עיריית הרצליה נגד רמ"י: "הפרה כל התחייבות; העירייה עומדת בפני גירעון של 381 מיליון שקל"

העירייה הגישה תביעה לאכיפת הסכם הגג שעליו חתמה ולביטול המכרז שפרסמה רשות מקרקעי ישראל בשטח תוכנית "קריית שחקים" בעיר • רמ"י: "התביעה לא התקבלה במשרדנו"

משה פדלון, ראש עיריית הרצליה / צילום: שלומי יוסף
משה פדלון, ראש עיריית הרצליה / צילום: שלומי יוסף

עוד סבב בריב המתוקשר והמתמשך בין עיריית הרצליה לבין רשות מקרקעי ישראל (רמ"י): העירייה הגישה תביעה נגד רמ"י לבית המשפט המחוזי בתל אביב, ובה היא מבקשת להורות על אכיפת הסכם הגג שעליו חתמה וכן לבטל את המכרז שפרסמה רמ"י בשטח תוכנית "קריית שחקים", שהפכה במובנים רבים ל"תוכנית המריבה" בין הצדדים. העירייה טוענת כי רמ"י הפרה כל התחייבות מולה, וכי היא נמצאת במסלול ישיר להיווצרות גירעון של מאות מיליוני שקלים.

מדובר בסבב נוסף במריבה ארוכה בין הצדדים, שהחלה עוד לפני שלוש שנים ויותר. בשנת 2019 איים ראש העיר משה פדלון לעצור את היתרי הבנייה בעיר, בטענה כי המדינה הקפיאה את הסכם הגג עימה; בשנה שעברה, בצעד חריג בפני עצמו, פרסמה העירייה בתקשורת מודעות במימונה, שבהן היא מזהירה יזמים מהשתתפות במרכז בתחומי קריית שחקים.

"הפרה בוטה של הסכם הגג"

אותו מכרז נמצא גם במוקד התביעה שהגישה כעת העירייה נגד רמ"י. בכתב התביעה היא טוענת כי בהתאם להסכם הגג שחתמה מול רמ"י, התחייבה העירייה לתכנן, לנהל ולבצע עבודות הפיתוח של התשתיות, ובכלל זה התשתיות הצמודות המצויות בשטח תוכנית קריית שחקים, או בשמה הנוסף מאז הוחלט על קידומה בוותמ"ל - תמל/1082. לטענתה, מימון עבודות התשתית אמור להיות מבוסס, בין היתר, על התחייבות רמ"י לגבות את עלויות הפיתוח מהיזמים שיזכו במכרזים בתוכנית.

העירייה מדגישה כי "התוכנית קובעת, באופן חריג וחדשני ביותר שאין דומה לו בתחום העיר הרצליה, כי כל הדרכים לכלי רכב יעברו בתת-הקרקע, בתוך מנהרות, וכי במפלס הרחוב יהיה מעבר רק להולכי רגל ורוכבי אופניים. מכאן, שביצוע השטחים הציבוריים והתשתית הציבורית בתחום התוכנית כרוך בעלויות גבוהות במיוחד.

"מכאן החשיבות הקרדינלית שבקביעת אומדן נכון לעלויות הפיתוח שאותן התחייבה רמ"י לגבות מהיזמים ולהעביר לעירייה. ברור כי העירייה לא תוכל להקים את התשתיות המורכבות והיקרות ללא המימון הדרוש".

העירייה ממשיכה וטוענת כי ביוני 2022 "הופתעה לגלות" על פרסום מכרז מקוון, תא/147/2021, לרכישת זכויות חכירה לבניית 733 יחידות דיור למגורים, למסחר ותעסוקה ולמוסדות ציבור בשטח התוכנית - "וזאת על אף התנגדותה הנחרצת של העירייה לשיווק מגרשים בטרם מילוי כל תנאי הסכם הגג", כך בכתב התביעה.

עוד טוענת העירייה כי במכרז נקבע שהיזמים ישלמו לעירייה אגרות והיטלי פיתוח בהתאם לחוקי העזר התקפים, משמע תשלום מופחת משמעותית לעירייה, זאת בעוד ועדת הפרויקטים של הנתבעת (רמ"י) אישרה תקציב של כ־488 מיליון שקל לפרויקט קריית שחקים, עניין המהווה "הפרה בוטה של הוראות הסכם הגג, אשר קבע כי עלויות הפיתוח תוסכמנה על ידי העירייה ורמ"י".

מחלוקת ששווה מאות מיליוני שקלים

את התביעה הגישה העירייה באמצעות עורכי הדין אילנה בראף־שניר, אסף הראל ואן ברלוביץ ממשרד הררי, טויסטר ושות', ובה נטען עוד כי ההנחיה לגבות היטלי פיתוח בהתאם לחוקי העזר משמעה גבייה של 106 מיליון שקל בלבד בכל שטח תוכנית קריית שחקים, זאת לעומת סכום של 488 מיליון שקל כתקציב לפרויקט כפי שהגדירה ועדת הפרויקטים של רמ"י, כאמור. "מכאן, על פי אומדן הנתבעת, קופת הרשות המקומית תעמוד בפני גירעון של 381 מיליון שקל לפחות", נכתב בכתב התביעה.

"רמ"י הפרה אחת לאחת ובאופן מהותי את כל התחייבויותיה, ולמעשה החלה בשיווק מגרשים שמיועדים בעיקר למגורים, ללא תיאום עם העירייה, מבלי שהוסכם על אומדן הוצאות פיתוח. הסכמה של התובעת לתכתיבי הנתבעת עלולה להיות הרת אסון, ובת השלכות רחבות היקף עבור הרשות המקומית בכלל, ותושביה בפרט.

"התביעה דנן מוגשת בלית-ברירה, אחרי שכלו כל הקיצין, ולנוכח התנהלותה הכוחנית, הבלתי ראויה של הנתבעת, אשר בחרה לנצל את כוחה באופן ציני, ולשוב ולהפר הפרות חוזרות ונשנות את הסכם הגג. רשות מקומית אחראית איננה יכולה להתחיל פרויקט בהיקף של מאות מיליוני שקלים כאשר אין בפניה אלא הבטחה עמומה לקבל תוספת תקציב אם 'יתברר', 'בהמשך', כי הסכומים שהועברו אינם מספיקים".

נציין כי בהודעתה לתקשורת על הגשת התביעה ציינה עיריית הרצליה כי "קבלנים ידירו רגליהם מהמכרז של רמ"י בהרצליה" - אך ייתכן כי קריאה כזו דווקא תגרום לאפקט הפוך, שכן מיעוט מציעים דווקא משרת את אלו שרוצים גם כך לגשת למכרז.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "התביעה לא התקבלה במשרדנו. לאחר שתגיע ונלמד אותה, נחליט אם וכיצד להתייחס".