הרוכשים ייאלצו לחכות: לרוב הדירות בהנחה אין היתרי בנייה באופק

רק בפרויקט אחד, מתוך עשרות שנכללו בהגרלת "דירה בהנחה" השנייה, נרשמה התקדמות בתהליכי הרישוי לקראת קבלת היתר בנייה • הגרלת "דירה בהנחה" השנייה הציעה 5,499 יחידות דיור חדשות ב-95 פרויקטים

ב-94% מהפרויקטים שהשתתפו בשתי הגרלות ''דירה בהנחה'' טרם הוגשה בקשה להיתר בנייה / אילוסטרציה: Shutterstock, XanderSt
ב-94% מהפרויקטים שהשתתפו בשתי הגרלות ''דירה בהנחה'' טרם הוגשה בקשה להיתר בנייה / אילוסטרציה: Shutterstock, XanderSt

גם הפעם נתראה בעוד ארבע שנים ויותר? רק בפרויקט אחד, מתוך עשרות שנכללו בהגרלת "דירה בהנחה" השנייה, נרשמה התקדמות בתהליכי הרישוי לקראת קבלת היתר בנייה. מתוך 245 פרויקטים שהשתתפו בשני סבבי ההגרלות של התוכנית יחד, ל-230 עדיין לא הוגשה בקשה להיתר.

הגרלת "דירה בהנחה" השנייה הציעה 5,499 יחידות דיור חדשות ב-95 פרויקטים. בדיקת גלובס העלתה כי ב-94 פרויקטים עוד לא הגיש הקבלן בקשה להיתר - למעט בפרויקט אחד, שנמצא בשלב החלטת ועדה. המצב דומה גם בפרויקטים שהשתתפו בהגרלה הקודמת, הגרלת מרץ 2022 של "דירה בהנחה".

 
  

המשמעות של הנתונים ברורה: מאחר שעוברים חודשים ארוכים עד להגשת בקשה להיתר, ובשל העובדה שתהליך לקבלת היתר בנייה אורך כיום כשנה לפחות, ומשום שבניית בניין חדש נמשכת נכון להיום כשנתיים וחצי בממוצע (על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) - יחלפו ארבע שנים לכל הפחות עד שרוב הזוכים בהגרלות התוכנית יקבלו את המפתח לדירתם.

למציאות הזו, המוכרת והידועה כבר, יש להוסיף פרט חדש מהשבועות האחרונים: דיווחים הולכים וגוברים על דחיית מועדי האכלוס של דירות חדשות, בעקבות תיקון חוק המכר אשר שינה לרעה, מבחינת הקבלנים, את ההגדרות בנוגע לאיחור במסירת דירה.

הגרלת דירה בהנחה השנייה נסגרה עם 112,625 נרשמים. ר"ג וראש העין היו הערים המבוקשות ביותר, עם יותר מ-40 אלף נרשמים בכל אחת. נתניה רק שלישית, עם 27,140 אלף נרשמים. אשקלון רביעית, עם 25,732 איש, ומקדימה מבחינה זו את ירושלים, שלהגרלות בתחומה נרשמו 24,483 איש. להגרלות באשדוד נרשמו 21,203 איש, ובחיפה 16,931 איש.

סיכויי הזכייה הגולמיים בר"ג עומדים על כ-0.78 אחוזים בלבד, וזאת משום שלעומת כמעט 48 אלף נרשמים, הוצעו בה רק 349 דירות בהגרלה; בראש העין סיכויי הזכייה נמוכים מאוד גם כן, אך מעט גבוהים יותר מרמת גן - כ-1.04%. גם בירושלים ובאשדוד סיכויי הזכייה הגולמיים נמוכים מאחוז, ומבין הערים הגדולות מציגה נתניה את הסיכויים הגבוהים ביותר - כ-3.2%.

נדגיש כי חישוב הסיכויים מסתמך על נתונים גולמיים, קרי מספר הדירות מול מספר הנרשמים בכל עיר. מאחר שחלק מהנרשמים הם בני מקום בכמה יישובים, המקבלים עדיפות בהגרלות, ומשום שכל נרשם יכול להשתתף בכל ההגרלות בשלושה יישובים במקביל, סיכויי הזכייה הסופיים של כל זוכה עשויים להיות גבוהים יותר. תוצאות סבב ההגרלות השני אמורות להימסר למשתתפים במהלך חודש אוגוסט הקרוב. עד לסוף השנה צפוי משרד הבינוי והשיכון להגריל עוד כ-15 אלף יחידות דיור.