"כוחות ישראליים הרגו פלסטיני": כותרת של הגרדיאן עוררה סערה והוסרה. ואיך סוקר הפיגוע ביתר כלי התקשורת בעולם?

בכלי התקשורת האירופיים דווח בהרחבה על פיגוע הטרור שהתרחש אתמול ברחוב דיזנגוף • בגרדיאן הבריטי נטען ש"כוחות ישראליים הרגו פלסטיני אחרי שירי בת"א גבה שני קורבנות", ומאז הכותרת תוקנה • דר שפיגל הגרמני: "תקופת השקט בישראל הסתיימה, בעוד הממשלה עומדת על סף קריסה"

זירת הפיגוע אמש בתל אביב / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
זירת הפיגוע אמש בתל אביב / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

בכלי התקשורת האירופיים דיווחו היום בהרחבה על פיגוע הטרור שהתרחש אתמול ברחוב דיזנגוף, מוקד מוכר לתיירים מרחבי העולם, ועל המצוד שהסתיים בחיסול המחבל לפנות בוקר. "תקופת השקט הסתיימה", הייתה הכותרת של דיווח באתר המגזין הגרמני דר שפיגל, שפירט כי "ארבע התקפות טרור בתוך שלושה שבועות (התרחשו בישראל), כולל בעיר הים-תיכונית התוססת תל-אביב". "תחושת הביטחון אבדה לישראלים, וכל זאת בעוד הממשלה עומדת על סף קריסה", הוסיף כתב העיתון בישראל.

העיתון הבריטי גרדיאן דיווח הבוקר על התקרית בכותרת שעוררה מחלוקת מיידית ברשתות החברתיות: "כוחות ישראליים הרגו פלסטיני אחרי שירי בתל אביב גבה שני קורבנות". הכותרת הוחלפה בינתיים ל"שני קורבנות אחרי שתוקף פתח באש בבר בתל-אביב".

משרד החוץ צייץ בטוויטר הרשמי לקט כותרות נוספות מכלי תקשורת זרים, עם "תיקונים" שהעביר סגן שר החוץ עידן רול.

לה מונד הצרפתי הביא לקוראיו עדויות מהפיגוע, וציין את פרישת הכוחות המסיבית בתל אביב, שכללה שוטרים, חיילים ואנשי יחידות מיוחדות. הוא הוסיף כי הפיגוע התרחש ערב תפילות יום השישי הראשון של הרמדאן, שמתקיימות היום ברחבי הארץ, כולל במסגד אל-אקצה שבירושלים. העיתון הזכיר כי עימותים קודמים סביב הר-הבית הביאו להתקפות של חמאס בטילים באפריל האחרון, ולמבצע "שומר החומות".

"גל הטרור הנוכחי כבר גבה 11 קורבנות אחרים בחודש האחרון", ציין העיתון האיטלקי קוריירה דלה סרה בדיווח בראש עמוד הבית שלו על הפיגוע (אם כי מדובר ב-13, כולל שני הנרצחים אמש). כתב העיתון בישראל דיווח על כך שכוחות מיוחדים של הצבא הישראלי - "מסיירת מטכ"ל ועד לשלדג, כוחות קומנדו ימיים ישראליים (הטעות במקור, א"א) - גויסו כדי לתגבר את המצוד אחר המחבל". גם העיתון דיווח על הכוננות המוגברת, לדבריו, "בין היתר משום שהרמדאן וחג הפסח מתרחשים במקביל השנה".

העיתון הדני פוליטיקן הציג תמונות של חיילים על רקע חלונות הראווה של חנויות האופנה של רחוב דיזנגוף. העיתון גם ציין כי ביחד עם קורבנות הלילה האחרון, 13 בני אדם נרצחו בגל הטרור הנוכחי, שהחל לפני כחודש.

"ארה"ב עומדת בנחישות לצד ישראל"

בעוד תשומת הלב של ממשלות אירופה נתונה למלחמה המתגלגלת באוקראינה, ובין היתר לתקרית בה נהרגו עשרות אזרחים אוקראינים בהתקפת טילים רוסית על תחנת רכבת, כמה מנהיגים הספיקו לגנות את הפיגוע בישראל. "אני מזועזעת מהדיווחים האחרונים מתל-אביב, היכן שאזרחים תמימים שנהנו מערב עם חברים ומשפחה היו היעד למתקפת יריות", כתבה שרת החוץ הבריטית, ליז טראס.

שגריר ארה"ב בישראל גינה גם הוא בחריפות את "מתקפת הטרור הפחדנית" על אזרחים חפים מפשע. שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן כתב כי ארה"ב "עומדת בנחישות לצד ישראל", מול "טרוריזם חסר הצדקה ואלימות".

גם שרת החוץ הגרמנית אנלנה ברבוק גינתה בהודעה שפירסם המשרד את הפיגוע. "התקפת טרור נוראית נוספת בישראל... פחדנים תקפו אזרחים מן השורה בתל אביב שנהנו מהערב שלפני שבת", כתבה ברבוק. שר החוץ האוסטרי, הקנצלר לשעבר אלכסנדר שלנברג, כתב כי תושבי אוסטריה "ניצבים לצד תושבי ישראל בשעות קשות אלו".