שפל היסטורי: האירו צנח היום מתחת לדולר לראשונה זה 20 שנה

הרקע להידרדרות המהירה, אחרי שאתמול רשמו שני המטבעות שוויון רגעי, הוא פרסום נתוני האינפלציה בשוק האמריקאי שהיו גבוהים מהתחזיות

דולרים / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio
דולרים / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שער האירו צנח היום (ד') אחרי הצהריים מתחת לשער הדולר, בפעם הראשונה זה שני עשורים. הרקע להידרדרות המהירה, אחרי שאתמול (ג') רשמו שני המטבעות שוויון רגעי, הוא פרסום נתוני האינפלציה בשוק האמריקאי. האינפלציה הייתה גבוהה מהתחזיות, מה שמגביר את האפשרות להעלאת ריבית גבוהה מהצפוי בפגישה של ה"פד" החודש, ולכן להתחזקות של הדולר. אחרי הנפילה התאושש האירו, ונכון לשעה 16:00 (שעון ישראל) הוא נסחר בכמה שברי סנטים מעל הדולר. הפעם האחרונה שבה האירו היה נמוך מהמטבע האמריקאי הייתה ביולי 2002.

אנליסטים העריכו בחודשים האחרונים כי שוויון, והידרדרות נוספת של האירו הם "עניין של זמן", לאור המיתון המאיים על אירופה, משבר האנרגיה המשתולל ביבשת וגם צעדים יוניים עד כה של הבנק המרכזי האירופי במאבק באינפלציה. כעת יגבר הלחץ על ה-ECB להעלות את הריבית בצורה חדה יותר בפגישתו ב-21 ביולי, והוא עשוי להעלות אותה ב-0.5%, במקום ב-0.25% כפי שהודיע מבעוד מועד. כל העיניים באירופה נשואות לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ולהחלטתו אם לחדש את הזרמת הגז בצינור "נורד סטרים" לגרמניה בסוף השבוע הבא, אחרי עבודות התשתית בו שמתקיימות כעת.

אחרי פרסום נתוני האינפלציה מארה"ב, שעומדת בחישוב שנתי על 9.1%, צלל האירו ל-0.998 דולר, לפי נתוני המסחר של סוכנות "רויטרס". במהלך השנה איבד האירו יותר מ-15% מערכו מול הדולר בשנה החולפת. חלק נכבד מהיחלשות המטבע האירופי המשותף נובע מהנהירה אל הדולר שמתחזקת בחודשים האחרונים, על רקע חשש ממשבר כלכלי עולמי וממיתון בכלכלות המובילות. בהתאם לזאת, האירו צנח רק ב-4% מול סל מטבעות עולמי בשנה החולפת.