.2%.

בשוק הסחורות הנפט האמריקאי נסחר ביציבות סביב 95.5 דולר לחבית והברנט מאבד עוד 0.5% לאחר הירידה החדה אתמול, ונסוג ל-99.1 דולר לחבית.

16:31

המסחר בוול סטריט נפתח במגמה שלילית חזקה, לאחר שהאינפלציה בארה"ב הגיעה לשיא שלא נצפה מאז שנות ה-70, כאשר טיפסה לקצב שנתי של 9.1% בחודש יוני. על פי החוזים, השוק מעריך סבירות של 42% להעלאת ריבית של אחוז שלם (100 נקודות בסיס) בפגישה הקרובה החודש.

מוקדם יותר, לרגע קצר במיוחד, שער האירו צנח לראשונה זה שני עשורים מתחת לשער הדולר. כעת לאחר "התאוששות" קלה הוא נסחר בכמה שברי סנטים מעל הדולר. הפעם האחרונה שבה האירו היה נמוך מהמטבע האמריקאי היתה ביולי 2002.

הנאסד"ק נחתך ב-1.8%, S&P 500 מאבד 1.4% והדאו ג'ונס יורד ב-1.2%. במקביל, אגרות החוב של ממשל ארה"ב נופלות והתשואות ממריאות: תשואת האג"ח לעשור עולה ל-3.02% ותשואת האג"ח לשנתיים מזנקת לכ-3.20%.

15:55

הירידות באירופה מתחזקות במקביל לנפילת החוזים בוול סטריט. דאקס מאבד 1.8%, קאק נסוג ב-1.7%, פוטסי יורד ב-1.1% ויורו סטוקס 50 הכלל-אירופי ב-1.8%.

לאחר פרסום נתוני האינפלציה ועליית הסיכוי להעלאת ריבית חדה בקרוב, תשואות האג"ח של ממשל ארה"ב מזנקות. תשואת האיגרת לעשור עולה ב-8 נקודות ל-3.03% ותשואת האג"ח לשנתיים ממריאה ב-12 נקודות ומתרחקת עוד יותר מהמקבילה ארוכת הטווח ומגיעה ל-3.16%.

15:31

מאקרו ארה"ב: עוד שיא בשיעור האינפלציה בארה"ב, שעומד על הרמה הגבוהה ביותר זה 40 שנה. מדד המחירים לצרכן עלה ביוני ב-1.3%, מעל התחזיות שהעריכו שיעור עלייה של 1.1%, כך ששיעור האינפלציה השנתי זינק ל-9.1% (בהשוואה לתחזית של 8.8% ומדידה של 8.6% במאי). מדד הליבה, שאינו כולל את מחירי האנרגיה והמזון התנודתיים, עלה ב-0.7% (גבוה בעשירית האחוז מהתחזית) ובקצב שנתי של 5.9% (התמתנות בהשוואה ל-6% במאי, וזאת הודות לירידת מחירי הנפט).

האינפלציה הרותחת ככל הנראה תגרום לפדרל ריזרב להעלות את הריבית בעוד 75 נקודות בסיס בפגישה שתתקיים החודש, זאת לאחר שבחודש שעבר העלה הפד את הריבית ב-75 נקודות (ההעלאה האגרסיבית ביותר מאז 1994) לטווח של 1.5%-1.75%.

החוזים העתידיים בוול סטריט עלו ב-0.3% עד 0.5% לפני פרסום הנתונים ועברו כעת לירידות חדות: חוזי הנאסד"ק צונחים ב-2.2%, החוזים על S&P 500 נחתכים ב-1.5% ועל דאו ב-1%.

בזירת המסחר המוקדם נרשמות ירידות של 2%-3% במניות הטכנולוגיה הגדולות. יוניטי סופטוור , שצפויה למזג אליה את איירון סורס הישראלית (ראו בעדכון קודם) נופלת ביותר מ-15%.

בשוק הפורקס הדולר מזנק מול מרבית המטבעות. האירו נסוטג ב-0.3% לשוויון מלא עם הדולר, ונסחר תמורת 1.0008 דולר לכל אירו.

