עתירה לבג"ץ נגד מינוי אלמליח לראש מינהל התכנון: "מי שהיה אחראי על התכנון ברמ"י אינו כשיר לשמש בתפקיד"

אדם טבע ודין טוענת כי שלושה מחמשת חברי ועדת האיתור לא היו בעלי מומחיות בתכנון: "התהליך הבלתי תקין הוליד בסופו, באופן לא לגמרי מפתיע, מינוי בעייתי בלשון המעטה" • לגלובס נודע כי חפיפת אלמליח לתפקיד כבר החלה • השרה שקד: "ההליך נוהל כדין"

רפי אלמליח / צילום: איל יצהר
רפי אלמליח / צילום: איל יצהר

מאוחר מדי? אגודת אדם טבע ודין הגישה היום (ה') עתירה לבג"ץ נגד מינויו של רפי אלמליח למנהל החדש של מינהל התכנון. בעתירה טוענת האגודה כי הליך הבחירה לא נעשה כשורה, וכי עצם תפקידו הקודם של אלמליח - ראש האגף הבכיר לתכנון ברשות מקרקעי ישראל - פוסל אותו מלעמוד בראש מינהל התכנון. לגלובס נודע כי אלמליח כבר החל לאחרונה באופן מעשי בתהליך החפיפה לתפקיד החדש, עובדה שעשויה להשפיע על סיכויי קבלת העתירה מצד בית המשפט.

האגודה הגישה לצד העתירה לבג"ץ בקשה למתן צו ביניים, המורה כי אלמליח לא ייכנס לתפקיד מנהל מִינהל התכנון עד להכרעת בית המשפט. בעתירה עצמה טוענת העותרת כי יש לבטל את המינוי, "הן משום שהרכב ועדת האיתור שהמליצה על המועמדים לתפקיד חרג באופן משמעותי מהקבוע בהחלטת הממשלה המסמיכה, והן משום ניגוד העניינים המוסדי הכבד, ושאינו ניתן לתיקון באמצעות הסדר ניגוד עניינים, שאלמליח נתון בו לאור התפקידים שמילא זה יותר מעשור ברשות מקרקעי ישראל".

נזכיר כי אלמליח נבחר באופן רשמי לתפקיד המנהל החדש של מינהל התכנון, במקום המנכ"לית היוצאת דלית זילבר, בתחילת חודש יוני האחרון. הוא אמור להיכנס לתפקידו מעשית באוגוסט, אז תסיים זילבר קדנציה של חמש שנים בראשות מינהל התכנון.

בעתירה נטען כי שלושה מחמשת חברי ועדת האיתור לתפקיד מנהל המנהל - עו"ד פרופ' רון שפירא, נשיא המרכז האקדמי פרס; עו"ד דוד שני, ראש הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין במשרד המשפטים; ועו"ד ציפורה בליצר, עורכת דין לתכנון ובנייה - אינם בעלי מומחיות בתכנון, זאת בניגוד לקביעה באשר לסמכויות הוועדה ולכישורים הנדרשים של חבריה, הנגזרים מהחלטות הממשלה.

"שלושתם עורכי דין ללא השכלה אקדמית בתחום התכנון, ולכן אינם עונים לדרישה שבהחלטת הממשלה", אומרים באגודה, ומדגישים כי "לא נטען כאן נגד כישוריהם של השלושה או נגד המוניטין שלהם, אלא בעיקר נגד אי התאמה אובייקטיבית שלהם לתפקיד בוועדה שאליו נבחרו". עוד טענה האגודה בעתירתה רוב ההליך היה "חסוי בכוונת מכוון מעין הציבור" וכי הרכב הוועדה התגלה לה רק לאחר שהגישה בקשה לפי חוק חופש המידע.

"מינוי בעייתי בלשון המעטה"

בהמשך לטענות בדבר הרכב הוועדה, מוסיפה ומפרטת העותרת על הבחירה עצמה, ועל הבעייתיות לדבריה במינויו של רפי אלמליח לתפקיד, בשל תפקידיו הקודמים. רק לפני כשבועיים פרסמנו כאן כי אלמליח יהיה מנוע, במסגרת תפקידו, מלטפל ב-32 תוכניות לעשרות אלפי יחידות דיור, מחשש לניגוד עניינים. 

"התהליך הבלתי תקין הוליד בסופו, באופן לא לגמרי מפתיע, מינוי בעייתי בלשון המעטה", ממשיכה העתירה. "מי שנבחר לתפקיד הוא מי שבעשור האחרון היה האחראי על התכנון מטעם רמ"י, הגוף שמתכנן ויוזם את הקמת מרבית יחידות הדיור במדינה, ושככזה מהווה קוטב אחד קיצוני בתוך מארג האינטרסים שמִינהל התכנון אמור לאזן ביניהם. 

"מי שמגיע מאחריות על התכנון ברמ"י נתון בניגוד עניינים מוסדי מהותי, ולכן ודאי שאינו כשיר לשמש בתפקיד המאזן והמחייב ראייה תכנונית רחבה ושקולה של ראש מִינהל התכנון, ודאי לא כשהמעבר בין התפקידים הוא מיידי. המדובר אם כן במינוי שנגוע בניגוד עניינים מוסדי מהותי, שאין מנוס מלבטלו".

מטעם שרת הפנים איילת שקד נמסר בתגובה כי "ההליך נוהל כדין. השרה קיבלה את המלצת ועדת האיתור והביאה אותה לאישור הממשלה, שאישרה אותה פה אחד".