מה אפשר ללמוד מהגרלת המיליארדרים בארה"ב על הכלכלה האמריקאית?

בהגרלת הלוטו האחרונה בארה"ב זכה אדם אחד ב-1.3 מיליארד דולר • האם ניתן להתייחס לעלייה במכירת כרטיסי לוטו כאינדיקטור בכלכלה?

מכירת כרטיסי לוטו בקליפורניה, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Godofredo A. Vásquez
מכירת כרטיסי לוטו בקליפורניה, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Godofredo A. Vásquez

שני דברים נוטים להגביר מכירות של כרטיסי לוטו: זכיות גדולות וירידות בכלכלה. בשבוע שעבר היה נראה כי שני הכוחות האלה פעלו יחד.

ביום חמישי בשבוע שעבר, משרד המסחר הודיע כי התוצר המקומי הגולמי בארה"ב, מדד כללי לגבי כמות המוצרים והשירותים המיוצרים, ירד בקצב שנתי של 0.9% ברבעון השני. זה הרבעון השני הרצוף בו נרשמת התכווצות, ומבחינה זו עונה על ההגדרה המקובלת למיתון. 

סיכוי של 1 ל-302.5 מיליון: זוכה יחיד בהגרלת לוטו על 1.28 מיליארד דולר בארה"ב
פחות מחצי: איזה סכום יישאר לזוכה בהגרלת המיליארדים אחרי מס? 

אחר־כך, ביום שישי, נערכה ההגרלה השנייה בגודלה אי־פעם של Mega Millions, עם פרס של 1.3 מיליארד דולר. הפרס העצום הניע מכירת כרטיסי לוטו במדינה שהכניסו 703.6 מיליון דולר, כך אמרו גורמים בחברה. לשם ההשוואה, בהגרלה של 20 מיליון דולר שנערכה ב־19 באפריל, בה החל להיצבר הסכום של ההגרלה השבוע, נמכרו כרטיסים במחיר כולל של 15.8 מיליון דולר. 

"מידה מסוימת של ייאוש"

העובדה שאנשים הוציאו כל ־כך הרבה כסף על כרטיסי לוטו, לא מספיקה בפני עצמה כדי לקבוע אם הכלכלה נמצאת או לא נמצאת בדרך למיתון. אבל מספר האנשים המנסים להגשים "חלום בדולר" היא סוג של אינדיקטור כלכלי בפני עצמו, כך אמר דיוויד ר' ג'אסט, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת קורנל. ירידה בתמ"ג ובהכנסות, ועלייה באבטלה, נמצאות בקורלציה עם עלייה במכירת כרטיסי הלוטו, כך גילו כמה מחקרים. "יש פה מידה מסוימת של ייאוש", אמר ג'אסט.

ההחלטה אם האינפלציה הגבוהה ואי־הוודאות הכלכלית הן גורמים המשפיעים על רכישת כרטיסי לוטו, אינה פשוטה, בגלל שהמעקב אחר מכירת הכרטיסים נעשה באופן שונה בכל מדינה.

באריזונה, למשל, המכירות לכל ההגרלות וכרטיסי הגירוד בין 1 ביולי ל־29 ביולי הגיעו לסך של 123.5 מיליון דולר, עלייה של 152% מהתחזית לשנה הפיסקלית עד לתאריך הנוכחי, על־פי ג'ון טרנר גילילנד, האחראי על תקשורת לציבור בלוטו של אריזונה. הוא אומר כי הפרסים הגדולים כמו ההגרלה של Mega Millions עם פרס של עשר ספרות, מניעים מעלה את המכירות באופן משמעותי.

אחד הקשרים החזקים יותר בין הכלכלה ומכירות כרטיסי לוטו שמצאו חוקרים הוא עלייה באבטלה, כך אומרים כלכלנים. כרגע האבטלה ביוני עדיין הייתה נמוכה, 3.6%, אבל ישנם סימנים להצטננות אפשרית של שוק התעסוקה. הנתונים לגבי יום שלישי, למשל, הראו כי כמות המשרות הפנויות ביוני הייתה ברמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2021.

לא כל הכלכלנים סבורים כי מכירות כרטיסי לוטו הן מדד טוב להבנת הכלכלה. למרות שכמה מחקרים מצאו קשר בין קניית כרטיסי לוטו ועלייה באבטלה, מחקרים אחרים לא מצאו תופעה כזו.

נראה כי הקשר חזק הרבה יותר לגבי כרטיסי גירוד לעומת ההגרלות, כך אמר קנט גרוט, כלכלן בלייק פורסט קולג' שחקר הגרלות במדינות השונות בארה"ב. שאלה אחת שעוד צריך לחקור, כך אמר, היא השפעת האינפלציה על מכירת כרטיסי הגרלה.

הרגע הנוכחי, שיש בו אינפלציה גבוהה לצד אבטלה נמוכה, שונה מהתקופות הכלכליות בעבר בהם בדקו החוקרים את נתוני מכירות כרטיסי הלוטו. עבור רבים, האינפלציה עולה מהר יותר מהמשכורות וההוצאות תופחות מהר יותר מהכסף הזמין בחשבון העו"ש, כך אמר טים קווינלן, כלכלן ראשי בוולס פרגו.

"אנחנו לא נמצאים בעוד משבר פיננסי היום, אבל הרבה משפחות ומשקי בית נמצאים במשברים פיננסים משל עצמם", אמר קווינלן.

המועקה הפיננסית הופכת כל סיכוי להכנסה מהירה וגדולה, כמו זכייה בלוטו, הרבה יותר אטרקטיבי. "העיניים והחשיבה של האנשים רואים את הפרס הגדול, הם לא חושבים יותר מדי כמה יקבלו אם יש הרבה זוכים בפרס", אמר ג'אסט.

הוא הוסיף כי האנשים הקונים כרטיסי לוטו כדי להשלים הכנסה אבודה, חושבים לעתים קרובות שזו הדרך היחידה לפתור את הבעיות הפיננסיות שלהם, במקום להשקיע את הכסף במקומות אחרים.

הסיכויים לזכייה בהגרלה של Mega Millions היו 1 ל־302 מיליון, על־פי החברה. רק כרטיס אחד כלל את כל שישה המספרים הזוכים.