14:04

מדדי המניות המרכזיים באירופה יורדים בשיעורים של עד 0.9%. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות.

מניית איירון סורס  מזנקת בכ-50% במסחר המוקדם לאחר שהחברה דיווחה כי היא מתמזגת בעסקת מניות עם חברת Unity מארה"ב לפי שווי של 4.4 מיליארד דולר. מדובר על עסקה שמשקפת פרמיה של כ-74% על המחיר הממוצע של מניית איירון סורס ב-30 הימים האחרונים. בעלי המניות שלה יחזיקו במניות בשווי כ-25% מהחברה הממוזגת. בעלי המניות של יוניטי, שהיא החברה הגדולה בין השתיים, יחזיקו בכ-75% ממניות החברה. 

חברת מיקרוסופט  הודיעה אתמול (ג') כי היא קיצצה מספר קטן של עובדים, ימים ספורים לאחר שהתחילה את שנת הכספים החדשה, תקופה בה היא מכריזה בדרך-כלל על שינויים מבניים. לפי החברה, הקיצוצים התרחשו במגוון צוותים, אך הם השפיעו על פחות מ-1% ממיקרוסופט, שהעסיקה 181 אלף עובדים, נכון ליוני 2021. 

12:30

האירו מתייצב ברמה של 1.003 דולר. רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, מציין בסקירה שפרסם כי "הידרדרות האירו בחודשים האחרונים הינה תוצאה של מספר כוחות רבי עוצמה הפועלים יחדיו. בראש ובראשונה, המלחמה באוקראינה, שבקרב המדינות המפותחות השלכותיה הכלכליות על אירופה ועל גוש האירו הן הכבדות ביותר. זאת גם לנוכח העובדה שמנהיגי היבשת הם בין מובילי החרם נגד השכנה ממזרח. המלחמה גורמת לאינפלציה באירופה לעלות במהירות רבה ותיאלץ את הבנק המרכזי של אירופה להעלות, החודש, את הריבית בעד חצי אחוז, למרות שהשתדל מאוד להימנע מכך".

כמו כן, הוא מציין, כלכלת היבשת עלולה לרשום תוצאות חלשות יותר מאילו של ארצות הברית אם ככל שההסלמה הביטחונית תימשך (עד כה זה לא קרה) והדבר יפעל לטובת המטבע האמריקאי. "כוח נוסף הפועל בעוצמה לרעת האירו - העלאות מוקדמות וחדות (front-loading) הביאו את הריבית בארצות הברית ל-1.75 אחוזים, בעוד הריבית בגוש האירו עדיין עומדת על 0 אחוז. במבט לחודשים הקרובים, נראה כי הפער בין שתי הריביות עוד יגדל, מה שגורם לדולר להיות אטרקטיבי יותר ויותר כנגד האירו".

"גורם שלישי הינו שנאת הסיכון, המאפיינת את שוקי ההון מתחילת המלחמה. כפועל יוצא גדל הביקוש לדולר, הנחשב מטבע חוף מבטחים מסורתי לתקופות כאלו, על חשבון מטבעות אחרים, לרבות האירו והיין היפני. זה גם היה אחד הבלמים לעלייה המהירה של תשואות הפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב כשהריבית שם החלה לעלות. לבסוף, היבשת עדיין מלקקת את פצעי התנתקותה של בריטניה מהאיחוד האירופי והקשיים המתגלעים מעת לעת בהסכמים הכלכליים והאחרים בין שני הצדדים. אך לאחרונה ביקש ראש ממשלתה המתפטר של בריטניה לשנות חלק מהם לטובת מדינתו. לכל אלו יש להוסיף כי טרם פרצה המלחמה הייתה כלכלת היבשת בשלבים מוקדמים בלבד של היציאה מהשלכות הקורונה והסגרים".

