פרויקט המטרו של גוש דן | שאלות ותשובות

650 פרויקטים בסכנה: כיצד תשפיע ההמלצה לבטל את תמ"א 38 ליד תחנות המטרו

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים המליצה למנוע היתרים לפרויקטי תמ"א 38 לאורך מתווה התחנות של הרכבת הקלה והמטרו, בין השאר כדי לאפשר יישום של עקרונות תכנון לטובת התחבורה הציבורית • מה משמעות ההחלטה ובאיזו מידה היא מחייבת? • גלובס עושה סדר

עבודות הרכבת הקלה ברחוב בן יהודה, תל אביב / צילום: איל יצהר
עבודות הרכבת הקלה ברחוב בן יהודה, תל אביב / צילום: איל יצהר

מעל 600 פרויקטים של התחדשות עירונית בסכנה? ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) המליצה היום (ג') למועצה הארצית לתכנון ובנייה למנוע היתרים מכוח תמ"א 38 בכל הטבעת הראשונה הקרובה לתחנות העתידיות של הרכבת הקלה, (הקרויה גם תמ"א 70). המטרה שעומדת מאחורי ההמלצה הזו היא הטמעת תכנון שיטיב עם עקרונות תכנון מוטי תחבורה ציבורית, לרבות ייעול השימוש בקרקע והעצמת השימוש במערכת הסעת ההמונים.

בנוסף, ההמלצה באה להפיק פרויקטים בעלי תועלת רבה באזור הזה הכוללים, בין היתר, מסחר ותעסוקה. יצוין כי כיום נמצאים על שולחנות ועדות התכנון המקומיות ברשויות שסביב תוואי המטרו כ-650 פרויקטים של התחדשות עירונית העלולים להיות מושפעים מההחלטה.

מה משמעות ההמלצה ומה ההשפעה שלה על המרחב התכנוני שנמצא מסביב לתחנות המטרו? יעל סלומון, מנהלת אגף המטרו במינהל התכנון, עונה על השאלות.

יעל סלומון, מנהלת אגף המטרו במינהל התכנון / צילום: אסף אנטמן
 יעל סלומון, מנהלת אגף המטרו במינהל התכנון / צילום: אסף אנטמן

מה משמעות ההמלצה?
"קודם כל צריך לזכור שיש כאן אירוע הרבה יותר גדול, שהוא תכנון מוטה תחבורה ציבורית בכל מרחב תחנות המטרו. זוהי תוכנית חדשנית שאמורה, בסופו של יום, לייצר מרחב אורבני איכותי לכל התושבים שגרים סביב התחנות. מאידך, הסיפור של התמ"א 38 הוא סיפור צדדי של תמ"א 70. ההמלצה שהולנת"ע הגישה למועצה הארצית לתכנון ובנייה היא המלצה אחת בכדי לממש את מטרותיה, וזאת הסיבה שהומלץ לבחון להטיל מגבלות על היתרים של תמ"א 38 במרחב שלה".

באיזו מידה ההמלצה מחייבת?
"ההמלצה הזו לא מחייבת בשלב הזה, היא הוגשה למועצה הארצית לתכנון ובנייה, ואם המועצה הארצית תחליט לקבל את ההמלצה ותפרסם מוגבלות, התנאים שהיא תקבע יהיו אלה המחייבים. אבל טרם נקבע באילו מקומות יוטלו הגבלות. הולנת"ע מצידה המליצה על התחום שקרוב לתחנות, ואם המועצה הארצית תחליט לקבל את ההמלצה, היא זו שתחליט מה התנאים שיוטלו. בכל זאת לא מדובר על פרויקטים בכל העיר".

מה מידת ההשפעה שלה על פרויקטים שכבר נמצאים בתהליך אישור?
"אני חושבת שכדאי להמתין להחלטה של המועצה הארצית. אם המועצה הארצית תקבל באופן גורף החלטה שאין יותר פרויקטים של תמ"א 38 בתחום של תמ"א 70, אז כן תהיה השפעה. ללא שום קשר, מי שנמצא בצנרת, לא אומר שמובטח לו היתר ,וזה ללא שום קשר לתמ"א 70, כמו תוכניות באזורי שימור למשל. היתר הוא לא זכות מוקנית, לשם כך יש ועדות מקומיות שצריכות לאשר, ויש הרבה בקשות שמסורבות".

מה בנוגע לפרויקטים של פינוי-בינוי שכבר נמצאים בתכנון?
"פרויקטים של פינוי-בינוי זה משהו אחר, תמ"א 70 לא עצרה אותם ולא עוצרת תוכניות מאושרות. בניגוד לתמ"א 38, פינוי-בינוי אלה תוכניות שמתקדמות. תמ"א 70 לא מבטלת תוכניות מפורטות מאושרות. גם המדינה מעודדת תוכניות התחדשות עירונית ומעודדת את הרשויות ומתקצבת תוכניות סביב המטרו".

כמה יחידות דיור ייתקעו עכשיו בכלל ההמלצה הזו?
"אני חושבת ששום דבר לא יתקע, ההסתכלות שלנו היא לטווח הרחוק. כשאנחנו אומרים שלאורך הטבעת הראשונה תהיה העדפה לפרויקטים של התחדשות עירונית, זה אומר שיהיו יותר יחידות דיור ממה שהיה צפוי אם הכול היה מרושת בתמ"א 38. לכן ההסתכלות כאן צריכה להיות הפוכה: זה לא שאנחנו תוקעים את הפרויקטים ומפחיתים את כמות יחידות הדיור, אלא שאם ממשיכים להתקדם לפי תמ"א 38 יהיה בזבוז לתוספות יחידות דיור לטובת הציבור".

מה הכוונה בעקרונות תכנון מוטה תחבורה ציבורית?
"כדי להגיע לתמ"א של 70 היה תהליך ארוך של אימוץ תקדימים מהעולם ומרכבות קלות מהארץ. לתכנון מוטה תחבורה ציבורית יש כמה עקרונות ראשיים חוץ מעוצמות הבנייה: התייחסות לרשת רחובות, מבני ציבור, תמהיל מגורים מגוון, שטחים ציבוריים פתוחים, קישוריות לתחנה. כל האלמנטים הללו מעוגנים בהוראות התוכנית, וכל תוכנית שמוגשת במרחב תחנות המטרו תיבחן בהתאם לאלמנטים הללו, לדוגמה ברמת הצפיפות שלה, ואם היא נמצאת בליבת התחנה, אז יש צורך לוודא שלא חוסמת את המעברים. והחלק המשלים של התמ"א הוא הדיור בהישג יד שנקבע בחוק המטרו.

"מצד שני, התוכניות הגדולות צריכות לתת מענה למבני ציבור, עירוב שימוש ותעסוקה. יש כמובן גמישות. אזורי מלאכה למשל, שם יישמר הפרופיל של המקום, לא יידרשו יחידות דיור באזורי תעשייה".