הבורסה לא פועלת היום ועוד 4 דברים שכדאי לדעת על השווקים

היום אין מסחר בבורסה • נעילה מעורבת בוול סטריט ביום שישי לאחר דוח התעסוקה החזק • הפסד כבד לברקשייר האת'וואיי ברבעון השני • והאם הפד צפוי להמשיך במדיניות העלאת ריבית אגרסיבית?

5 דברים שצריך לדעת על השווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
5 דברים שצריך לדעת על השווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1. הבורסה סגורה היום

הבורסה בתל אביב לא תפעל היום לרגל תשעה באב. מחר בבוקר יתחדש המסחר, במקביל לפתיחת שבוע המסחר באירופה.

2. נעילה מעורבת בוול סטריט לאחר דוח התעסוקה

ביום שישי ננעל המסחר בניו יורק במגמה מעורבת. מדד הדאו ג'ונס עלה ב-0.2%, מדד ה-S&P 500 ירד כ-0.1%, הנאסד"ק ירד ב-0.5%. 

לפני פתיחת המסחר פורסם כי  כלכלת ארה"ב ייצרה 528 אלף משרות ביולי, ושיעור האבטלה עומד על 3.5% בלבד. הפעילות הכלכלית בארה"ב התגברה ביולי וייצרה מקומות עבודה חדשים בקצב יותר מכפול מהצפי. בעוד שבשווקים ציפו ל-250 אלף מועסקים חדשים, בפועל נוצרו 528 אלף מקומות עבודה.  

3. הפסד כבד לברקשייר האת'וואיי ברבעון השני

הנפילות בשווקים הביאו את קבוצת ברקשייר האת'וואיי של וורן באפט לרשום הפסד נקי של כ-43 מיליארד דולר ברבעון השני עקב הפסד על השקעותיה בהיקף של כ-53 מיליארד דולר. עם זאת, החברה רשמה רווח תפעולי של כ-9.3 מיליארד דולר ברבעון - עלייה של 38.8% לעומת הרבעון המקביל ב-2021. "לשינויים ברווח או בהפסד על בסיס רבעוני אין משמעותית כלשהי ומשקיע שאינו בקי בכללי החשבונאות יכול לקבל החלטות השקעה שגויות על בסיס הדוחות הרבעוניים", נאמר בהודעת החברה.

4. הנפט צנח ב-8.5% בשבוע שעבר, הביטקוין נחלש

מחירי הנפט צנחו בשבוע שעבר. חוזה ברנט לאוקטובר רשם ירידה של 8.5% למחיר של 94.9 דולר וחוזה על נפט מסוג WTI צנח ל-88.5 דולר.

בזירת הקריפטו, הביטקוין נחלש כעת בכ-1% ונסחר סביב 23 אלף דולר והאת'ריום יורד בכ-2% ל-1,680 דולר.

5. "דוח התעסוקה החזק צפוי להביא את הפד להמשיך במדיניות העלאות הריבית האגרסיבית"

ולסיום, ג'ון מאייר מנהל השקעות ב- Global X, מציין בסקירה שפרסם כי "דוח תעסוקה בארה"ב, שפורסם ביום שישי, הפתיע משמעותית כלפי מעלה, והצביע על תוספת של 528 אלף משרות חדשות ביולי, לעומת צפי מוקדם של 250 אלף. הנתון החזק המחיש כי הצעדים שנקט הפד בניסיון לצנן את שוק העבודה, טרם הניבו תוצאות. גם שיעור האבטלה ירד ל-3.5% (לעומת צפי של 3.6%). גם שיעור ההשתתפות בשוק העבודה ירד ל-6.1%, מה שעשוי רק להגביר ביתר שאת את הסחרור בעליית רמות השכר. הפד הבהיר בישיבתו האחרונה כי מדיניותו תהיה תלויה בנתונים הכלכליים, ועל כן דוח התעסוקה החזק צפוי להביא את הבנק להמשיך במדיניות העלאות הריבית האגרסיבית. הנחת המוצא כעת היא להעלאת ריבית של 0.75% בישיבתו הבאה, אלא אם כן הנתונים יצביעו אחרת".

"בגזרת מניות הטכנולוגיה, חוק השבבים ( CHIPS Act ) מיטיב עם הכלכלה האמריקאית ומגזר הייצור, מאחר שהוא מספק תמריצים להקמת מפעלים. כמו כן, הוא מפחית את התלות בייצור הסיני ומגן על שרשרת האספקה האמריקאית מפני אי-יציבות גיאו-פוליטית. נראה כי החוק כבר תומחר במניות השבבים, שטיפסו בחודש האחרון. עד כה, מעונת דוחות הרווח עולה כי ישנה הרעה מסוימת בסנטימנט העסקי, כאשריותר ויותר חברות מציינות ירידה בביקושים. עם זאת, האנליסטים עדיין צופים האצה בצמיחה במחצית השנייה של השנה", הוא כותב.