איך התוצאות המאכזבות של ענקיות הטק הובילו לחודש הטוב זה שנתיים בוול סטריט

חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם רשמו ברבעון האחרון את הצמיחה האיטית ביותר שלהן זה שנים • אבל על רקע האינפלציה הגבוהה בעולם, משבר השינוע והעלאות הריבית, הציפיות של וול סטריט היו נמוכות מספיק כדי שדוחות בינוניים ותחזיות מעט אופטימיות ייראו כמו הצלחה • מסלול התאוששות לענף ההייטק עוד לא כאן: גוגל, אמזון ואפל הודיעו שימשיכו עם ההאטה בגיוסי עובדים

ענקיות הטק / צילום: Shutterstock
ענקיות הטק / צילום: Shutterstock

מבין תשע ענקיות טכנולוגיה שפרסמו בשבועיים האחרונים את דוחותיהן לרבעון שהסתיים ביוני, רק חברה אחת, אפל, עמדה באופן מלא בציפיות האנליסטים הן מבחינת הכנסות והן מבחינת רווח נקי. עוד שלוש ענקיות - נטפליקס, טסלה ואמזון - עמדו בציפיות מבחינת רווח נקי אך לא ברמת ההכנסות. חמש האחרות - אלפאבית (גוגל), מיקרוסופט, מטא (פייסבוק), טוויטר ואינטל - לא עמדו בציפיות האנליסטים באף אחד משני הקריטריונים.

 
  

למרות הרקורד הלא מרשים בכלל, המשקיעים בוול סטריט קיבלו את הדוחות דווקא בצורה חיובית. מניות שש מתוך תשע הענקיות עלו ביום המסחר לאחר הדוחות, כאשר המזנקות המובילות היו אמזון (עלייה של 10.4%), טסלה (9.8%) ואלפאבית (גוגל) (7.7%). רק אינטל, טוויטר ומטא (פייסבוק), שרשמו דוחות חלשים במיוחד, רשמו ירידות ביום המסחר לאחר פרסום הדוחות. עליות אלו תרמו לכך שמדד S&P 500  רשם ביולי את החודש הטוב ביותר שלו מאז אי שם בנובמבר 2020.

המשקיעים ציפו להרבה יותר גרוע

בחלק מהמקרים התגובה החיובית של השוק נבעה מתחזית טובה שפרסמו החברות להמשך. מניית אמזון  למשל, שצמחה ברבעון הנוכחי רק ב-7%, השיעור הנמוך זה 20 שנה, קפצה לאחר שהחברה חזתה כי כבר ברבעון הבא תחזור לצמיחה דו-ספרתית בהכנסות של 17%-13%. באותו אופן מניית מיקרוסופט  עלתה לאחר שהחברה הודיעה כי היא חוזה שיפור ברווח התפעולי שלה ב-2023, על אף שילוב התנאים המאקרו-כלכליים השליליים שכוללים ריבית עולה, אינפלציה גואה, מלחמה באוקראינה וקורונה בסין.

אולם נראה שהסיבה לתגובה הטובה של המשקיעים נבעה בעיקר מהעובדה שהם ציפו להרבה יותר גרוע על רקע אתגרי המאקרו-כלכלה. דוחות הרשת החברתית סנאפ , שצמחה ב-13% בלבד בהשוואה לתחזית שלה עצמה לצמיחה של 25%-20% בהכנסות, העלו חשש כי שוק הפרסום כולו מאט. אחרי דוחות גרועים אלו, פספוס מינימלי של התחזיות מצד אלפאבית התקבל בהקלה והמניה זינקה.

דוחות נטפליקס  היו יכולים להיחשב לגרועים למדי בכל זמן אחר, כאשר החברה איבדה 970 אלף מנויים ברבעון - המספר הגבוה ביותר אי פעם. אולם התחזית שנטפליקס עצמה פרסמה דיברה על אובדן גדול עוד יותר של 2 מיליון מנויים, כך שהנתונים הנוכחיים התקבלו בהקלה. נטפליקס גם חזתה כי ברבעון הבא היא תחזור לצמיחה חיובית ותוסיף מיליון מנויים, מה שהזניק את המניה.

"על אף שהדוחות לא היו טובים והתוצאות של החברות היו בינוניות, השוק קיבל אותן באנחת רווחה", אומר שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות. "המשקיעים הגיעו עם פחד גדול לעונת הדוחות והציפיות שלהם היו אפילו מתחת לתחזיות של האנליסטים, לכן גם אם הצמיחה של החברות הייתה מהנמוכות שראינו, כל עוד לא קרה אסון - השוק לקח את הדוחות לכיוון החיובי".

שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק בירן
 שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק בירן

התחזיות סותרות לגבי עתיד הכלכלה העולמית

על אף התחזיות החיוביות שנתנו חלק מהחברות, אי הוודאות בנוגע למצב הכלכלה הנוכחי נותרה גבוהה, כשאפשר היה למצוא בדוחות גם סיבות לאופטימיות וגם לפסימיות. במישור הצרכני, ענקית הקמעונאות וולמארט  תיקנה את תחזית הרווח שלה כלפי מטה פעם נוספת בשל השפעות האינפלציה הגבוהה ביותר מזה ארבעה עשורים.

