"גלולת הרעל" נגד השתלטות: התוכנית החדשה של סטרטסיס

בשבוע שעבר נודע כי ננו דיימנשן רכשה 12.1% ממניות סטרטסיס • בתגובה, סטרטסיס תאפשר לכל בעלי המניות, מלבד מי שהגיע ל-15%, לרכוש מניה נוספת על כל מניה שברשותו במחיר זניח • סטרטסיס: "התוכנית נועדה להגן על האינטרסים לטווח הארוך של כל בעלי המניות"

מדפסת של חברת סטרטסיס / צילום: יח''צ
מדפסת של חברת סטרטסיס / צילום: יח''צ

יצרנית מדפסות התלת-ממד  סטרטסיס  נוקטת מהלך התגוננות, לאחר שנודע כי ננו דיימנשן  הגיעה להחזקה של 12.1% ממניותיה. החברה דיווחה על אימוץ תוכנית זכויות לבעלי המניות, בתוקף לשנה. במסגרת התוכנית, סטרטסיס תעניק לכל בעלי המניות שלה זכות לרכישת מניה נוספת עבור כל מניה שהם מחזיקים, כך שאם בעל מניות מסוים יגיע להחזקה של 15% מהון המניות של סטרטסיס, שאר בעלי המניות יקבלו אפשרות לרכוש מניה נוספת עבור כל מניה שברשותם, במחיר של סנט אחד בלבד, מלבד של אותו בעל מניות שהגיע ל-15%. 

מהמרת על המתחרה: ננו דיימנשן רכשה מניות סטרטסיס בשווי של כ-150 מיליון דולר
מה עובר על שוק הדפסות התלת־ממד, שנחשב עד לא מזמן להבטחה מהפכנית

לפי הודעת סטרטסיס, התוכנית נועדה להגן על האינטרסים ארוכי-הטווח של החברה וכל בעלי המניות שלה, ולאפשר להם לממש את הפוטנציאל המלא של השקעתם. בחברה מוסיפים כי התוכנית בנויה כך שתפחית את הסבירות שגוף כלשהו, אדם, או קבוצה יגיעו לשליטה או להשפעה מהותית על סטרטסיס באמצעות רכישת מניות בשוק הפתוח, וזאת בלי לשלם כראוי לבעלי המניות האחרים על השליטה.

לפי החברה, התוכנית לא מונעת אפשרות שהדירקטוריון יחליט לעשות פעולה (הכוונה למכירת החברה למשל) שהיא בהתאם לאינטרסים של החברה ובעלי המניות. "התוכנית תעודד כל מי שמעוניין להשיג החזקה מהותית בסטרטסיס לדון ישירות עם הדירקטוריון לפני שינסה להשיג שליטה או השפעה על החברה", נכתב שם. עוד צויין בהודעה שהתוכנית דומה לתוכניות שאימצו חברות אחרות. למעשה, התוכנית היא מעין "גלולת רעל" שמונעת ניסיונות השתלטות. מלבד ננו דיימנשן, קרן ARK של קת'י ווד מחזיקה בשיעור דומה של מניות סטרטסיס.

ננו דיימנשן, שגם היא יצרנית מדפסות תלת-ממד אך בסגמנט שוק שונה, פרסמה בשבוע שעבר שרכשה 12.1% ממניות סטרטסיס (מניות בשווי כ-150 מיליון דולר). ננו דיימנשן לא פרסמה דיווח כבעלת מניות אקטיביסטית, כלומר לכאורה אין לה כוונה לפעול כמשקיעה אקטיביסטית שמטרתה להשפיע על פעילות החברה. יואב שטרן, מנכ"ל ננו דיימנשן, אמר אז כי מדובר בבניית השקעה אסטרטגית בחברה מובילת שוק, מבוססת היטב, וזאת לצד ההשקעה בטכנולוגיות משבשות של ננו דיימנשן.

עם זאת לננו דיימנשן יש סכום כסף ניכר שגייסה בשנתיים הקודמות, והיא יכולה לפחות תיאורטית להגדיל את ההחזקה בסטרטסיס.