האם ניתנו השנה יותר צווי בטיחות ונהרגו פחות עובדים באתרי הבנייה

סגן שרת הכלכלה יאיר גולן טוען כי הבטיחות באתרי הבנייה במגמת שיפור • המספרים אומרים אחרת • המשרוקית של גלובס

יאיר גולן, מרצ, קלמן-ליברמן, כאן ב’, 10.7.22 / צילום: כדיה לוי
יאיר גולן, מרצ, קלמן-ליברמן, כאן ב’, 10.7.22 / צילום: כדיה לוי

נושא כאוב במדינת ישראל הוא פועלי בניין שנהרגים בתאונות עבודה. אבל מה המדינה עושה בעניין? סגן שרת הכלכלה, יאיר גולן, עומת עם הנושא בריאיון ב"קלמן-ליברמן". צמד המראיינים הציגו בפניו נתונים מכתבתו של בר פלג ב"הארץ", לפיהם תחת הממשלה היוצאת מספר הצווים שמינהל הבטיחות במשרד הכלכלה חילק בשל הפרת נהלי בטיחות ירד, בעוד מספר הפועלים שנהרגו עלה. גולן, שאמון במשרד על נושא הבטיחות באתרי בנייה ועבודה, ביקר את העבודה של פלג: "שני הנתונים שגויים. [...] מבחינת כמות ההרוגים, נשארנו כמו בשנה שעברה אבל עם יותר 40 אחוז התחלות בנייה, כך שבפועל יש שיפור קל. ומבחינת צווי בטיחות, המספר גבוה יותר מאשר הוצא בשנה שעברה". אז מי צודק?

בדקנו את הנתונים של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית בזרוע העבודה של משרד הכלכלה, ומאחר שהם ניתנים ברמת דיוק חודשית התאמנו אותם ככל הניתן למועדי כהונת הממשלה, שהושבעה ב-13 ביוני 2021. מתחילת אותו חודש ועד סוף מאי 2022 (תקופת זמן של 12 חודשים) חולקו 2,987 צווי בטיחות ונהרגו 33 בני אדם. בתקופה המקבילה בשנה שלפני כן, חולקו 5,309 צווים ונהרגו 24 איש. כלומר, תחת הממשלה הנוכחית הייתה ירידה של כ-44% בחלוקת הצווים ועלייה של 37.5% במספר ההרוגים.

ארגונים אזרחים, דוגמת "הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה" שעליה התבססה הכתבה בהארץ וסייעה גם לנו עם הנתונים, או "קו לעובד", מנהלים מעקבים נפרדים משל עצמם אחר תאונות עבודה. מיוזמות אלו, וכן לפי מעקב עצמאי של גולבס, המתפרסם במגזין הנדל"ן בימי ראשון, עולה כי מספר ההרוגים באתרי בניה בשנה החולפת עמד על 41 בני אדם, ובשנה שעברה - 30 (כלומר עליה של 36%) לפי "הקבוצה למאבק בתאונות בניין ועבודה" או 34 (עליה של 21%) לפי "קו לעובד".

נציין כי במשרד הכלכלה טוענים כי מעקבים עצמאיים אלו אינם מדויקים וכוללים בתוכם מקרי מוות של פועלים שלא אירעו כתוצאה מעבודות בנייה.

 
  

חשוב לשים שלושה סייגים על המספרים האלו: ראשית, במשרד הכלכלה הסבירו לנו שהירידה במתן הצווים אינה נובעת מהיעדר אכיפה, אלא משיפור ברמת הבטיחות שמוריד את הצורך בחלוקת צווים. עם זאת, זה לא ההסבר שנתן גולן, שהתעקש שהצווים בעלייה. שנית, אכן הייתה עלייה של 40% בהתחלות הבנייה. שלישית, לפי משרד הכלכלה, בחודשים האחרונים ניתן לדבר על מגמת שיפור. במחצית הראשונה של 2022 נהרגו 12 בני אדם, לעומת 13 במחצית הראשונה של 2021, ירידה של 8%. לא ניתן תחזיות, אבל ייתכן שאנו צופים כאן במגמת בלימה.

מסגן השר גולן נמסר בתגובה: "דרושה עוד עבודה רבה כדי לקדם את הבטיחות בענף הבנייה בישראל. בשנה האחרונה, הצלחנו לעשות במשרד הכלכלה מה שלא קרה שנים והוא ליצור את ההטמעה בשטח תוך בקרה יומיומית ואישית שלי עם כל הנוגעים בדבר, עבדנו בשיתוף פעולה עם גורמי אכיפת החוק והוצאנו תוכנית סדורה למאבק בתאונות בענף הבנייה. עמלנו ועודנו גם על הקמת רשות לבטיחות בעבודה ובבריאות תעסוקתית שתהווה קורת גג בתחום הנ"ל התופעה העגומה הזו הינה מלחמה עיקשת ותולדה של הזנחה מתמשכת. אמשיך להילחם עבור האנשים והנשים השקופים. זו חובתנו כמדינה, לשלוח את ילדינו לכל עבודה ושיחזרו הביתה בשלום".

