כך מלחמת האנרגיה מול רוסיה משנה את שוק העבודה הגרמני

תוכניות ממשלתיות להגביל את הגז לחימום המשרדים גורמות למעסיקים לשקול חזרה למתכונת עבודה מהבית כמו בתחילת הקורונה, והשתת עלויות החשמל על העובדים

שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק עם שרים מספרד, הולנד וצ'כיה במפגש חירום על משבר האנרגיה / צילום: Associated Press, Virginia Mayo
שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק עם שרים מספרד, הולנד וצ'כיה במפגש חירום על משבר האנרגיה / צילום: Associated Press, Virginia Mayo

מדינות אירופה נערכות לחורף קשה, שבו החימום אינו מובטח ומחירי האנרגיה ימשיכו לשבור שיאים. החששות הללו כבר מביאים כמה ממשלות וחברות גדולות ביבשת להתכונן לתנאים החדשים, הנובעים מהפחתת יבוא דלקים פוסיליים מרוסיה בשל פלישתה לאוקראינה, ובעיקר מהמחסור המסתמן בגז טבעי.

ממשלת גרמניה מכינה בימים אלה תוכנית חירום להתמודדות עם מצב של משבר אנרגיה חריף בחודשים הקרובים. היא מתכננת להקצות גז לחימום בתים כעדיפות עליונה, אולם תקצוב אותו בעבור התעשייה, תמנע חימום מבני ציבור (מוזיאונים ומבני ממשלה) ומתקני פנאי (כמו בריכות שחייה), ואף תגביר את השימוש בפחם בתחנות כוח כדי לנסות לייצר יותר חשמל (במקום שימוש בגז לייצורו). כחלק מהתוכנית, מציעה הממשלה גם לשקול את האפשרות לחזור לימי הקורונה ולאפשר עבודה מסיבית מהבית, אם כי המתכונת אינה ברורה כרגע.

כמו בתחילת הקורונה

"אנחנו חייבים לדבר על הדרך שבה נחסוך אנרגיה על ידי שימוש רב יותר בעבודה מהבית (Home Office)", אמר בשבוע החולף שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק, המוביל את הניסיון הממשלתי לצלוח את החורף, אחרי שרוסיה הפחיתה את הזרמת הגז שלה עוד יותר בימים האחרונים. האבק הבהיר כי ברור ש"עבודה מהבית אינה מתאימה לכולם... אבל עלינו להיות חופשיים לחשוב על כך".

חלק מהחברות דווקא שמחות על האפשרות הזו, בעיקר אם יקבלו גושפנקא ממשלתית, כיוון שהיא תאפשר להם לחסוך את חימום המשרדים ו"תפיל" את העלויות על מי שעובדים מביתם.

בגרמניה יש 26 מיליון מקומות עבודה במשרדים, וחיסכון של חימום שלהם בחורף הקרוב עשוי להיות מרכיב קריטי בהפחתת הצריכה הנדרשת, אם גרמניה מעוניינת להתמודד בהצלחה עם הכמויות המופחתות של הגז לחימום. חלק מהחברות במדינה כבר הבהירו כי יפקחו בחורף הקרוב על התרמוסטטים במשרדים, כדי למנוע "חימום־יתר", וחלק כבר הודיעו שיעברו למתכונת עבודה מהבית אם המחירים ימשיכו לזנק ובהתחשב במצב הלאומי.

החברה הוותיקה הנקל, המייצרת חומרי ניקיון, מוצרי צריכה וכימיקלים, הודיעה בתחילת החודש שהיא שוקלת לבצע את המהלך. "ייתכן שנאמץ מחדש את העבודה מהבית למשך תקופה מוגבלת, כמו שעשינו במגפת הקורונה", אמר מנכ"ל החברה קארסטן קנובל, "אבל הפעם המטרה תהיה לחסוך אנרגיה, למען האינטרס הלאומי".

החברה הבהירה שבמקרה כזה, העובדים גם "יחסכו" את עלות הנסיעה לעבודה. הנקל, המעסיקה יותר מ־52 אלף עובדים, תוכל להפחית באופן דרסטי את החימום במשרדים הריקים בחורף ולחסוך בהוצאות אך גם בגז לחימום, משאב במחסור חריף בגרמניה בימים אלה. כמו חברות אחרות, גם החברה הגרמנית (המייצרת מותגים ידועים כמו אבקת הכביסה פרסיל) שוקלת מחדש את השימוש בגז לצורכיי הייצור שלה. "נבדוק את השימוש בפחם ובדלק במקום זאת", הבהיר המנכ"ל בראיון שנערך עמו.

לחסוך בדלק לנהיגה

עבודה מהבית כאמצעי לחסוך את השימוש בדלקים פוסיליים באירופה היא גם אחד הסעיפים בתוכנית בת עשרה סעיפים שפרסמה הסוכנות הבינלאומיות לאנרגיה (IEA) בתחילת משבר האנרגיה הנוכחי. ה־IEA מציעה למעסיקים לאפשר עבודה מהבית במשך שלושה ימים בשבוע עבודה היכן שניתן. הארגון שם דגש על החיסכון שיירשם כתוצאה מכך בשימוש בדלק, שעשוי להיות מופנה לייצור חשמל במקום לנהיגה. להערכתו כשליש מהמשרות בכלכלות המפותחות יכולות להתבצע מהבית במתכונת חלקית זו.

באירופה העובדים נוסעים בממוצע 30 ק"מ לעבודה בכל יום (כולל חזרה הביתה), וביטול הנסיעות יסתכם בחיסכון של כ־2־3 דולרים ביום, וישתקף בהורדה משמעותית של צריכת הבנזין והדיזל. מכון מחקר לענייני אקלים באיטליה חישב כי מעבר לעבודה מהבית בשילוב הפחתת החימום בשתי מעלות במדינה יכול לחסוך עד 15% מצריכת הגז של המדינה, שגם היא נסמכת משמעותית על יבוא מרוסיה.

מי יממן את החימום

מחוקקים במדינות כמו גרמניה, הולנד ובריטניה כבר מנסים להתמודד על העלייה הגוברת בעבודה מהבית - ובהוצאות הכרוכות בה כמו חימום, תקשורת וריהוט - ולאפשר לתושבים לקבל זיכויי מס.

בבריטניה ניתן לקבל עד כ־650 ליש"ט חזרה במסים למי שנאלץ לעבוד מביתו במהלך מגפת הקורונה, אך רק מול קבלות המוכיחות כי הדבר קשור לאזור העבודה ולא לבית כולו.

בגרמניה, הממשלה עובדת עכשיו על חקיקה שתאפשר לתת זיכויי מס מקיפים למי שיעבדו מהבית, בניסיון לעודד את מתכונות העבודה הזאת בשם החיסכון האנרגטי והשמירה על הסביבה.