אינפלציה | שאלות ותשובות

מה יש בחוק למאבק באינפלציה שהסנאטור הדמוקרטי הסורר ג'ו מנצ'ין הסכים לבסוף לחתום עליו?

אחרי חודשים ארוכים של דיונים, הסכים הסנאטור מנצ'ין לחתום על החוק למאבק באינפלציה, שמבקש להתמודד גם עם בעיות האקלים, הבריאות ומדיניות המס בארה"ב • בכך חוזרים לשולחן מרכיבים מרכזיים באג'נדה הכלכלית שביידן הבטיח לאורך הקמפיין שלו ולאחר בחירתו לנשיא

הסנאטור הדמוקרטי ג'ו מנצ'ין / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite
הסנאטור הדמוקרטי ג'ו מנצ'ין / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite

הסנאטור ג'ו מנצ'ין (דמוקרט ממערב ווירג'יניה) ומנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר (דמוקרט מניו יורק) אמרו שהסכימו לעסקה לתמוך בחבילת חקיקה שתוציא מאות מיליארדי דולרים ותשפיע על מדיניות בנושאים שונים כמו אקלים, בריאות, תרופות ומרשם ומדיניות מס.

ההכרזה הגיעה לאחר חודשים של מו"מ בהתחלות ועצירות בין שני דמוקרטים לגבי מרכיב מרכזי בסדר העדיפויות של הנשיא ג'ו ביידן, והיא הרבה יותר מצומצמת מהחבילה המקורית שהוצעה על ידי הנשיא. הרפובליקאים צפויים להתנגד גם להצעה זו.

הנה מבט מקרוב יותר על מה שנמצא בעסקה, שכותרתה חוק הורדת האינפלציה של 2022:

כמה זה יעלה, ואיך זה ישפיע על הגירעון?

הצעד, על פי נתונים שפורסמו על ידי דמוקרטים בסנאט, יכניס בסך הכל 739 מיליארד דולר בהכנסות, ויוציא סך של 433 מיליארד דולר. הוא יקטין את הגירעון בתקציב בכ־300 מיליארד דולר במשך עשור. מרכיבים של החקיקה נותחו בעבר על ידי משרד התקציב של הקונגרס, משרד ברשות המחוקקת שאין לו נאמנות מפלגתית, אבל החבילה במלואה עדיין לא נבחנה שם.

איך תשפיע החקיקה על מדיניות האקלים והאנרגיה?

החבילה תוציא כ־369 מיליארד דולר על תוכניות אקלים ואנרגיה. בתקציר ההסכם שהוציאו דמוקרטים בסנאט לא מפורט בדיוק מה ימומן מתקציב האנרגיה. אבל לוביסטים אומרים שמנצ'ין דחף לכלילת הטבות מס לאנרגיה נקייה שהיו בדיונים במשך חודשים. חלק מהדמוקרטים בסנאט חשבו שבעבר הגיעו עם מנצ'ין להסכם על הטבות המס לגבי הפחתת פליטות אבל אז הוא שוב פרש מהמו"מ.

מנצ'ין אמר שהחקיקה המוצעת תשקיע בטכנולוגיות הנחוצות לייצור נקי יותר ושימוש בסוגי דלק שונים, כולל מימן, אנרגיה גרעינית, דלקים מתחדשים ודלקי מאובנים. הצעת החוק צפויה לכלול הטבות מס לרוכשי מכוניות חשמליות.

הצעת חוק נפרדת שמאפשרת רפורמות רבות גם היא חלק מההסכם, ומכוונת להאיץ את השימוש באנרגיה נקייה. ישנם מדענים ותומכי אנרגיה נקייה שאמרו שהמדינה צריכה הליכי רישוי מהירים יותר כדי להימנע מעיכובים ברמות הפדרלית והמקומית שלעתים חוסמות פרויקטים כמו הובלת חשמל במתח גבוה, חוות סולריות ומכרים המפיקים מינרלים שהם חיוניים לטכנולוגיה של אנרגיה נקייה.

איך תשפיע ההצעה על שירותי הבריאות ותרופות מרשם?

במסגרת הצעת החוק, יוקצו 64 מיליארד דולר להארכת סובסידיות בריאות לשלוש שנים לחלק ממשתמשי אומבקר. זו הייתה עדיפות גבוהה לממשל ביידן ולדמוקרטים בקונגרס בגלל שחלק מהסובסידיות צפויות לפקוע ב־1 בינואר והאמריקאים שהיו מושפעים מזה היו שומעים על התייקרות הפרמיה בסתיו, בדיוק לפני בחירות האמצע. השינוי הזה דוחף את תהליך הפקיעה הבא לאחרי בחירות 2024.

