החטיבה הכי צומחת: מובילאיי הפכה לנחמה של אינטל העולמית

למרות הדוחות המאכזבים, באינטל מחזיקים גם לא מעט קלפים בשרוול ומקווים שאלה יעשו את שלהם בזמן הקרוב • כמה מהם עשויים לתת למרכזים של אינטל בישראל תפקיד מרכזי

מונית אוטונומית של מובילאיי / צילום: מובילאיי
מונית אוטונומית של מובילאיי / צילום: מובילאיי

"זה מגיע לנו", כך התייחס מנכ"ל אינטל , פט גלסינגר, לתגובת השוק לביצועי אינטל. ביום חמישי האחרון החברה דיווחה על מעבר מרווח להפסד, פספוס של 2.7 מיליארד דולר בתחזיות, ורווח למנייה שנמצא הרבה מתחת לציפיות האנליסטים. גלסינגר מונה לאחר משבר טכנולוגי, עסקי וניהולי שפקד את החברה עוד מאמצע העשור הקודם. משבר שהביא את אינטל להפסיד לקוחות ענק דוגמת אפל ואמזון ולאבד את ההובלה בתחום השבבים.

איך התוצאות המאכזבות של ענקיות הטק הובילו לחודש הטוב זה שנתיים בוול סטריט
מכירות המחשבים האישיים נחתכו, ואינטל פרסמה דוחות קשים. איך יושפעו המרכזים בישראל?  

ההפסדים מול הקלפים שבשרוול

אחרי שנה וחצי בתפקיד, גלסינגר ציפה למשות את החברה מהבוץ, אבל מצא את עצמו בתקופה מורכבת שכוללת לא רק ירידה במכירות מחשבים אישיים - לחם חוקה של אינטל - אלא גם האטה כלכלית. למזלה של אינטל הביקוש לשבבים בתחום הרכבים החשמליים הביא את מובילאיי לבלוט כיחידה העסקית הצומחת ביותר של אינטל.

גלסינגר משול לרב חובל של משחתת אדירה שמנסה לסובב את הספינה העצומה בזווית של תשעים מעלות. אבל המשחתת זזה לאט ובינתיים היא מתנהגת יותר כמו ספינת ענק שעדיין מחפשת את דרכה תוך כדי הסיבוב. חלק ניכר מההפסד שצברה ברבעון האחרון קשור בניסיון שלה לצאת מעסקים בהם פעלה בעבר, כמו תחום הזכרונות. שם, צברה אינטל הפסדים של מעל 500 מיליון דולר רק ברבעון האחרון; החברה הפסידה עוד כמה מאות מיליוני דולרים על עיכוב של יותר משנה בשיווק מעבדים גרפיים למחשבים שולחניים שהיא מפתחת בשם Arc.

אבל באינטל מחזיקים גם לא מעט קלפים בשרוול ומקווים שאלה יעשו את שלהם בזמן הקרוב. כמה מהם עשויים לתת למרכזים של אינטל בישראל תפקיד מרכזי אפילו יותר: שבב ה"ראפטור לייק" שצפוי להתחרות בביצועים של AMD; טכנולוגיית "אינטל 7" המיוצרת במפעל בקרית גת וזוכה לפופולריות; אסטרטגיית ה"פאונדרי", או מתן שירות ייצור לחברות אחרות אשר לרכישת טאוור הישראלית - שעדיין לא הושלמה - יש בו תפקיד מרכזי; ושבב ה"לונאר לייק" המפותח בישראל ואמור להיות התשובה האינטלית לשבב ה-M1 של אפל - ובאמצעותו מבקשת אינטל להגיע לשוק המכשירים נמוכי ההספק. בשבועות הקרובים מניית אינטל תגלה לנו עד כמה המשקיעים אכן מאמינים להבטחות הללו.

הסיכוי שההנפקה תצא לפועל עוד השנה

ויש עוד ביצת זהב אחת משמעותית בתוך הדוח הרבעוני הקשה של אינטל - מוביליאיי, שעבורה הרבעון השני היה רבעון שיא. הכנסות מובילאיי עמדו ברבעון השני על 460 מיליון דולר, גידול של 41% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. גם הרווחיות צמחה משמעותית, עם רווח תפעולי של 190 מיליון דולר, עלייה של 43% לעומת הרבעון המקביל אשתקד שמייצג שולי רווח תפעולי של 41%.

אמנם במונחים יחסיים התרומה של מובילאיי לההכנסות של אינטל עדיין צנועה, אבל, וזה אבל חשוב, המשקיעים מחפשים ללא הרף מנועי צמיחה לעתיד ומובילאיי בהחלט עונה על הדרישה הזו.

נציין במאמר מוסגר, שהרבעון השני אמור היה להיות הרבעון האחרון של מובילאיי כחלק אינטגרלי מאינטל לפני הנפקת הענק שלה בנאסד"ק, שלבסוף נדחתה למועד לא ידוע. לפיכך, סביר להניח שהחברה עשתה מאמצים לא מבוטלים כדי להציג בפני המשקיעים נתוני שיא רבעוניים כמו הקדמת עסקאות ואולי גם האצת חוזי אספקה חדשים. ועדיין, צבר ההזמנות המאסיבי מלמד על כך שמובילאיי ממשיכה לשמור על מעמד דומיננטי בשוק מערכות הסיוע לנהיגה (ADAS) העולמי. אם ההתאוששות בוול סטריט בסוף השבוע החולף תהיה ברת קיימא וסימן לבאות בחודשים הבאים, לא מן הנמנע שההנפקה הנדחית של מובילאיי תתרחש עוד השנה.