רומן אברמוביץ' יוצא למאבק משפטי נגד הסנקציות, והוא לא לבד

המיליארדרים הבולטים שהאיחוד האירופי הטיל עליהם סנקציות בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה מגישים תביעות בבתי משפט ודורשים את הסרתן

רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Maxim Shemetov
רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Maxim Shemetov

ארבעה מהאוליגרכים הרוסיים בפרופיל הגבוה ביותר מנסים לבטל את הסנקציות של האיחוד האירופי נגדם, וטוענים בבית משפט של האיחוד כי הסנקציות מפרות זכויות יסוד שלהם.

ארה"ב, האיחוד האירופי ובריטניה הובילו את המערב בהטלת סנקציות על עשרות ישויות ואנשים פרטיים לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה. בין מי שנלכדו ברשת היו עשרות אנשי עסקים מיליארדרים שממשלות מערביות טוענות כי יש להם קשרים קרובים לקרמלין, ולכן הם נחשבים לתומכים בפלישה. ברוב המקרים סנקציות על אנשים פרטיים הסתכמו באיסורי נסיעה והקפאת נכסים, כולל מיליארדי דולרים ביאכטות, מטוסים פרטיים, וילות וחשבונות בנקים.

כמה מהאנשים שהיו מטרה לסנקציות הרחיקו את עצמם מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין לאחר הפלישה לאוקראינה. חלק גם פעלו למנוע את הקפאת נכסיהם, ובחלק מהמקרים העבירו בעלות עליהם לבני משפחה או מקורבים. כעת קומץ מהם מנסים להסיר את הסנקציות נגדם במערכת המשפט של האיחוד האירופי. 

מכה לאברמוביץ': נכסים בשווי 7 מיליארד דולר הוקפאו במקלט המס ג'רזי
זרוע ההשקעות של אברמוביץ' שינתה בעלות שעות לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה
צ'לסי עוברת לנאמן, אבל אברמוביץ' לא הולך לשום מקום

נאלץ למכור את צ'לסי 

רומן אברמוביץ', שנאלץ למכור את קבוצת הכדורגל מלונדון צ'לסי מוקדם יותר השנה; אלישר אוסמנוב, איל כרייה וסחר במתכות; ומיכאיל פרידמן ופיטר אבן, שותפים ותיקים שבעבר הובילו את אחד הבנקים הפרטיים הכי גדולים ברוסיה - כולם הגישו בנפרד תביעות לבית המשפט הכללי של האיחוד האירופי, הערכאה השנייה בחשיבותה בגוש המדינות. הם מבקשים מבית המשפט לבטל את הסנקציות, וטוענים כי הזכויות שלהם הופרו. כמו כן, הם מכחישים את ההאשמה שיש להם קשרים קרובים לקרמלין.

העתירות, ומסמכים התומכים בהן, מטפטפים מאז אפריל. בית המשפט לא קבע תאריכים לשימוע על העצומות.

לממשלות מערביות יש אפשרות להטיל סנקציות על אנשים פרטיים ללא עול ההוכחה הדרוש כשמוגשות תביעות פליליות. בעוד שהסנקציות לרוב לא מגיעות עד כדי החרמת נכסים, הקפאה יכולה למנוע מהבעלים להרוויח מהם או למכור אותם עד שמוסרות הסנקציות.

אוליגרכים רוסים חיפשו מזור גם במקומות אחרים. אולג דריפסקה, איל תעשיה רוסי, היה נתון לסנקציות בארה"ב ב־2018 כחלק מתגובה נרחבת יותר להאשמות שרוסיה שחיבלה בבחירות האמריקאיות ועשתה התקפות סייבר ואחרות. בינתיים הוא לא הצליח לבטל את המגבלות האלה במערכת המשפט. הוא אומר כי ההאשמות האמריקאיות על כך שהוא קרוב לממשלה הרוסית אינן נכונות, וכי הסנקציות נגדו פגעו מאוד במעמדו הכלכלי. 

מאבק סמלי 

המאבק המשפטי אולי יותר סמלי מאשר פרגמטי, כך אומרים מומחים משפטיים. החסמים להסרת סנקציות באיחוד האירופי גבוהים. אם תביעה משפטית מצליחה, האיחוד יכול להחזיר אדם לרשימת הסנקציות מסיבה אחרת, ואז כל התהליך מתחיל מחדש.

"במקרה שבית המשפט מחליט שסט הסנקציות הראשון היה לא חוקי ומסיר אותן, מה זה נותן לך?", אמר אנדראס גייגר, מומחה לסנקציות של האיחוד האירופי. "כלום ושום דבר".

אברמוביץ', שיש לו גם אזרחות פורטוגלית, כתב במסמכים שהגיש לבית המשפט כי הסנקציות מפרת את הזכויות היסודיות שלו המוגנות על-ידי האיחוד האירופי, שפורטוגל היא אחת החברות בו. הוא דורש פיצוי, ומבקש מהמועצה האירופית לשלם יותר ממיליון דולר לקרן שהוקמה כדי לספוג את הרווחים ממכירת צ'לסי. אברמוביץ' היה בעלי מועדון הכדורגל כמעט 20 שנה לפני שהסכים למכור אותו לטוד ביילי, אמריקאי שיש לו חלק בבעלות על הלוס אנג'לס דודג'רס. צ'לסי נמכרה לביילי תמורת 5.3 מיליארד דולר.

לאחרונה העסיק אמברמוביץ' עורכי דין בארה"ב. האוליגרך הזה לא נתון לסנקציות בארה"ב, אבל בחודש שעבר הרשויות הוציאו צו ללכידת שני כלי טיס השייכים לו בגלל שאמרו שהוא הפר את הסנקציות הכלליות המוטלות על רוסיה מצד ארה"ב בכך שטס לרוסיה. עורכי דינו לא הגיבו לבקשת תגובה.

אבן ופרידמן, שותפים עסקיים ותיקים וחיים כיום בבריטניה, מיוצגים על-ידי אותם עורכי דין. בשני המקרים הם תובעים נגד טענת האיחוד האירופי על כך שהם מעורבים בתחומים כלכליים "המספקים מקור משמעותי של הכנסה לממשלת הפדרציה הרוסית". עורך דין המייצג את שניהם סירב להגיב.

אוסמנוב ואחותו, גולבחור איסמאילובה, עתרו באופן דומה על הטענה האירופית שסיפקו סיוע לממשלת רוסיה במלחמתה נגד אוקראינה. גם הם מבקשים פיצוי לכיסוי הוצאות המשפט, בסכום של כ־20 אלף דולר.

אוסמנוב ביקש להאיץ את ההליך המשפטי ואמר כי ההשלכות הפיננסיות של הסנקציות הובילו לכך שכמה עסקאות גדולות שהיה אמור לסגור לא ייסגרו עכשיו. שלוש מהחברות שלו נמצאות בסכנה לפשיטת רגל בגלל הסנקציות, כך אמר, והוסיף כי הסנקציות משפיעות גם על האנשים העובדים בחברות שלו ועל המשפחות שלהם. בית המשפט פסק נגדו בחודש שעבר. עורך הדין שלו סירב להגיב.