חינוך חינם והקפאת הארנונה לשנה: נתניהו הציג את התוכנית הכלכלית של הליכוד

הבוקר הציג יו"ר הליכוד בנימין נתניהו את התוכנית הכלכלית של המפלגה לקראת הבחירות בנובמבר • התוכנית מבטיחה להשתלט על עליות המחירים ע"י הורדת מחירים מיידית של "מחוללי האינפלציה" כמו חשמל, דלק ומים • נתניהו התייחס גם לצעדים שכוללים חינוך חינם, הפחתה בנטל המסים, ייעול משרדי הממשלה ובלימת עליות המחירים בשוק הדיור

יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

יו"ר הליכוד וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הציג הבוקר את התוכנית הכלכלית של הליכוד למערכת הבחירות לכנסת ה-25. את התוכנית כתבו השר לשעבר יובל שטיינץ, אבי שמחון וכן מנכ"ל משרד האוצר לשעבר שי באבד. נתניהו למעשה הוא הפוליטיקאי הראשון שמציג תוכנית כלכלית על רקע המשבר המתמשך ועליית המחירים, ומבטיח להשתלט במהירות על העלייה ואף לבלום אותה על ידי שני צעדים מקבילים: הורדת מיסים והפחתת מחירים. כדי להוציא את ישראל מהמשבר טוען נתניהו כי נדרשת "ממשלה יציבה" ואף הודיע כי בכוונתו להוביל את התוכנית הכלכלית בעצמו אם אכן ירכיב את הממשלה הבאה.

על פי נתניהו, הוא מתכוון להציע תוכנית חירום להורדת מחירים מיידית של "מחוללי האינפלציה": חשמל, דלק, מים וכן להקפיא את תעריפי הארנונה לשנה. לדבריו, "כל שבועיים-שלושה תתכנס ועדת שרים בראשותי ותעקוב אחרי הביצוע". בנוסף אומר נתניהו כי כפי שעשה בממשלת 2015-2019 בכוונתו להפחית מכסים נוספים ולפתוח עוד יותר את השוק הישראלי ליבוא.

עוד לדברי נתניהו, בכוונתו לפעול להפחתה בנטל המיסים על אזרחי ישראל: בין היתר הפחתת מס הכנסה, הגדלה של נקודות הזיכוי להורים וכן ריווח מדרגות המס. עוד בתוכנית: תגבור מס הכנסה שלילי והפחתת מס החברות.

יפעל לייעול משרדי הממשלה

נתניהו עולה גם על גל החינוך חינם, כפי שכבר הבטיחו בסבב הזה מפלגת כחול לבן, ומבטיח חינוך חינם לפעוטות בגילאי לידה עד שלוש כפי שעשה בעבר בעקבות המחאה החברתית ותחילת חוק חינוך חינם מגילאי שלוש. נתניהו טוען עוד כי בקופת המדינה צפי לעודפי גבייה ממיסים של 60 מיליארד שקל שישמשו לביצוע התוכנית וכן טוען כי יפעל לייעול משרדי הממשלה שהוא מכנה "לא יעילים".

בתוכנית הכלכלית שלו מתייחס נתניהו כמובן למחולל עליית המחירים הגדול ביותר בתחום הדיור ומבטיח בלימת עליית המחירים ואף ירידה - מה שלא הצליחו לעשות בממשלות האחרונות ככלל. לדבריו "ממשלה יציבה יכולה ועשתה למען הורדת מחירי הדיור וייצובם. בנינו 70 אלף דרות במחיר למשתכן, תמרצנו בנייה לקבלנים, חיברנו פריפריה למרכז על ידי כבישים ותשתיות, שחררנו קרקעות במרכז הארץ והעברנו את בסיסי צה"ל דרומה".

בגזרת התוכניות לעתיד אומר נתניהו כי יפעל להורדת מחירי הדיור באפיקים הבאים: הנפקת אגרות חוב ממשלתיות שצמודות למחירי הדירות לטובת הורדת הביקוש בשוק הדיור, לקצר את הזמן לקבלת היתרי בנייה וכן להמשך סבסוד הקרקע לזוגות צעירים (מחיר למשתכן/מחיר מטרה). עוד בתוכנית: תיקצוב תשתיות תומכות לפני הבנייה - כבישים ובתי ספר וכן הבטחה לשימוש במקל וגזר לקבלנים - מי שיבנה מהר יתוגמל.

3 תנאים להצלחה

לדברי נתניהו, יש 3 תנאים להצלחה: "ממשלה יציבה, הובלה אישית של ראש הממשלה, תוכנית חירום זמנית ולא פופוליסטית. בשנה האחרונה כל משפחה בישראל משלמת לפחות 7,900 שקל תוספת הוצאה - נטל עצום על המשפחות. עליית המחירים תגרור עוד עליית מחירים. אנחנו עומדים בפני סכנה של סחרור אינפלציוני. יש פה משבר כלכלי עולמי, אף אחד לא מכחיש את זה, אבל זה לא תירוץ לאי-עשייה. משבר כלכלי עולמי מחייב הנהגה שתוציא את ישראל מהמשבר הזה ראשונה בעולם. זה לא גזירת גורל".

במערכת הפוליטית מיהרו לבקר את נתניהו. בכחול לבן - תקווה חדשה מסרו: "מי שמנע תקציב מדינה משיקולים אישיים ומשפטיים, שם את טובתו האישית על פני המדינה ופגע קשות בכלכלת ישראל - לא ראוי ולא יכול לקדם שום פתרון בנושא הכלכלי. אחרי הבחירות, נקים ממשלה יציבה ורחבה שתוציא את ישראל מהמשבר - בלעדיו".

מיש עתיד נמסר: "יו״ר האופוזיציה נתניהו ממשיך במסע הפייק ניוז המנותק שלו כדי להסתיר את העבודה שבמשך 15 שנה הוא הזניח בצורה רשלנית ומופקרת את כלכלת ישראל. ממשלת השינוי בראשות לפיד תמשיך להביא הישגים במאבק להורדת יוקר המחיה עבור אזרחיות ואזרחי ישראל".