בעמק הסיליקון מבולבלים: חלק מהחברות מקצצות, וחלק מבזבזות כסף בלי חשבון

התיקון בשוק משאיר חלק מהסטארט-אפים בתוך משבר, בזמן שאחרים מפנקים את העובדים בחופשות • לדברי אחד המשקיעים בתחום, "כעת בעצם הזמן להאיץ, ולא הייתי מקשיב לאחרים שאומרים לך לשמור על הכסף" • מנכ"ל אחת החברות, לעומת זאת, אומר כי "אנחנו צריכים להכין את החברה לאפשרות של ירידה ממושכת"

מטה אפל בקופרטינו / צילום: Shutterstock
מטה אפל בקופרטינו / צילום: Shutterstock

בעמק הסיליקון לא בטוחים עדיין מה לעשות לגבי הירידות בשוק. סטארט-אפים מקבלים איתותים סותרים, בעוד שהחששות לגבי תנודתיות שוק המניות והסיכוי למיתון מתנגשים עם כמויות שיא של הון שמשקיעים מוכנים להשקיע. משקיעי הון סיכון נותנים עצות הפוכות, חלק מעודדים סטארט-אפים להוציא כסף במהירות, ואחרים חוזים ירידה קשה שתצריך קיצוצים כואבים.

הפרדוקס הזה מדגיש את המתח בין המציאות המאקרו-כלכלית ובין מבנה התמריצים בעמק הסיליקון, שמעודד מייסדי חברות ומשקיעים להוציא הרבה כסף כדי להגיע לצמיחה ולהחזרים. זה גם מדגיש את החידושים בירידה הנוכחית בכלכלה: התפוצצות בועת הדוט.קום והמשבר הכלכלי ב־2008 לא מציעים הרבה לקחים לניווט באתגרים הכלכליים של היום, שמונעים על ידי שילוב בין האינפלציה הכי גרועה ב־40 שנה, המלחמה של רוסיה באוקראינה, עיכובים בשרשראות אספקה ועליות הריבית הגדולות ביותר לאחר שלושה עשורים כמעט.

"אני באופן אישי לא חושב שאפשר ללמוד הרבה מהמשברים האחרונים, בגלל שהרגע המסוים הזה כל כך ייחודי", אמר ארון מתיו, משקיע בחברת הון סיכון Accel. "כולם נמצאים באי-ודאות הזו לגבי איך ייראו ששת החודשים הבאים או 12 החודשים הבאים".

המצב הזה הוביל להמון סתירות. סטארט-אפים אמריקאיים פיטרו יותר מ־6,000 עובדים מתחילת יולי, על פי האתר העוקב אחרי תחום זה Layoffs.fyi. תוכניות העסקה נזנחו ונעשים שינויים בייעוד מוצרים, כך אומרים מנהלי חברות.

סטארט-אפים אחרים לוקחים את העובדים שלהם לחופשות בעיירות נופש, מגייסים את כמויות ההון הגדולות ביותר אי פעם או מכריזים, באמצע טלטלה מאקרו-כלכלית, שהעסקים כרגיל.

"כדאי להשקיע את הכסף בחברה"

אלי פרטובי, משקיע ותיק בסטארט-אפים בשלב מוקדם, נותר אופטימי. "אני לא חושב שאנחנו בדרך לירידה משמעותית", אמר. "כעת בעצם הזמן להאיץ, ולא הייתי מקשיב לאחרים שאומרים לך לשמור על הכסף שלך".

הרציונאל של פרטובי: אינפלציה היא כמו דלי דולף. הכסף שסטארט-אפים חוסכים היום שווה פחות מחר, אז עדיף להם להשקיע אותו בחברה. במאי, אמר פרטובי, קצב ההשקעות בחברה שלו, Neo, היה יותר מכפול מהממוצע השנתי של 2021.

מבחינת המנכ"ל אנדריי ספונדזיק, שום דבר לא השתנה מבחינת ניהול הסטארט-אפ, כך אמר מפוארטו ויארטה במקסיקו, לשם יצא לחופשה מהפעילויות בזמן נופש חברה בעיר החוף הזו. החברה שהקים לפני שנתיים, Lumos, עוזרת לעסקים לנהל הוצאות IT ולציית לכללי רגולציה, והיא ממשיכה במלוא העוצמה, אמר. Lumos צפויה לגדול מבחינת כמות העובדים השנה ביותר מ־50%.

דיוויד פינזר, מנכ"ל OpenSea, שוק לאסימוני NFT, מתכונן לעוד חדשות רעות. "אנחנו צריכים להכין את החברה לאפשרות של ירידה ממושכת", כתב פינזר בהודעה לעובדים שלו באמצע יולי. החברה, שלאחרונה הוערכה בשווי של 13 מיליארד דולר, הודיעה שפיטרה חמישית מהעובדים שלה.

ההשקעה בסטארט-אפים אמריקאיים ברבעון השני ירדה ביותר מ־23% גם מהרבעון שלפניו וגם בהשוואה לאותו רבעון בשנה שעברה, על פי PitchBook Data. גודל העסקה הממוצע השנה, בינתיים, הוא הגבוה ביותר שנרשם כמעט בכל שלבי גיוס ההון של חברות. משקיעים יושבים על עתודות מזומנים עצומות, אבל הם הרבה יותר סלקטיביים לגבי היכן להשקיע, כך שיותר כסף מתרכז אצל פחות סטארט-אפים, כך אומרים משקיעי הון סיכון. משקיעי הון סיכון גייסו 122 מיליארד דולר במימון חדש במחצית הראשונה של השנה - כ־87% מכל הכסף שגויס בכל 2021, על פי נתוני PitchBook.

