אוגוסט הוא החודש הגרוע ביותר בשוקי המניות? תלוי את מי שואלים

עד 1986 אוגוסט היה החודש הטוב ביותר למשקיעים, אלא שמאז הוא דווקא נחשב לגרוע ביותר • מה הביא לשינוי החד? לפי ניתוח של ,MarketWatch, הסיבה בכלל קשורה לדרך שבה מסתכלים על הנתונים

מובהקות סטטיסטית אינה אינדיקציה מפורשת לקיומו של דפוס / צילום: Shutterstock
מובהקות סטטיסטית אינה אינדיקציה מפורשת לקיומו של דפוס / צילום: Shutterstock

חודש אוגוסט נוטה להציג ביצועיים קיצוניים - לטוב ולרע - בשוקי המניות לאורך השנים. לשם המחשה, ניתן להתבונן במדד הדגל האמריקאי דאו ג'ונס: מאז הקמתו ב-1896 ובמהלך המאה השנים הבאות, אוגוסט היה במקום הראשון מבחינת ביצועים ממוצעים, כאשר הדאו הניב רווח ממוצע של 1.8% לחודש - גבוה יותר מפי ארבעה מהתשואה הממוצעת שלו (0.4%) בכל שאר החודשים.

אל תמהרו להסתכל לאחור: הפסיכולוגיה שמאחורי השוק הדובי 

עם זאת, ב-35 השנים האחרונות מאז 1986, אוגוסט היה החודש הגרוע ביותר של שוק המניות בארה"ב בממוצע. גרוע אפילו מספטמבר, שהמוניטין שלו כחודש נורא למשקיעי המניות ידוע ברבים. התשואה השלילית הממוצעת של הדאו באוגוסט מאז 1986 היא 0.67%, מעט יותר גרועה מה-0.64%- בספטמבר - ולעומת רווח ממוצע של 1.05% בשאר חודשי השנה.

ההבדל בין התשואה הממוצעת של אוגוסט לזו של חודשים אחרים הוא משמעותי ברמת סמך של 95%, שבה משתמשים לעתים קרובות סטטיסטיקאים, בבואם לקבוע קיומו של דפוס כלשהו. במילים אחרות, ההבדל היה מובהק מבחינה סטטיסטית כאשר אוגוסט הוכרז כחודש הטוב ביותר - וגם כשקבעו שהוא הגרוע ביותר. 

כיצד יכולות שתי תופעות הפוכות להיות מובהקות סטטיסטית? בגוף התקשורת "MarketWatch" ניסו למצוא תשובה לשאלה. ראשית, יש להבין שמובהקות סטטיסטית היא תנאי הכרחי, אך לא מספיק, כדי להגיע למסקנה שדפוס מסויים באמת קיים. כך שגם כאשר היא נוכחת, מובהקות סטטיסטית אינה אינדיקציה מפורשת לקיומו של דפוס. לצידה צריכה להיות גם תיאוריה סבירה לסיבה שהדפוס מתקיים מלכתחילה. אך תיאורה שכזו אינה קיימת בקשר להתנהגותו החריגה של אוגוסט לאורך השנים. במקום תאוריה, יש רק נתונים גולמיים החשופים למיניפולציות.

זהירות מסילוף הנתונים בהתאם למסקנות הרצויות

הניסיונות לקבוע את דפוסי ההתנהגות של חודש אוגוסט רק על ידי מובהקות סטטיסטית שעולה מהנתונים, מעלים על פני השטח את הסכנה הטמונה בהתבססות על נתוני עבר, מסולפים לעיתים, במטרה לצפות את התנהגות השווקים בעתיד.

ריבוי התרחישים השונים שהציג חודש אוגוסט במהלך השנים אפשר לאנליסטים להשתמש בנתונים כדי להציג דפוסים שתואמים למסקנות הרצויות. לכאורה אותם הם מבקשים למצוא. דפוס אחד כזה הוא שאוגוסט הוא חודש גרוע במיוחד בשנות בחירות אמצע בארה"ב, כמו זו הנוכחית. אחר הוא שהסיכויים לאוגוסט עם ירידות קשות עולים  במהלך מיתונים כלכליים, כמו זה שעשוי לחול בשנה הזו, אם כי לא ניתן לדעת בוודאות עד שמדרגי המיתון בלשכה הלאומית למחקר כלכלי יחליטו - מה שעלול להימשך חודשים. בלי קשר, אף אחד מהדפוסים לכאורה הללו אינו משמעותי בסטנדרטים מסורתיים של מובהקות סטטיסטית.

בשורה התחתונה? להתנהגות של הבורסה החודש לא יהיה שום קשר לעובדה שזה אוגוסט.