רצף העלאות החד מאז שנות ה-80: הפד מעלה ריבית ב-0.75%

בפעם השנייה ברציפות הפד מעלה ריבית ב-0.75% על מנת לרסן את האינפלציה שהגיעה לשיא של 40 שנה • מנוסח ההודעה הושמט המשפט שהתייחס להתאוששות הכלכלה, ובמקומו הוכנסה התייחסות בדבר ההאטה בהוצאות הצרכנים, הייצור ושוק העבודה • פאוול: "בנקודה מסוימת יהיה זה ראוי להאט את קצב העלאות הריבית"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana

בתום ישיבה בת יומיים חברי ועדת השוק הפתוח של הפד (FOMC) הודיעה על העלאת הרבית בארה"ב ב-0.75% לטווח של 2.25%-2.5% על מנת לרסן את האינפלציה שנמצאת ברמת שיא של 40 שנה. 

 זו הפעם השנייה ברציפות שהפד מעלה ריבית ב-0.75%, בהתאם לתחזיות המוקדמות בשוק. בכך נרשם רצף העלאות הריבית בארה"ב החד מאז שנות ה-80.

מנוסח ההודעה הושמט המשפט שהתייחס להתאוששות הכלכלה שהופיע בהודעה האחרונה של הפד, ובמקומו הוכנסה התייחסות בדבר אינדיקטורים שמצביעים על האטה בהוצאות הצרכנים, הייצור ושוק העבודה. 

בדילמה שבין כניסת הכלכלה האמריקאית למיתון יזום בדרך של העלאות ריבית, לבין ריסון האינפלציה שמאיימת לצאת משליטה, הפד בוחר באפשרות השנייה וחברי הוועדה הצביעו פה אחד על העלאה זו. הפד האמריקאי ממשיך בקו הנחוש לרסן את האינפלציה שהגיעה ביוני לרמה של 9.1%, וזאת למרות הסימנים להאטה של הכלכלה האמריקאית. העלאות הריבית המהירות (Front Loading) נעשות על מנת לרסן את האינפלציה כל עוד אפשר לפני המיתון שעשוי להתרגש על הכלכלה האמריקאית.

אחרי התכווצות של הכלכלה האמריקאית ברבעון הראשון של 2022, מחר יפורסמו נתוני התוצר לרבעון השני ושרת האוצר ג'נט ילן תקיים מסיבת עיתונאים, מה שכבר עכשיו עשוי לרמז על נתון פסימי. מיתון מוגדר באופן רשמי כהתכווצות התוצר שני רבעונים ברציפות, אלא שהוועדה האמריקאית שקובעת את הגדרתו של מיתון, זו שקבעה בדיעבד את המיתון של משבר הסאבפריים, סבורה אחרת. בזמן שהפד מעוניין בנחיתה רכה לכלכלה, הנשיא ביידן, שאישר את כהונתו השנייה של פאוול כיו"ר הפד עוד בימים שהאינפלציה הוגדרה כ"טרנזיטורית", הצהיר כי ארה"ב לא בדרך למיתון. וכך ההגדרה של מיתון הופכת לסוגיה פוליטית.

במסיבת העיתונאים שלאחר ההודעה יו"ר הפד, ג'רום פאוול, הכיר בהיחלשות הנתונים שהגיעו לאחרונה מהכלכלה, אך הדגיש כי שוק העבודה עדיין חזק. "מנקודת המבט של המנדט שניתן לנו לתמוך בתעסוקה וביציבות מחירים מרבית, התמונה הנוכחית ברורה: שוק העבודה הדוק ביותר, והאינפלציה גבוהה מדי", אמר פאוול. "אנו מחויבים להחזיר את האינפלציה לרמה של 2%".

לשאלת העיתונאים מדוע לא העלה הפד את הריבית באחוז ענה פאוול כי "לא נהסס לפעול בקצב אגרסיבי יותר אם יהיה צורך, אבל בפגישה הנוכחית היתה הסכמה גורפת. המשך העלאות הריבית ימשיכו להיות תלויים בנתונים מהכלכלה. העלאת ריבית נוספת גבוהה מהרגיל עשויה להתאים בפגישה הבאה".

עם זאת, פאוול סייג כשאמר כי "בנקודה מסוימת יהיה זה ראוי להאט את קצב העלאות הריבית". על רקע דברים אלו התחזקו העליות במדדים המובילים בוול סטריט, כאשר הנאסד"ק מזנק ב-3.5%.