בחירות 2022 | פרשנות

"ממשלת ימין רחבה": שקד והנדל מתאחדים ומסמנים את היעד

יו"ר ימינה איילת שקד ויו"ר דרך ארץ יועז הנדל ירוצו ביחד ברשימה משותפת בבחירות הקרובות • פניה של המפלגה החדשה, שתיקרא "רוח ציונית", הן אל עבר ממשלת ימין רחבה - אך ללא וטו על ישיבה תחת נתניהו • שקד: "לאורך כל התקופה היה חסר משהו. היום אנחנו מחזירים את הרוח הלאומית והציונית"

יו''ר ימינה איילת שקד ויו''ר דרך ארץ יועז הנדל. חתמו על ההסכם לאיחוד מפלגות / צילום: אריאל זנדברג
יו''ר ימינה איילת שקד ויו''ר דרך ארץ יועז הנדל. חתמו על ההסכם לאיחוד מפלגות / צילום: אריאל זנדברג

יו"ר ימינה איילת שקד ויו"ר דרך ארץ יועז הנדל חתמו הערב על הסכם לריצה משותפת בבחירות הקרובות, במסגרתו יוסר הווטו על ממשלה בראשות נתניהו לדרישת שקד, ואילו הנדל ושותפו צביקה האוזר יקבלו את המקומות השני והרביעי בהתאמה. השיחות בין שקד והנדל שהתקיימו בשבועות האחרונים, לאחר שגדעון סער התאחד עם כחול לבן של בני גנץ, הם חלק מנסיונותיה של שקד לשקם את הריסות ימינה לאחר שבנט הודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים.

בין השניים אין הבדלים אידיאולוגיים, בדומה לפערים בין סער לגנץ, אולם השיחות נמשכו סביב נושא הישיבה תחת נתניהו. בעוד ששקד רצתה שלא להטיל ווטו על האפשרות הזו, הנדל והאוזר נכנסו למערכת הפוליטית תחת הטיקט של החלפת שלטון נתניהו. בשל העובדה שידה של שקד יצאה על העליונה, שר הדתות לשעבר מתן כהנא העדיף להישאר מחוץ לאיחוד המסתמן. למפלגה החדשה, כך הוחלט, ייקרא מעכשיו "רוח ציונית", ופניה, כך על פי הכרזת השניים, לממשלת אחדות רחבה. בשבועות הקרובים תפעל שקד לשריין ברשימה שני נציגים מהציונות הדתית שאינם מזוהים עם הממשלה היוצאת, במטרה לקרוץ לקהל היעד הישן-חדש שלה.

"נכפה ממשלת אחדות"

"אני גאה להכריז היום על איחוד מפלגת ימינה עם מפלגת דרך ארץ, לסיעה משותפת שתיקרא "הרוח הציונית", אמרה שקד בנאומה והתייחסה לקמפיין החדש הקורא לממשלה לאומית רחבה. "יחד נביא ליציאה מהלופ חסר התקדים שהפוליטיקה כפתה על עם ישראל. אני שמחה על שיתוף-הפעולה עם דרך ארץ בהנהגת השר הנדל. רק הצבעה לרוח ציונית תבטיח ממשלה ציונית לאומית רחבה. אחדות ישראל היא ערך שהוא בסיס לקיומנו כמדינה יהודית ריבונית. הדרך היחידה לטפל בבעיות היסוד של החברה הישראלית היא אם נשוב להביט בתמונה הגדולה".

בפעם הראשונה שקד גם מבקשת להתנער מהממשלה שהוקמה למרות שהיא חוזרת שוב על הישגי הימין שהביאה. "יחד עם זאת, בראייה לאחור המהלך לא צלח וממשלה צרה לא הצליחה לייצר יציבות שלטונית. בנוסף, לאורך כל התקופה היה חסר משהו, הייתה חסרה רוח, רוח ציונית. אזרחי ישראל, היום אנחנו מחזירים את הרוח, מחזירים רוח לאומית וציונית. אוסיף גם שכלקח, ממשלת ישראל אינה יכולה להישען על מפלגה ערבית. המפעל הציוני אינו יכול להיות תלוי באצבעות של נבחרי הציבור הערבי בישראל".

