ישראייר: לא ביצעתם צ'ק אין אונליין? תשלמו על מזוודת טרולי

החל מהשבועות הקרובים, ישראייר תגבה מנוסעים שלא ביצעו צ'ק אין אונליין תוספת של כ-20 דולר על הוספת מזוודת טרולי • בישראייר מדגישים כי המטרה היא לעודד את הנוסעים לבצע צ'ק אין מוקדם לפני טיסתם, ומעריכים כי בעתיד יגבו מכלל הנוסעים מחיר עבור תוספת טרולי, אולם המהלך לא צפוי בקרוב

מי שמצויד בכבודת יד ומבצע צ'ק אין מקדים יוכל לחסוך מעצמו תורים לעמדות הבידוק / צילום: מיכל רז חיימוביץ
מי שמצויד בכבודת יד ומבצע צ'ק אין מקדים יוכל לחסוך מעצמו תורים לעמדות הבידוק / צילום: מיכל רז חיימוביץ

ישראייר תתחיל לגבות בשבועות הקרובים תוספת של כ-20 דולר על הוספת מזוודת טרולי מנוסעים שלא יבצעו צ'ק אין אונליין. גבייה עבור תוספות שהייתה נחלתן של חברות הלואו קוסט כבר זלגה לחברת הלגאסי (מסורתיות) - האחרונה שבהן היא טורקיש איירליינס, שהחלה לגבות תשלום על שליחת כבודה (מעבר לכבודת יד במשקל של 8 ק"ג) בטיסות המתבצעות עם מותג הלואו קוסט שלה אנדולו ג'ט ובכרטיסי הבסיס בטיסות של טורקיש מתל אביב כשהיעד הסופי הוא איסטנבול (הטסים בטיסות המשך לא יידרשו לתוספת).

אלו הם הדרכונים החזקים ביותר בעולם בשנת 2022. ובאיזה מקום הישראלי? 
לא מחפשים את חוויית הטיסה: המילניאלז הגדילו את כוחן של חברות הלואו קוסט 

בישראייר מדגישים כי המטרה היא לעודד את הנוסעים לבצע צ'ק אין מוקדם אונליין לפני טיסתם, היות שמי שיבצע צ'ק אין מקדים יהיה פטור מתשלום על כבודה שיעמוד כאמור על כ-20 דולר לנוסע. כיום יותר מ-50% מהנוסעים מבצעים צ'ק אין מוקדם באונליין, מספר המשקף עלייה בחודשים האחרונים. נזכיר כי מי שמצויד בכבודת יד ומבצע צ'ק אין מקדים אונליין יוכל לגשת בשדה התעופה למסלול המהיר ולחסוך מעצמו תורים לעמדות הבידוק. בארקיע אגב מעריכים כי בעתיד יגבו גם הם עבור תוספת טרולי, אולם גבייה זו לא צפויה בקרוב.

מגמה עולמית

טורקיש וישראייר לא חריגות בנוף שהפך לטרנד עולמי, על פיו חברות התעופה משנות את אופן תמחור הכרטיסים ומציעות מחירי בסיס עליהם הנוסעים יכולים להוסיף בתשלום שירותים נוספים. השירות שממנו החברות מכניסות הכי הרבה הוא תוספת כבודה, תוספות אחרות כוללות הושבה, מושב מועדף, מזון וכדומה.

בשנים האחרונות חברות התעופה מגדילות את אפיק ההכנסות ממכירת שירותים נלווים - אמריקן איירליינס, חברת התעופה הגדולה בעולם, סיכמה למשל את 2021 עם מכירות של 1.22 מיליארד דולר על מכירת תוספת כבודה, פי 10 לעומת שנת 2007. מנתוני האתר Statista, חברות התעופה צברו הכנסות של 65.8 מיליארד דולר ממכירת תוספות בשנת 2021 - מדובר בשיפור לעומת שנת 2020 (כ-58 מיליארד דולר). בשנת השיא, 2019, ביחד עם השיא בתנועת הנוסעים העולמית שעמדה על 4.55 מיליארד נוסעים - צברו חברות התעופה הכנסות של כ-110 מיליארד דולר ממכירת תוספות, פי שלושה מהיקף ההכנסות על הסגמנט הזה בשנת 2011.

המחיר לתוספת כבודה מזנק עם השנים, כשבחלק מהמקרים הוא ישקף מחיר גבוה יותר ממחיר הטיסה, כך בעולמות הלואו קוסט. מנגד, הולך וקטן גודל הכבודה המותר ללא תשלום (אם בכלל). המחירים כצפוי משתנים בין חברה לחברה וגם גודל הכבודה המותרת ומשקלה (טרולי). במציאות הנוכחית, כשמאות מזוודות מצטרפות מדי יום לאלה שלא הגיעו ליעדן, נוסעים רבים מנסים להסתפק בטרולי לטיסה לחו"ל. על הנוסעים לדעת כי במטוס המכיל כ-200 נוסעים, הקיבולת למזוודות טרולי הוא לפחות ממחצית ממספר הנוסעים כך שרבים יגלו כשאין מקום לטרולי שלהם רק כשיגיעו לפתח המטוס. יתרה מכך, נדרשת הקפדה יתרה על הגודל והמשקל שכל חברה מתירה לעלות למטוס, חריגה ולו הקטנה ביותר תוביל לקנסות ולמסירות המזוודה לבטן המטוס.