אחרי ביטול שתי טיסות לרודוס: הנהלת ארקיע והטייסים הגיעו להסכמות

לאחר שתשעה טייסי ארקיע הודיעו על "מחלה פתאומית" שגרמה לשתי טיסות לרודוס להתבטל, בהנהלת החברה טענו כי הטייסים פתחו בשביתה • הצדדים נפגשו היום במשרדי ההסתדרות והגיעו להסדר

מטוס ארקיע / צילום: דני שדה
מטוס ארקיע / צילום: דני שדה

ביום שבו פרץ הסכסוך, הוא הסתיים: לאחר ביטול שתי טיסות לרודוס, הנהלת ארקיע וועד הטייסים נכנסו היום (ב') למשא-ומתן קדחתני, בתיווך אבי אדרי, יו"ר עובדי התחבורה בהסתדרות. בתום מספר שעות עדכנו כי "הסתיים המשבר בארקיע. בשעות האחרונות ניהלו הצדדים משא-ומתן והגיעו להבנות". עוד נמסר מההסתדרות כי "כל טיסות ארקיע יגיעו ליעדן, והעבודה ממשיכה כסדרה".

מוקדם יותר היום פורסם כי שתי טיסות החברה לרודוס שתוכננו לצאת היום בוטלו. בהנהלת ארקיע טענו כי טייסי החברה פתחו ב"שביתה פראית", כשתשעה מהם הודיעו על "מחלה פתאומית". אלא שהטייסים, כך נודע לגלובס, התריעו מראש כי מ-1 באוגוסט הם לא ייענו לכוננויות לטובת שיבוץ טיסות, לנוכח סירוב ההנהלה לחתום על הסכם המסדיר את תנאי העסקתם. הצדדים נפגשו הבוקר במשרדי ההסתדרות במטרה להגיע להסדר לפני שייגרמו ביטולים נוספים בשיא עונת הנסיעות, וכאמור בהמשך היום הם הודיעו כי הגיעו להבנות. 

עובדי ארקיע נגד ההנהלה: מקבלת החלטות המשרתות את בעלת השליטה ולא את החברה

מצד הנהלת ארקיע נטען הבוקר כי "למרות קיומו של הסכם הבראה התקף לשבע שנים, הכולל התחייבות לשקט תעשייתי והימנעות מכל שביתה ועיצומים - ועוד בטרם יבשה הדיו על מזכר הבנות שנחתם לאחרונה בחודש אפריל 2022, שבמסגרתו באה החברה לקראת הטייסים והחזירה את שכרם כמעט לתקופת טרום קורונה, פתחו הבוקר טייסי החברה בשביתה פראית בשיא עונת התיירות. אנו קוראים להסתדרות להפעיל את מרותה על ועד הטייסים ולהפסיק מיידית את העיצומים. אנחנו מתנצלים בפני הנוסעים ועושים את כל המאמצים על-מנת לדאוג ללקוחותינו לטיסות חלופיות ולהגיע לחופשת הקיץ".

על-פי ההנהלה, רמת ההשתכרות של הטייסים עדיין נמוכה ב-8%-10% לעומת זו שלפני הקורונה. אלא שהטייסים מכוונים להסדר קבוע הנשען על תקנות הטיס הבינלאומיות שנכנסו לתוקפן ב-2018. תקנות אלה, אגב, הובילו בשעתו לסכסוך באל עד, עד אשר נחתם הסכם העסקה על-פי עקרונותיו. בקורונה ההסכם בוטל, ונחתם תחתיו הסכם חדש המשקף קיצוץ של 31% בשכר הטייסים באל על. קיצוץ זה היווה את סלע המחלוקת בסכסוך שפרץ לאחרונה, ושבגינו חוו נוסעי החברה עשרות ביטולי טיסות. באל על הצדדים הגיעו להסדר, ושכר הטייסים חזר לקדמותו.

מוועד טייסי ארקיע נמסר הבוקר: "טייסי ועובדי ארקיע הוכיחו לא פעם את מסירותם ואת מחויבותם לחברת ארקיע, כאשר היו הראשונים להגיע להסכם הפחתות שכר בתקופת הקורונה. משנת 2019 טייסי החברה מתריעים בפני הנהלת החברה בגין כניסתו לתוקף של חוק בינלאומי בנושא שעות עבודה ופעילות (FTL), המחייב להסדיר את הוראות החוק בהסכמים מסודרים. הנהלת ארקיע עד עצם היום הזה בוחרת להתעלם ולהתחמק מלהגיע להסכם מסודר להסדרת הנושא המשליך על תנאי עבודתם של הטייסים באופן מהותי.

"טייסי ועובדי ארקיע כבר הוכיחו לא פעם את מחויבותם להצלחת החברה, ובהתאם לכך ימשיכו לראות לנגד עיניהם את טובת החברה ואת הצלחתה כיעד מרכזי. אנו מציעים להנהלת ארקיע להתכנס בהקדם למשא-ומתן בתום-לב ובאופן רציני, על-מנת להסדיר את הנושא ולאפשר לטייסי ארקיע להמשיך להתרכז במה שהם יודעים לעשות הכי טוב, וזה להטיס את מטוסי החברה בבטיחות, במסירות וביעילות, לטובת לקוחותיה הנאמנים של החברה״.

מחלוקות בין הנהלות לטייסים מתרחשים בכל העולם, וגם קבוצת לופטהנזה נמצאת בימים אלה בפני שביתות אפשרויות לנוכח מחלוקות עם טייסיה. אלא שלרוב הנוסעים מקבלים התראה של מספר ימים לפני ביטול טיסתם, שמאפשרת להם לנסות ולתמרן עם תוכנית חלופית.

בדומה לסכסוך שהיה באל על, גם נוסעי ארקיע חוו את ביטול חופשתם, במקרה הזה לרודוס, ביום שבו הם היו אמורים להמריא אליה ועם יכולת מוגבלת לנסות ולמצוא טיסה חלופית בתקופה שבה הביקוש לטוס נמצא בשיאו.