בשורה התחתונה: דבריו של גולן לא נכונים ברובם. בשנת כהונתה הראשונה של הממשלה הנוכחית מספר צווי הבטיחות שחולקו באתרי בנייה ירד ב-44% לעומת השנה שקדמה לה, ומספר ההרוגים עלה ב-37.5%. עם זאת, לפי משרד הכלכלה במחצית הראשונה של 2022 נרשמה מגמת בלימה במספר ההרוגים.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: יאיר גולן
מפלגה: מרצ
תאריך: 10.7
ציטוט: "מבחינת כמות ההרוגים נשארנו כמו בשנה שעברה... ומבחינת צווי הבטיחות המספר גבוה יותר מאשר הוצא בשנה שעברה"
ציון: לא נכון ברובו

סגן שרת הכלכלה יאיר גולן, שהציג לאחרונה את מועמדותו לראשות מפלגת מרצ, התראיין ב-10.7 לתכנית קלמן ליברמן בכאן ב' והתבקש להתייחס בין היתר לתפקודו כמי שאמון במשרד על נושא הבטיחות באתרי בנייה ועבודה. גולן נשאל על כתבה שפורסמה ימים ספורים קודם לראיון, ב-5.7 בעיתון הארץ על ידי הכתב בר פלג. בכתבה דווח כי מספר הצווים שמינהל הבטיחות במשרד הכלכלה חילק לחברות בנייה בישראל, בעקבות הפרות נהלים ותנאי עבודה לא בטוחים באתרי בנייה, היה נמוך באופן ניכר בשנת הכהונה של ממשלת בנט-לפיד לעומת השנה הקודמת. זאת, בזמן שמספר ההרוגים בענף הבנייה רק עלה בתקופה זו לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

"דווקא המספר לא היה נמוך בכלל, אני לא יודע באיזה נתון הוא השתמש", השיב גולן, ופירט: "שני הנתונים הם לא נכונים. אני מוכן לשבת עם בר פלג ולהציג לו שאחד, מבחינת כמות ההרוגים, נשארנו כמו בשנה שעברה אבל עם יותר 40 אחוז התחלות בניה, כך שבפועל יש שיפור קל. ומבחינת צווי בטיחות, המספר גבוה יותר מאשר הוצא בשנה שעברה ואני מוכן לשבת על הנתונים ולבדוק אותם אחד לאחד ולהסביר את זה לכל עיתונאי".

ישבנו על הנתונים, וגם ביקשנו מגולן להסביר לנו אותם, כדי להבין האם מספר צווי הבטיחות תחת כהונתו של גולן כסגן שרת הכלכלה אכן עלה בהשוואה לשנה שלפני כניסתו לתפקיד, והאם מספר ההרוגים נותר זהה בשתי התקופות הללו.

ראשית יש לציין כי המעקב אחר נתונים בתחום בטיחות באתרי עבודה לוקה בחסר ואינו שלם, כך על פי דוח מבקר המדינה שפורסם לפני כחודשיים במאי 2022, וכן לפי בדיקה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שנערכה בדצמבר 2021. בדוח הזה של הממ"מ שכותרתו "מיפוי נתוני בטיחות בעבודה ובריאות תעסוקתית" מוזכרות מסקנות ועדת אדם, הוועדה הציבורית לקידום הבטיחות בעבודה והבריאות התעסוקתית במדינת ישראל, שבחנה ב-2014 את הנושא וקבעה כי "אחת הבעיות המרכזיות בתחום הבטיחות והבריאות התעסוקתית בישראל היא היעדר מסד נתונים לאומי", שמקשה על "ניהול אפקטיבי ומיטבי של התחום". פערי מידע, דיווח חסר ואי-אכיפת חובת הדיווח, הבדלי הגדרות וחוסר אחידות ברישום הנתונים וסיווגם הביאו את הוועדה להמליץ על הקמת מאגר נתונים לאומי, אך לפי בדיקת הממ"מ, נכון לסוף 2021 גוף כזה טרם הוקם. עם זאת יש לציין כי לפי הדוח, הדיווח על תאונות עבודה קטלניות, בהן נהרג פועל, הוא מלא, ואילו רק דיווחים על תאונות בהן נפצעו עובדים (גם אם באופן קשה), אינם מלאים והנתונים אודותם לוקים בחסר.

גם לפי דוח המבקר ממאי 2022, מערך הפיקוח, איסוף הנתונים והאכיפה אינו שלם. "לא מתקיימת אכיפה אפקטיבית דייה של עבירות הבטיחות הפליליות בענף הבנייה", קבע המבקר, והפעולות "בנוגע לניתוח הנתונים והפקת הלקחים בעקבות תאונות עבודה טעונות שיפור והרחבה".

