הבנקים הגדולים בארה"ב פרסמו דוחות ופספסו בגדול את התחזיות

ההאטה בכלכלת ארה"ב הגיעה לתוצאות הבנקים: ג'יי.פי מורגן ומורגן סטנלי פספסו את התחזיות הן בשורת ההכנסות והן בשורת הרווחים • מחר יתפרסמו דוחות וולס פארגו וסיטיגרופ, בנק אוף אמריקה וגולדמן זאקס ידווחו בשבוע הבא

בנק JP MORGAN
בנק JP MORGAN

ההאטה בכלכלת ארה"ב מגיעה לתוצאות הבנקים האמריקאים הגדולים. ג'יי.פי מורגן צ'ייס ומורגן סטנלי פרסמו שניהם את דוחות הרבעון השני בשעה האחרונה, והחמיצו את תחזיות האנליסטים בשוק הן בשורת ההכנסות והן בשורת הרווחים. ג'יי.פי מורגן אף השהה זמנית את הרכישות העצמיות שלו.

ג'יי.פי מורגן , שנחשב לבנק הגדול ביותר בארה"ב מבחינת נכסים, רשם רווח של 2.76 דולר למניה (8.65 מיליארד דולר בסה"כ) - לעומת ציפיות החזאים לרווח של 2.88 דולר.  מדובר בירידה של 28% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-31.63 מיליארד דולר, שזו אמנם עלייה של 1% בהשוואה לשנה שעברה אך התחזיות היו להכנסות של 31.95 מיליארד דולר, בסיוע הרוח הגבית של הריבית הגבוהה יותר.

גם מורגן סטנלי  פספס ואיכזב, כאשר הציג רווח רבעוני של 1.39 דולר למניה (2.5 מיליארד דולר בסה"כ), בעוד שבשוק ציפו לרווח של 1.53 דולר למניה. מדובר בירידה של 29% בהשוואה לשנה שעברה. גם מורגן סטנלי פספס בהכנסות, וסיכם את הרבעון עם הכנסות של 13.13 מיליארד דולר, לעומת תחזיות להכנסות של 13.48 מיליארד דולר.

מורגן סטנלי, ניו יורק / צילום: Shutterstock
 מורגן סטנלי, ניו יורק / צילום: Shutterstock

הרבעון השני בהחלט התאפיין במגמות סותרות, שהקשו על הבנקים. מצד אחד רמות האבטלה נותרו נמוכות, כלומר צרכנים ועסקים לא אמורים להתקשות להחזיר הלוואות, ולצד זאת עליית הריבית אמורה לסייע לרווחיות הבנקים בתחום הליבה של הלוואות.

יחד עם זאת, האינפלציה בארה"ב רותחת. רק אתמול (רביעי) פורסם כי שיעור האינפלציה בארה"ב זינק ל-9.1%, הרמה הגבוהה ביותר זה 40 שנה. מדד המחירים לצרכן עלה ביוני ב-1.3%, מעל התחזיות שהעריכו שיעור עלייה של 1.1%. מדד הליבה, שאינו כולל את מחירי האנרגיה והמזון התנודתיים, עלה ב-0.7% ובקצב שנתי של 5.9% (התמתנות בהשוואה ל-6% במאי, וזאת הודות לירידת מחירי הנפט).

מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, ג'יימי דיימון, ציין כי לצד האינפלציה הגבוהה גם "מתח גיאופוליטי, ירידת אמון הצרכנים, חוסר ודאות לגבי גובה הריבית וצמצום מאזן הפד, שטרם נראה כמותו", השפיעו על ביצועי הבנק.

דיימון אמר שהבנק בחר להשהות "זמנית" את רכישותיו החוזרות של מניות כדי לסייע לו בחיזוק המאזן. בחודש שעבר, הבנק נאלץ להשאיר את הדיבידנד שלו ללא שינוי בעוד המתחרים דווקא הגדילו את התשלומים שלהם. כמו כן, ג'יי.פי היה הבנק הראשון שעוד באפריל החל להפריש כספים למטרת הוצאות הפסדי אשראי, ונאלץ לרתק הון בהיקף של 902 מיליון דולר על מנת שיוכל להגן על עצמם במקרה שהלווים לא יוכלו לעמוד בהחזרי ההלוואות. רק בחודש שעבר דיימון הזהיר את המשקיעים ש"הוריקן" כלכלי בדרך.

מניית ג'יי.פי מורגן איבדה כבר 29% השנה ומורגן סטנלי נפרדה מ-24% (נכון לנעילה אמש), בהשוואה לירידה של 19% במדד KBW בנקים של הנאסד"ק.

הכנסות המסחר של מורגן סטנלי טיפסו

גם אצל מורגן סטנלי, כאמור, הדוחות חלשים - אך יש גם נקודת אור. חלקים מהפעילות של הבנק צפויים לרשום רווחים, בעיקר בכל הקשור לתחום המסחר באג"ח ובסחורות, ואנליסטים מצפים שחטיבות ניהול העושר וניהול ההשקעות הענקיות של הבנק - האחראיות למחצית מהכנסות החברה - יחזיקו מעמד טוב יותר מאשר תחומי בנקאות ההשקעות.

הכנסות המסחר אכן עלו על התחזיות והסתכמו ב-5.46 מיליארד דולר (ההערכות היו ל-5.1 מיליארד דולר), ומדובר בעלייה גם בהשוואה לשנה שעברה אז עמדו הכנסות אלה על 4.51 מיליארד דולר. "תוצאות חזקות במניות ובהכנסות קבועות עזרו חלקית להתמודד עם הפעילות החלשה יותר של בנק ההשקעות", אמר המנכ"ל ג'יימס גורמן בהצהרה.

ואכן, מבט על ההכנסות של חטיבת הבנקאות להשקעות מגלה התרסקות של כ-55% בהכנסות החטיבה בהשוואה לשנה שעברה, ואלה הסתכמו ב-1.07 מיליארד דולר בלבד. מדובר בירידה חדה אף יותר מזו שחזו האנליסטים (47%), שגם ככה הייתה עמוקה ביותר.

הנשיא המשותף טד פיק אמר בחודש שעבר שהשווקים יישלטו על ידי הדאגה מאינפלציה ומיתון, לאחר שכמעט 15 שנה נהנו ממדיניות הכסף הקל של הבנקים המרכזיים. 

וולס פארגו  וסיטיגרופ  יפרסמו תוצאות מחר (שישי) ובתחילת שבוע המסחר הבא, ביום שני, יצטרפו גם בנק אוף אמריקה וגולדמן זאקס.