איך נגמר הקרב הבריטי על מחיר הקטשופ?

רשת הסופרמרקטים הגדולה בבריטניה, טסקו, נקלעה למלחמה מתוקשרת עם יצרנית המזון היינץ שדרשה להעלות מחירים • כעת מתברר כי הקרב הציבורי הסתיים בהסכם חשאי שמאפשר להיינץ ככל הנראה לייקר את מוצריה, אך פחות ממה שרצתה בתחילה

שלט שתלתה ההסתדרות ברשתות המזון / צילום: באדיבות ההסתדרות
שלט שתלתה ההסתדרות ברשתות המזון / צילום: באדיבות ההסתדרות

לא רק בישראל מציבות עליות המחירים החדות את ספקי המזון ואת רשתות המסחר על מסלול התנגשות. החשש מזעם הצרכנים, הרצון להצטייר כרשת זולה והשאיפה לפצות על ירידה מסתמנת במכירות וגם לשמור על נאמנות הלקוחות, משותפים בימים אלה לרשתות מזון רבות באירופה, שבה האינפלציה הממוצעת עומדת על יותר מ־8% ומחירי המזון העולים עומדים במרכזה.

בבריטניה, ההתנגשות הזו הובילה בשבועות האחרונים למלחמה פומבית ומתוקשרת בין רשת הסופרמרקטים הגדולה במדינה, טסקו, לבין יצרנית המזון המובילה היינץ. המלחמה החלה ביוני, כאשר רשת המזון הבריטית פרסמה הודעה פומבית לפיה היא מסרבת לגלגל על הצרכנים את העלאות המחירים שהיינץ הציבה בפניה כעובדה מוגמרת כמה שבועות לפני כן. "לא נעביר עליות מחירים בלתי מוצדקות לצרכנים", הודיעה הרשת.

אתרים המנטרים את תחום הקמעונאות בבריטניה העריכו אז כי טסקו "קפצה על ההזדמנות" להמחיש לצרכנים שלה את מחויבותה למחירים נמוכים. האינפלציה בבריטניה עברה את רף ה־9% ביוני, ומשבר יוקר המחיה עומד בראש סדר היום הציבורי.

רשתות מזון בממלכה המאוחדת דיווחו מצד אחד על ירידה במכירות בשל ניסיון של משקי בית להדק את החגורה, ומצד שני על השקעות הולכות וגוברות בפרסום כדי לשמר את נתח הלקוחות. "אנחנו ממוקדים כמו לייזר בשמירת מחירי המזון נמוכים בעבור הלקוחות שלנו", צוטט בכיר בחברה בתקשורת הבריטית, שמיהרה לדווח בהרחבה על "מלחמת המזון" בין שתי הענקיות.

המחירים בטסקו עדיין זולים מהמתחרות

התגובה מצד היינץ לא איחרה לבוא. החברה הפסיקה את האספקה לטסקו בלבד, ותוך שבועות בודדים כמעט ולא ניתן היה למצוא מוצרים שלה על מדפי הסופרמרקטים של הרשת. מוצרים שהם חלק מהדיאטה הבסיסית הבריטית - כמו שעועית אפויה ברוטב עגבניות, מרקים מוכנים, קטשופ בבקבוקי ענק ושלל רטבים לסלט ולברביקיו - אזלו. דיווחים בתקשורת הבריטית הראו קופסאות שימורים בודדות של היינץ שנותרו על המדפים: מרק תפוחי אדמה וכרישה בבריסטול, שעועית אפויה בקיימברידג' ושלושה בקבוקי קטשופ בלונדון. לא ניתן היה למצוא את רוב מוצרי היינץ באתר הקניות המקוון של טסקו.

הקרב הציבורי נמשך כמה שבועות בלבד, והסתיים באמצע יולי ב"הסכם שלום" חשאי בין הצדדים. חברת היינץ התחייבה לספק מיידית את המוצרים בכמויות גדולות לטסקו, וזו ככל הנראה נעתרה להעלאת מחירים מסוימת. ה"פייננשייל טיימס" הבריטי דיווח כי הסכם הפשרה, שפרטיו לא פורסמו, ככל הנראה מאפשר להיינץ להעלות מחירים, אולם לא בשיעור שהיא רצתה במקור. בדיקה זריזה באתר השוואת מחירים העלתה כי מחירי השעועית האפויה של היינץ בטסקו עדיין זולים יותר מהמחירים בשלושת המתחרות העיקריות שלה: סיינסבורי, אסדה ומוריסונס.

"זה נפלא להיות שוב ביחד", הודיעו שתי החברות במהלך יולי, בהודעה משותפת, "אנו שמחים להודיע על כך שהגענו להסכם שישיב את מגוון מוצרי היינץ למדפים". עם זאת, ענקית הסופרמרקטים הבריטית עדיין מנהלת מלחמה ציבורית נגד יצרנית מזון לחתולים ולכלבים (Mars Petcare), לאחר שסירבה להעלות את מחירי המוצרים בהתאם לבקשות היצרנית. "עכשיו יותר מתמיד אנחנו נחושים שהלקוחות שלנו יקבלו את הערך הטוב ביותר", אמרה הרשת, "ואנחנו מצטערים אם זה אומר שמוצרים מסוימים חסרים באופן זמני. יש לנו הרבה אלטרנטיבות לבחור מהן, ואנו מקווים כי העניין יסתיים בקרוב".