פרטנר | בלעדי

המרוץ לדור החמישי המלא: פרטנר יצאה במכרז להחלפת ליבת הרשת

המתמודדות במכרז: נוקיה, אריקסון ו-Mavenir, שהיא הספק הנוכחי • בשוק מעריכים: המשקפיים של אפל, שייכנסו לשוק ב-2023, לא יאפשרו לחברות להישאר מאחור

דור 5 בסלולר / צילום: Shutterstock, Lisic
דור 5 בסלולר / צילום: Shutterstock, Lisic

נפתח המרוץ אחר השקת דור חמישי מלא בישראל. לגלובס נודע כי פרטנר פנתה לבקשת הצעות מספקים להחלפת ליבת הרשת שלה לקראת מעבר לרשת דור חמישי עצמאית מקצה לקצה.

עד כה רשתות הדור החמישי בישראל התבססו על שדרוג של רשתות הרדיו בלבד לדור החמישי, והמשמעות היא ביצועים טובים יותר בלבד. לצורך שירותים מתקדמים החברות יצטרכו לשדרג את ליבת הרשת שלהן ולהעבירה לענן, וזה תהליך שבסופו של דבר כל החברות יצטרכו לעבור כדי לעמוד בביקושים ולספק שירותים חדשים. 

בעוד שוק הסיבים האופטיים פורח, הדור החמישי של הסלולר תקוע במקום 

בין הספקים שאליהם פנתה פרטנר נמצאות אריקסון, מווניר (Mavenir) ונוקיה. ההחלטה לצאת במכרז כעת קצת מפתיעה, היות שהספקית הנוכחית Mavenir נמצאת ברשת של פרטנר זמן קצר יחסית, אחרי שלפני מספר שנים היא החליפה את אריקסון, בטענה כי פרטנר מחפשת ספק שייקח אותה לדור החמישי. המהלך אז היכה גלים, משום ש-Mavenir הייתה חברה שלא הייתה מוכרת יותר מדי בישראל, אבל היא הצליחה לשכנע את בכירי פרטנר דאז שהיא מתקדמת יותר בעולמות הדור החמישי, ולכן היא נבחרה.

חשוב להבין שהחלפת ליבת רשת בחברה סלולרית איננה דבר של מה בכך, ומדובר בפרויקט משמעותי מאוד בחייה של חברה, שכן הוא גורר אחריו גם לא מעט תקלות, אך הדרג המקצועי בפרטנר סבור כי המהלך נחוץ, וכמה שיותר מוקדם - כן ייטב.

ההחלטה של פרטנר לצאת למהלך כזה מבטאת את ההכרה בצורך של החברה להתכונן לשינויים שבכל מקרה יגיעו בקרוב. כל נושא המציאות הווירטואלית והרבודה, הגיימינג, עולם המטא-וורס, הרכבים האוטונומיים וכניסת המשקפיים של אפל בשנה הבאה - כל אלה מחייבים יכולות לא רק בביצועי מהירות אלא כל מה שקשור לתגובה מהירה של הרשת מול מכשיר הקצה (השהיה נמוכה). במידה רבה, השירותים החדשים הצפויים שיבואו למגזר הפרטי יחייבו את כל החברות להרחיב השקעות בליבת הרשת, ומי שרוצה להיות ערוכה לכך, חייבת להתכונן מהיום.

גם נושא הרשתות הפרטיות, שכרגע מאפיין את הדור החמישי בעיקר במגזר העסקי, הולך ומתרחב, וחברות הסלולר יותר ויותר נכנסות לשוק המוסדי והעסקי עם פתרונות שמאפשרים לעסקים לנהל את הרשת שלהם באופן עצמאי באמצעות הקצאת משאבי רשת ייעודיים.