החברה הישראלית הקטנה שמקדמת את החקיקה הירוקה בארה“ב

נוסטורמו, הפועלת בתחום אגירת האנרגיה, מייחסת לעצמה "תרומה משמעותית בגיבוש נוסח הצעת החוק ולכך שזיכוי המס יחול גם על מוצריה"

יורם אשרי, מנכ"ל נוסטרומו / צילום: מארק נומדר
יורם אשרי, מנכ"ל נוסטרומו / צילום: מארק נומדר

לא מעט משקיעים הופתעו לגלות השבוע מדיווח של חברת נוסטרומו , הפועלת בתחום אגירת האנרגיה ושטרם רשמה הכנסות מפעילות, שלפיו הייתה לה "תרומה משמעותית" בגיבוש נוסח הצעת החוק של חבילת תמריצים שמקדם ממשל ביידן לתחום האנרגיה המתחדשת, במסגרת עידוד המאבק בשינוי האקלים.

ביניהם מציינת נוסטרומו זיכוי מס בשיעור של עד 30% להשקעה במתקני אגירת אנרגיה. "זיכוי מס זה משמעו החזר של הממשל הפדרלי למשלם המסים של 30% מההשקעה שביצע בציוד כאמור בשנת המס שחלפה.

"לחברה הייתה תרומה משמעותית בגיבוש נוסח הצעת החוק הסופי שפורסמה, ולכך שזיכוי המס האמור יחול גם על מוצרי החברה (מערכות אגירת אנרגיה תרמית בבניינים),
ככל שהצעת החוק תעבור בנוסחה הנוכחי", הדגישה נוסטרומו. החברה מציינת כי שלבי החקירה השונים לאישור החוק צפויים להסתיים עד סוף חודש ספטמבר. 

יורם אשרי, מנכ"ל נוסטרומו מסביר בשיחה עם "גלובס" כיצד פעלה החברה לקדם את החקיקה, כך שתכלול את תחום אגירת האנרגיה בבתים: "הגענו לרמות הכי גבוהות מבחינת מקבלי ההחלטות. הממשל החל לקדם חוק גדול יותר בספטמבר בשנה שעברה בשם Build Back Better. אז דובר על חבילת תמריצים לאנרגיה ירוקה של מעל לחצי טריליון דולר. באותו זמן ראינו שנושא אגירת אנרגיה לבניינים לא הופיע. אמרנו שיכול להיות שיהיה לנו סיכוי (לשלב את הנושא בחקיקה, ח"ש) ושאנחנו חייבים לנסות".

לדברי אשרי, "פנינו לגורמי מקצוע שונים, בהם למשל יו"ר ועדת האנרגיה של מדינת קליפורניה, חברי סנאט וחברי קונגרס. פנינו לאיגודי נדל"ן שמייצגים את הנדל"ן המסחרי. בסיכומו של דבר אספנו קרוב ל-20 מכתבים שונים, והפנינו אותם לחברי הסנאט. אנחנו חברה קטנה, אבל מי שפנינו אליהם הבינו שהסיפור אמיתי, משום שהצבענו על בעיה".

הבעיה, לדברי אשרי, היא "קודם כל בעניין הבטיחות. מסוכן להכניס סוללות ליתיום לבתי מגורים לצורך אגירת אנרגיה. הצלחנו להגיע לגורמים השונים גם דרך משרד עו"ד שליווה אותנו בכל הנוגע להליכי החקיקה, וניסחנו איתם את הסעיף שמכיר באגירת אנרגיה תרמית בבתים לצורך החוק".

נוסטרומו התמזגה לשלד בורסאי לפני שנה. החברה מפתחת מערכות לאגירת אנרגיה המקפיאות מים בטכנולוגיה מיוחדת, ומסייעות לייעל את פעילות מיזוג האוויר בבניינים. בין הפרויקטים שמובילה החברה נמצא אחד במלון הילטון בבוורלי הילס, שטרם הושלם.

את שנת 2021 חתמה נוסטרומו ללא הכנסות, ותוך רישום הפסד של 79 מיליון שקל בשורה התחתונה, עיקרו בגין הוצאות הרישום למסחר במסגרת מיזוג החברה לשלד הבורסאי סומוטו.

מניית נוסטרומו רשמה בשנה האחרונה ירידה של 70%. מתחילת השבוע, לאחר הודעתה על מאמצי החקיקה שלה, זינקה המניה ב-13%, ומחירה מעמיד את שווי השוק הנוכחי של החברה על כ-90 מיליון שקל.