"יום שני של הפצצות על עזה": עד כה המבצע לא זוכה לכותרות ראשיות בתקשורת הבינלאומית

נכון לשבת בצהריים, הדיווחים בתקשורת העולמית על מבצע "עלות השחר" מינוריים ביחס לעימות הקודם במאי 2021 • כלי התקשורת הבינ"ל חוששים בעיקר מהתרחבות המערכה כך שתכלול גם את חמאס ותגלוש למלחמה משמעותית • בינתיים מציינים כי ילדה בת 5 נהרגה כתוצאה מחיסול הבכיר בג'יהאד האיסלאמי

רצועת עזה / צילום: Shutterstock
רצועת עזה / צילום: Shutterstock

המבצע בעזה וירי הטילים לעבר ישראל מתקשים להתברג לכותרות הראשיות באירופה בסוף השבוע. נראה כי כלי התקשורת מתקשים להבין אם מדובר במבצע כולל ונרחב, כפי שאירע לפני יותר משנה במהלך "שומר החומות", או בהתלקחות נקודתית, שהסלימה במהירות ובהפתעה, ללא תקופת היערכות ממושכת. אולי בשל המלחמה באוקראינה, או המתחים בזירה הבינלאומית בין ארה"ב לסין והמצב הכלכלי, הסיקור בשלב הנוכחי מינורי בהרבה מזה שהיה במאי 2021. גם האי-מעורבות הנוכחית של ארגון חמאס - מסייעת בשלב הנוכחי לצייר את התמונה כעימות אלים אך חולף.

בגרמניה, למשל, קשה לאתר דיווחים על הנעשה ברצועת עזה ובישראל בעמודי הבית של אתרי החדשות המובילים. בצרפת, דיווח ה"לה מונד" היום בצהריים בעמוד הבית שלו כי "המתיחות הגוברת בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי מעלה את החשש מהסלמה". בגוף הידיעה נכתב כי "המדינה העברית (ישראל, א"א) הפציצה את המובלעת הפלשתינית ביום שישי, כשהיא הורגת 11 בני אדם, כולל ילדה בת חמש ואחד מהמפקדים של הג'יהאד האיסלאמי, שהגיב על ידי ירי של יותר מ-100 רקטות". פעם נוספת, נכתב בעיתון הצרפתי הנחשב, "עזה מאיימת לגלוש למוקד של מלחמה". "לילה נוסף של הפצצות ישראליות על עזה", נכתב בכותרת ידיעה באתר "ליברסיון" מהשמאל, "הג'יהאד האיסלאמי מגיב".

גם בבריטניה, ה"גרדיאן" מהשמאל -  שבעבר זכה לביקורת על התייחסות חד-צדדית לאירועי טרור שבוצעו על ידי מחבלים פלשתינאים בישראל מדווח בכותרת הראשית שלו על כך ש"ישראל מפציצה את רצועת עזה ביום השני ברציפות כחלק מ'מכה מונעת'". העיתון הבריטי מדווח על 12 הרוגים בתקיפות ישראליות. באנגלית מכונה המבצע הישראלי "עלות השחר" - "Breaking Dawn". חילופי האש הותירו את האוכלוסייה בעזה "כשהיא חוששת מסיבוב נוסף של לחימה", מדווח העיתון. גם ה"טלגרף" מימין מדווח על "ילדה בת 5 בין ההרוגים הרבים כאשר ישראל מתקיפה מהאוויר את עזה". אתר רשת השידור הממלכתית הבריטית "BBC" מדווח בכותרת מרכזית בעמוד הבית שלו על כך ש"ישראל עצרה 19 חשודים בטרור, בעוד העימות בעזה מתלקח".

מעט תשומת לב לחילופי האש ולכיפת ברזל

נכון לצהריים ביום שבת, אתרי החדשות הגדולים וסוכנויות הידיעות אינם מקדישים תשומת לב רבה לחילופי האש, למרות ההבהרות הישראליות כי הצבא מתכונן למבצע שעשוי להימשך שבוע לפחות. "התקפות מהאוויר וירי טילים דוחפים את ישראל ועזה ליום שני של חילופי אש", דיווחה בצהריים סוכנות הידיעות "רויטרס". "ישראל וקיצונים מעזה מחליפים אש ביום השני ברציפות", דיווח ה"ניו-יורק טיימס", בעוד רשת "אי-פי" מדווחת על כך ש"ישראל וקיצונים מעזה מחליפים אש אחרי תקיפות קטלניות מהאוויר".

הבדל נוסף לעומת הסיקור במבצע "שומר החומות" הוא חוסר ההתמקדות ביממה האחרונה בביצועי מערכת "כיפת ברזל". במאי הובילו היירוטים המוצלחים את הסיקור הבינלאומי אחרי כמה ימי לחימה, אך כעת הנושא כמעט ואינו בולט. כלי התקשורת מזכירים עם זאת כי המערכת, שכעת נמצאת במרכז כוונות רכישה של מדינות נוספות, הצליחה ליירט את רוב הטילים וכי לא נפגעו אזרחים ישראלים עד כה.