הנדל בתורו חידד את המסר המורכב המתייחס לנתניהו: "אנחנו מתנגדים נחרצות לממשלה צרה של נתניהו שבה יעסקו אך ורק במה שטוב לו. אנחנו מתנגדים נחרצות לממשלה צרה משמאל עם המשותפת וגורמים קיצונים. יש פה שני מחנות. מחנה אחד מציע ממשלת 61 עם בן גביר שתפטר את היועמ"שית, תפסיק את המשפט ועוד ועוד נושאים שקשורים רק לאדם אחד. והמחנה השני מציע לנו ממשלה עם המשותפת, או לחילופין לגרור את ישראל לבחירות שישיות ושבעיות כדי להתיש את הצד היריב. לנו נמאס. אנחנו נהיה הציר שיכפה ממשלת אחדות".


שאלת נתניהו היא עדיין המכרעת 

הנדל ושקד מנסים למצב את עצמם כמי שיאפשרו הקמת ממשלת ימין רחבה שתתרחק ממשלה שנתמכת על ידי הרשימה המשותפת. עכשיו הם רק צריכים לשכנע את הבוחרים מימין שאכן הם נדרשים במערכת הפוליטית.

נקודת הפתיחה של רוח ציונית לדרך היא מתחת לאחוז החסימה, שכן בסקרים האחרונים נשאלו בחלק מהמקרים גם על הצבעה למפלגה המשולבת. האתגר הגדול של שקד והנדל יהיה למקסם מנדטים, כאשר על פי סקרי עומק שנערכו בקרב מצביעי "רק לא ביבי" שיביא איתו הנדל לאיחוד, יצא ממערך המצביעים שלהם מצביע שיעדיף להבטיח הקמת ממשלת ימין בלי התניות. בשבועות הקרובים ייבחן דף המסרים של המפלגה החדשה ושקד והנדל ייכתשו תחת מכבשי הקמפיינים מימין ומשמאל שישאלו אותם פעם אחר פעם האם יישבו עם נתניהו או לאו.

שקד והנדל גם יחד רשמו הישגים במשרדים עליהם פיקדו בשנה החולפת, אך חטפו ביקורת קשה על עצם הקמת הממשלה יחד עם רע"ם ובפרט איילת שקד. אם היה נדמה כי באיחוד האחרון שנעשה בין סער לגנץ ישנם פערים עמוקים יותר, בשבועות הקרובים יתחדד כי השאלה המפלגת ביותר את הציבור הישראלי גם אחרי ארבע מערכות בחירות היא עדיין שאלת הלגיטימציה לנתניהו ולא מצעים אידיאולוגיים מימין או משמאל.

ולסיום, מסע הדילוגים של האוזר והנדל בארבע מערכות בחירות כלל ארבע מפלגות: תל"ם, דרך ארץ-כחול לבן, תקווה חדשה וכעת רוח ציונית. הם נכנסים למערכת הפוליטית עם בוגי יעלון ומפלגת תל"ם עם הקמפיין: להחליף את נתניהו. כשעולה שאלת הקמת הממשלה עם הרשימה המשותפת של גנץ - הם מתנגדים ולאחר מכן מקימים את סיעת דרך ארץ לטובת הפיצול מיעלון וחבירה לממשלת כחול לבן-ליכוד. בבחירות הקודמות הם רצו עם תקווה חדשה למטרות הישרדות פוליטית וכך גם עכשיו. אלא שבניגוד לפעם הקודמת, אז התחברו עם סער שהבטיח בדומה להם ימין ממלכתי וללא נתניהו, המעבר הפעם עובר דרך פרידה מכל מה שהטיפו לו מאז כניסתם לפוליטיקה.