מנכ"ל וולמארט דאג מקמילון הסביר כי האינפלציה גורמת ללקוחות לשלם יותר על דלק ומזון ולכן לרכוש פחות מוצרי מותרות כמו אלקטרוניקה וביגוד. לעומת זאת, אמזון, שפועלת באותו שוק כמו וולמארט, שחררה דווקא תחזית אופטימית של צמיחה מוגברת ברבעונים הבאים. אפל דיווחה כי התנאים המאקרו-כלכליים פגעו במכירת שעונים חכמים ומכשירים לבית, אך מכירות האייפונים והשירותים הנלווים המשיכו לעמוד בציפיות.

באותו האופן, בזמן שחברות כמו סנאפ וטוויטר  אותתו כי מפרסמים מתחילים להקטין את תקציבי הפרסום שלהם, באו דוחות גוגל ואמזון וסתרו תאוריה זו. תחום הפרסום של אמזון צמח ב-18% ברבעון, כשבחברה ציינו שהמפרסמים אוהבים בתקופה זו לפרסם קרוב למקום שהלקוחות קונים בו בפועל, כלומר באתר של אמזון.

הענקיות סימנו: המשבר בהייטק כאן כדי להישאר

בכל מקרה, נראה כי ענקיות הטכנולוגיה ימשיכו להפגין זהירות בהוצאות וגיוסי כוח אדם בעתיד הקרוב. סמנכ"לית הכספים של אלפאבית  אמרה כי ההאטה בגיוסים של החברה תבוא לידי ביטוי בצורה בולטת יותר ב-2023, ובכך סימנה כי בגוגל חושבים שהמשבר רחוק מסיום.

דברים ברוח דומה השמיע גם סמנכ"ל הכספים של אמזון. אמזון כבר הפחיתה את כוח האדם שלה בכמעט 100 אלף עובדים מהרבעון הראשון לשני, הירידה הגדולה ביותר במצבת שלה אי פעם, שהביאה אותה ל־1.52 מיליון עובדים. לאחר פרסום דוח הרבעון השני, סמנכ"ל הכספים אמר כי אמזון תגייס עובדים באופן נקודתי לתפקידים מסוימים, כמו מהנדסים לשירות הענן שלה AWS. "אני חושב שנכון לקחת צעד אחורה ולשאול שאלות לגבי תוכניות הגיוס", הוא הסביר. "גם אנחנו עושים זאת. אני לא חושב שתראה אותנו מגייסים באותו קצב כמו בשנה שעברה, או בשנים הקודמות".

מנכ"ל אפל טים קוק התייחס גם הוא לנושא הגיוסים ואמר כי אפל עדיין ממשיכה לגייס, אך עושה זאת בצורה "שקולה מאוד". בעוד ענקיות הטכנולוגיה מדברות על האטות גיוסים, חברות טכנולוגיה קטנות יותר מפטרות והרבה. אחת מהן היא פלטפורמת הקמת החנויות המקוונות שופיפיי , מכוכבות הקורונה, שהודיעה בשבוע שעבר על פיטורי 10% מבין 10,000 עובדיה.

"אם אני צריך לגזור מהדוחות על המצב הכלכלי, הייתי אומר שאנחנו עדיין לא נמצאים במיתון אלא בהאטה או התמתנות", אומר כרמי. "אני חושב שסביר שנגיע למיתון לפחות בארה"ב, אבל כרגע הדוחות מראים שאנחנו לא שם ואפשר לצפות שיהיה יותר גרוע".

פייסבוק צונחת ובונה על עתיד רחוק מדי

בין ענקיות הטכנולוגיה אי אפשר למצוא מצטיינות גדולות ברבעון הנוכחי. גם אפל , שהציגה את אחד הדוחות הטובים יותר לתקופה, צמחה בסופו של דבר רק בקצב של 2% ברבעון. לעומת זאת חוליה חלשה בהחלט אפשר למצוא וזוהי מטא (פייסבוק) , שרשמה ירידה של 1% בהכנסותיה ברבעון - ההתכווצות הראשונה אי פעם שלה.

הבעיות של מטא אינן חדשות ומורכבות משילוב בין תחרות גוברת על משתמשים ותקציבי פרסום מול טיקטוק, לצד פגיעה מעדכון הפרטיות של אפל, שאינו מאפשר לפייסבוק לנטר משתמשים ברחבי האינטרנט כדי ליצור פרסום ממוקד. בנוסף, בעוד לענקיות אינטרנט אחרות כמו אמזון וגוגל יש תחום הכנסה צומח נוסף בדמות שירותי הענן, מטא תלויה כמעט אך ורק בפרסומות ולכן גם רגישה יותר לתנאים המאקרו-כלכליים.

"התחום שמטא בונה עליו לעתיד הוא מכירת ציוד למטאוורס", מסביר כרמי. "תחום שיראה תוצאות במקרה הטוב ב-2025. המצב כרגע הוא שהשוק לא קונה את הסיפור של המטאוורס ולא רואה את זה קורה".