"הבנק המרכזי של אירופה פועל במציאות מעט מורכבת יותר מזו של הפד האמריקאי. עליו להקפיד שמדינות הפריפריה, שהתמודדו עם משברי חוב קשים מתחילת העשור, לא יסבלו מהעלאות הריבית בגלל שתשואות הפדיון על איגרות החוב של ממשלותיהן תזנקנה והן שוב תתקשינה לגייס חוב. בשל הנסיבות הללו, ייתכן בהחלט כי היחלשות האירו כנגד הדולר תימשך, אם כי לזמן קצר עשוי הרף הסימבולי של 1-1 לבחון את המגמה. עם זאת, אם יימצא בכל זאת פתרון קרוב לסוגיית אוקראינה, הדבר עשוי לקזז חלק מהפיחות האחרון של האירו. כמו כן, פיחות האירו עשוי לסייע ליצואניות היבשת ולתת להן יתרון על פני מתחרותיהן מארה"ב, שמתמודדות עם תיסוף הדולר, המייקר את מוצריהן בחו"ל. לתקופה הקרובה, התרחיש הבסיסי הוא להמשך פיחות האירו, אך לנוכח הרמה הנמוכה שהגיע אליה וריבוי הגורמים הפועלים בו זמנית, התנודתיות תהיה גבוהה מהרגיל", כותב מנחם.

11:00

מחריפות הירידות באירופה. מדדי המניות המרכזיים יורדים בשיעורים של עד 1.2%. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת יציבות.

כלכלני קרן המטבע הבינלאומית (IMF) מורידים את תחזית הצמיחה של ארה"ב לשנת 2020 מ-2.9% ל-2.3% ומציינים כי "הימנעות מכניסה למיתון תהיה מאוד מאתגרת". הכלכלנים גם הורידו את תחזית הצמיחה של ארה"ב לשנת 2023 מ-1.7% ל-1%. 

10:15

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה שלילית. מדד המניות המרכזיים יורדים בשיעורים של עד 0.8%. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות.

מחירי החוזים על הנפט הגולמי נסחרים כעת בעליות של כ-1.2% לאחר צניחה של 7%-8% אתמול. 

בטוקיו ננעל המסחר בעלייה של כ-0.5% במדד הניקיי.

חברת טוויטר  הגישה תביעה נגד אילון מאסק בבית המשפט של דלאוור לאחר שהמיליארדר אמר שהוא מבטל את רכישת המדיה החברתית בתמורה ל-44 מיליארד דולר. החברה תבקש מביהמ"ש לחייב את מאסק להמשיך בעסקה על פי התנאים שהוסכמו. 

07:55

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה חיובית קלה. גם במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות. זאת, לאחר שבניו יורק הסתיים אמש המסחר בירידות, לאחר יום מסחר תנודתי. נאסד"ק ו-S&P 500 ירדו בכ-0.95%, ודאו ג'ונס מחק 0.61%. 

בשוק הפורקס, האירו מתייצב ברמה של 1.003 דולרים. הליש"ט מתחזקת בכ-0.1% לרמה של 1.19 דולרים לליש"ט.

בזירת המאקרו, הבנקים המרכזיים של ניו זילנד ודרום קוריאה העלו היום ריבית ב-0.5%. 

הסוחרים והמשקיעים בארץ ובעולם ממתינים בדריכות לפרסום מדד המחירים לצרכן בארה"ב היום (15:30), כשעל פי מרבית התחזיות בשוק הוא עלה ביוני ב-1.1% כך ששיעור האינפלציה השנתי גדל ל-8.8% (בהשוואה ל-8.6% במאי). בבנק לאומי מעריכים שהמדד עלה בשיעור גבוה יותר של 1.2%-1.3%, כך שהאינפלציה תגיע לשיעור שינוי שנתי של 9%. 

מחירי החוזים על הנפט הגולמי נסחרים כעת בירידות קלות לאחר צניחה של 7%-8% אתמול. בשוק הקריפטו, הביטקוין נסחר ביציבות סביב 19,400 דולר. האת'ריום עולה קלות ושערו נע סביב 1,050 דולר.