שותפויות מוגבלות רבות - המוסדות והאנשים שמשקיעים בקרנות הון סיכון - מבקשות להאט את קצב ההשקעות, כך כתב המשקיע והיועץ לסטארט-אפים, אלעד גיל, בפוסט בבלוג שלו. מייסדי סטארט-אפים רבים אומרים שהם בטוחים שהכסף יהיה שם כשיצטרכו אותו, בגלל שהחזר למשקיעים מגיע מהרווחים והעמלות שמגיעים בעקבות השקעה בכספם של אחרים.

סקויה ממליצה לקצץ ולשמור מזומנים

במאי, סקויה קפיטל שלחה לכל מייסדי הסטארט-אפים שבתיק ההשקעות שלה מצגת עם הכותרת "מסתגלים כדי להחזיק מעמד", שייעצה למייסדים לשמור מזומנים, לעשות קיצוצים ולהתכונן לשיקום ממושך. במחצית הראשונה של השנה, ביצעה סקויה 22 השקעות בסטארט-אפים יותר ממה שבתקופה המקבילה בשנה שעברה - ובכך הראתה שהחברה לא נרתעת מהתנודתיות בשוק, כך אמר אדם המכיר את הנושא. 17 מההשקעות האלה היו במסגרת תוכנית אקסלרייטור לסטארט-אפים שהושקה השנה, כך הודיעה סקויה במאי. ביולי סגרה סקויה קרוב ל־2.25 מיליארד דולר במימון חדש, אמר האדם המכיר את הנושא.

תעשיית הסטארט-אפים היא מיקרוקוסמוס של האיתותים המאקרו-כלכליים המעורבים. הכלכלה האמריקאית התכווצה ברבעונים הראשון והשני, ובכך מילאה את ההגדרה המקובלת למיתון, ושוק הדיור מתכופף תחת הריבית העולה. אבל שיעור האבטלה נותר נמוך, 3.6% ביוני. צרכנים ממשיכים להוציא כסף אפילו עם אינפלציה של 9.1%, וזה הניע את המכירות הקמעוניות ביוני.

לפעמים, התגובה של סטארט-אפ לתהפוכות הכלכליות נקבעת על ידי האמונות של המייסד או המשקיעים.

אוסטין רוזן, מנכ"ל Electric Feel Entertainment, חברת בידור שיש לה מחלקה של הון סיכון, אמר לגבי התיק שלו: "אנחנו חושבים שהוא חסין בפני מיתון". הסטארט-אפים שלו כוללים סטארט-אפים לטיפול טבעוני בעור, סטארט-אפ העוסק בסודה ומותג של תכשיר נגד צרבת. "ההימור הוא שמשקי בית לא ירסנו הוצאות על המוצרים האלה", אמר רוזן.

 "זה לא הזמן הטוב ביותר לחגוג"

מייסדים רבים של סטארט-אפים גדולים יותר אמרו שהם שומרים בצד כמות מזומנים לשלוש או ארבע שנים, סכום עצום שלעתים מצריך שינויים בתוכניות העסקה.

Thumbtack Inc, אפליקציה להעסקת אנשי מקצוע לשיפוצים בבית ותיקונים, תכננה בתחילת השנה להגדיל את כוח העבודה שלה ב־60% יותר מ־1,100 העובדים שיש לה היום, כך אמר המנכ"ל מרקו זפאקוסטה. כעת הוא אומר שיגדיל את ההעסקה רק ב־30% עד 40%.

איימי יין, מייסדת ומנכ"לית OfficeTogether Inc, סטארט-אפ שמייצר תוכנה שאמורה לעזור לחברות לעבור לזמני עבודה היברידיים, אמרה שהיא עושה קיצוצים בקצוות: פחות פינוקים כמו ארוחות חינם והשהיית כל נופשי החברה, משהו שלפני שנה תמכה בו כאחד היסודות לחיזוק קשרים אנושיים ומוראל. תוכניות שלה לקחת את העובדים לנובה סקוטיה באוגוסט בוטלו בינתיים. "זה לא הזמן הטוב ביותר לחגוג", אמרה יין.

ב־Velocity Global, סטארט-אפ שמוכר תוכנה שעוזרת לחברות להעסיק ולעבוד עם עובדים בינלאומיים, גייסו במאי 400 מיליון דולר. בסבב הזה נתנה המשקיעה המובילה, Norwest Venture Partners, את הסכום הגדול ביותר ב־61 שנותיה, כך אמר אחד השותפים בחברה פארקר באריל: 150 מיליון דולר.

"אנחנו נלהבים להשקיע לא פחות מאי פעם", אמר באריל. "האם נהיה זהירים יותר? ברור".

ב־Velocity יודעים מה רוצים לעשות עם הכסף. בין היתר, מתכוונת החברה להטיס את כל העובדים לדנבר בסוף השנה למסיבה השנתית של החברה, כך אמרה דוברת.