החבילה גם מאפשרת לתוכנית מדיקייר לשאת ולתת על המחירים של חלק מתרופות המרשם עם חברות תרופות, יעד שהדמוקרטים ניסו להשיג שנים ארוכות ותעשיות התרופות התנגדה לו, בטענה שזה יחנוק את החדשנות. הצעד הזה יחסוך לממשלה 288 מיליארד דולר, על פי תקציר ההסכם.

האם ההצעה מייקרת את המסים?

ההצעה תיישם מס חברות מינימלי בגובה 15%, המכוון לחברות גדולות שמדווחות על רווחים גדולים אבל משלמות מס הכנסה מועט או אפסי, כמו אמזון. מדובר במס שונה ממס החברות הגלובלי בגובה 15%, שלא נכלל בהצעת החוק החדשה.

במסגרת התוכנית יוחזר לחיים המס הגבוה יותר על הכנסות מריבית נגררת, הרווח שעושים מנהלי תיקי נכסים שכיום ממוסה במס רווחי הון לטווח ארוך ולא בתור הכנסה רגילה.

בחבילה גם קוראים להגברת מאמצי אכיפת המס ברשות מס ההכנסה ולהגדלת הסוכנות פחות או יותר כפליים בעשור הקרוב. בסך הכל, החוקים המוצעים יגדילו את כמות הכסף שנכנסת לממשלה ויהפכו מגמה של השנים האחרונות של ירידה בכמות ביקורות המס.

הצעת החוק מותירה הצעות הגדלת מסים רבות של הדמוקרטים בחוץ, כמו מס בגובה 3.8% על בעלים אקטיביים של חברות הנמצאות באחזקה פרטית. קבוצות המייצגות חברות קטנות התנגדו לצעד זה. הרמות הגבוהות ביותר של מס על חברות, אנשים פרטיים ועיזבונות יישארו כפי שהם, ומס מוצע נוסף על הכנסות מעל 10 מיליון דולר לא הוזכר בקווי המתאר שפורסמו ביום רביעי. מנצ'ין גם ביטא התנגדות לשינויים לתקרה של 10,000 דולר על הטבות מס במסים למדינה ולממשלה, צעד הצפוי למשוך התנגדות מצד דמוקרטים המייצגים מדינות שיש בהן נטל מס גבוה.

איך תשפיע הצעת החוק על האינפלציה?

הצעת החוק עדיין לא נותחה על ידי כלכלנים להערכת השפעתה על האינפלציה, שנמצאת ברמה הגבוהה ביותר מזה כמה עשורים. מנצ'ין אמר שוב ושוב שהאינפלציה היא חשש מרכזי מבחינתו במשך כל חודשי המשא ומתן, והוא חושש מהזנת הכלכלה בעוד הוצאה ממשלתית.

מנצ'ין ושומר אמרו בהודעה משותפת שההסכם "יהווה תשלום ראשון היסטורי להפחתת הגירעון", ובכך יילחם באינפלציה. הערכות רשמיות יראו בקרוב כמה כסף מוציאה התוכנית מהכלכלה בטווח הקצר דרך מסים ומתי ייעשו הוצאות נוספות. ההסכם הוכרז באותו יום בו הודיע הפדרל ריזרב על העלאת ריבית נוספת ב־0.75%, צעד שנועד להילחם באינפלציה.

כמה קולות צריכה הצעת החוק כדי לעבור?

הדמוקרטים מקווים לאשר את הצעת החוק בסנאט דרך הליך תקציבי מיוחד שנקרא השלמה, שמאפשר להם להעביר הצעת חוק עם 50 קולות- כשקולה של סגנית הנשיא קמלה האריס הוא שובר השוויון - בסנאט המחולק 50-50 ולא עם 60 קולות כפי שמקובל בהעברת חוקים אחרים.

לאחר הצבעה בהליך השלמה, תזדקק ההצעה לרוב פשוט בבית הנבחרים, שם יש לדמוקרטים רוב קטן וייתכן שיצטרכו להתמודד עם התנגדויות להצעה מצד כמה נציגים דמוקרטים שכועסים על הוצאת סעיפים החשובים להם או הכללת סעיפים אחרים. הרפובליקאים צפויים כולם להתנגד להצעה, הן בסנאט והן בבית הנבחרים.

טימותי פוקו השתתף בהכנת הכתבה.