לאחר הסייגים הללו, נפנה לממצאים. מי שאמון על המעקב והאכיפה של בטיחות באתרי עבודה בישראל הוא כאמור מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית בזרוע העבודה של משרד הכלכלה והתעסוקה. שם מפרסמים בכל שנה נתונים על מספר העובדים שנהרגו באתרי עבודה, ביקורי פקחים, צווי בטיחות ועוד. מהצלבה של המספרים עם תקופת הכהונה של ממשלת בנט-לפיד (גולן עצמו מונה לסגן שרת הכלכלה ב-25.7.21, כחודש וחצי לאחר השבעת הממשלה) עולה כי תחת הממשלה הנוכחית חולקו 2,987 צווי בטיחות, בעוד שבשנה הקודמת לה חולקו 5,309 - ירידה של כ-44%. עוד עולה מנתוני משרד הכלכלה כי בשנה האחרונה, בין תחילת יוני 2021 ועד לסוף מאי 2022, נהרגו 33 עובדים באתרי בניה. זאת, לעומת 24 בתקופה המקבילה אשתקד - כלומר עלייה של 37.5% במספר ההרוגים תחת גולן.

ארגונים אזרחים, דוגמת "הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה" שעליה התבססה הכתבה בהארץ והעבירו לנו את נתוניהם, או "קו לעובד", מנהלים מעקבים נפרדים משל עצמם אחר תאונות עבודה. מיוזמות אלו עולה כי מספר ההרוגים באתרי בניה בשנה החולפת עמד על 41 בני אדם, ובשנה שעברה - 30 (כלומר עליה של 36%) לפי "הקבוצה למאבק בתאונות בניין ועבודה" או 34 (עליה של 21%) לפי "קו לעובד".

נציין כי במשרד הכלכלה טוענים כי מעקבים עצמאיים אלו אינם מדויקים וכוללים בתוכם מקרי מוות של פועלים שלא אירעו כתוצאה מעבודות בנייה. בכל מקרה, גם לפי נתוני המשרד מדובר בגידול ברור במספר ההרוגים בקבועי הזמן שנמדדו ואליהם התייחס גולן בראיון, ולא בירידה או ביציבות במספרים כפי שטען. עם זאת, היקף התחלות הבנייה בתקופה זו אכן עלה בכ-40% כפי שאמר סגן השר.

עוד הסבירו לנו במשרד כי בעוד שמספר צווי הבטיחות אכן הצטמצם בכ-44%, הדבר לא מעיד על ירידה באכיפה כי אם שיפור במצב הבטיחות באתרי בנייה, ומשקף מציאות שבה קיימים פחות ליקויים הדורשים הטלת צו.

בנוסף יש לציין כי על פי הדוח החצי שנתי של המשרד לינואר-יוני 2022, אכן נרשמה מגמת שיפור בזמן האחרון במספר ההרוגים. מתחילת שנת 2022 ועד ה-30.6, 12 בני אדם קיפחו את חייהם באתרי בניה בישראל, לעומת 13 בחצי השנה הראשונה של 2021 - ירידה של כ-8%. כך שניתן לטעון כי לאחר כמה חודשים במשרד, החל מינואר 2022 פעולותיו של גולן כאחראי על תחום הבטיחות בעבודה החלו לתת את אותותיהן והגידול במספר ההרוגים, בהשוואה לשנים קודמות, נבלם.

לסיכום, שני הנתונים שהוזכרו בכתבה ואותם הכחיש גולן אכן מדויקים. מספר צווי הבטיחות שחולקו לחברות בנייה בשנה החולפת צנח לעומת השנה שקדמה לה, זאת בזמן שמספר ההרוגים באותו הזמן עלה. עם זאת, בחינה חצי שנתית מראה כי בהשוואה ל-2021, מספר ההרוגים בתאונות בנייה בחצי השנה הראשונה של 2022 ירד בכ-8%. לכן דבריו של גולן לא נכונים ברובם.

תגובת סגן שרת הכלכלה, ח"כ יאיר גולן: דרושה עוד עבודה רבה כדי לקדם את הבטיחות בענף הבנייה בישראל. בשנה האחרונה, הצלחנו לעשות במשרד הכלכלה מה שלא קרה שנים והוא ליצור את ההטמעה בשטח תוך בקרה יומיומית ואישית שלי עם כל הנוגעים בדבר, עבדנו בשיתוף פעולה עם גורמי אכיפת החוק והוצאנו תוכנית סדורה למאבק בתאונות בענף הבנייה. עמלנו ועודנו גם על הקמת רשות לבטיחות בעבודה ובבריאות תעסוקתית שתהווה קורת גג בתחום הנ"ל התופעה העגומה הזו הינה מלחמה עיקשת ותולדה של הזנחה מתמשכת. אמשיך להילחם עבור האנשים והנשים השקופים. זו חובתנו כמדינה, לשלוח את ילדינו לכל עבודה ושיחזרו הביתה בשלום.