מנכ"ל סטרטסיס: "אם מישהו רוצה להשתלט על החברה, שישלם פרמיה ושיביא איתו ערך מוסף"

חברת הדפסות התלת-ממד רוכשת יחידת חומרים להדפסה פולימרית ב-43 מיליון אירו • המנכ"ל, יואב זייף: "כדי להיות בעולם הזה, חייבים להציע ללקוחות המייצרים חבילה שלמה" • על מנגנון "גלולת הרעל" שאימצה סטרטסיס לאחר רכישת מניותיה ע"י המתחרה ננו דיימנשן: "האנומליה בשוק מחייבת את הבורד שלנו לנסות להגן על בעלי המניות"

יואב זייף, מנכל סטרטסיס / צילום: איל יצהר
יואב זייף, מנכל סטרטסיס / צילום: איל יצהר

חברת הדפסות התלת-ממד סטרטסיס  מרחיבה את פעילותה בתחום החומרים, ורוכשת את יחידת החומרים להדפסה פולימרית בתלת-ממד של חברת Covestro AG. העסקה מסתכמת ב-43 מיליון אירו, בתוספת מלאי ובניכוי התחייבויות מסוימות. בעתיד, על בסיס מדדי ביצוע שונים, היא עשויה לגדול ב-37 מיליון אירו נוספים. בסוף הרבעון השני היו לסטרטסיס מזומנים והשקעות בסך 438 מיליון דולר בקופה. 

"גלולת הרעל" נגד השתלטות: התוכנית החדשה של סטרטסיס 
מהמרת על המתחרה: ננו דיימנשן רכשה מניות סטרטסיס בשווי של כ-150 מיליון דולר
מה עובר על שוק הדפסות התלת־ממד, שנחשב עד לא מזמן להבטחה מהפכנית

הרכישה כוללת מתקנים ופעילויות מחקר ופיתוח, צוותי פיתוח ומכירות גלובליים, כ-60 חומרי ייצור להדפסה פולימרית בתלת-ממד וכן תיק קניין רוחני הכולל מאות פטנטים ובקשות פטנט. החברה הנרכשת הייתה ספקית שממנה רכשה סטרטסיס חומרי גלם.

בשיחה עם גלובס מסביר ד"ר יואב זייף, מנכ"ל סטרטסיס, את הרציונל מאחורי הרכישה: "יש לנו אסטרטגיה ארוכת-טווח, לקחת את התעשייה מאבטיפוס לייצור. כדי להיות בעולם הזה, חייבים להציע ללקוחות המייצרים חבילה שלמה: פתרון שמורכב מחומרה, חומרים, תוכנה ושירות. החבילה הזאת עטופה ב-workflow, תהליך עבודה, שהוא שונה בין שימושים שונים - הדפסת תותבות לא דומה להדפסת כנפיים למטוס ללא טייס.

 
  

"התהליך דומה וכולל סימולציה, עיצוב במחשב, בדיקת וקטורים, הדפסה, אופטימיזציה וכדומה, והחבילה הזאת קריטית כדי שאפשר יהיה לעבור לייצור. להשלמת הפתרון, חלק מהותי זה חומרים. צריך מגוון חומרים שיכולים להתאים לחלקים ומוצרים שונים, כי חומר לכתר בשיניים לא זהה לחומר לרכיב ברכב, למשל".

"הרכישה תוסיף בבת אחת גם את החומרים"

לדבריו, בשנים האחרונות, כחלק מהאסטרטגיה של התמקדות בפולימרים, סטרטסיס צירפה שלוש טכנולוגיות ברכישות שביצעה, אבל עד כה הייתה רוכשת את החומרים מצדדים שלישיים. "הרכישה תוסיף בבת אחת חומרים לשלוש הטכנולוגיות החדשות", אומר זייף. "זה משפר את מצבנו. עדיין נשתמש בחומרים של אחרים, אבל יהיה לנו בסיס ויכולת לפתח, לייצר ולמכור חומרים שלנו. זה גם ישפר לנו משמעותית את הרווחיות - אלה יהיו מוצרים שנקבל את כל הרווח הגולמי שלהם, וזה מקדם אותנו באסטרטגיה כמובילים בעולם הפולימרים. מה שאנחנו רוכשים היום זה את אחד מתיקי המוצרים הגדול ביותר בעולם הפולימרים לתלת-ממד".

יש היום יותר קונסולידציה בתעשיית הדפסות התלת-ממד?
"הגיוני שתהיה קונסולידציה, אבל כרגע אנחנו עוד לא רואים. יש הרבה חברות קטנות שקשה להן להחזיק תשתיות בכל העולם, בדרך כלל יש להן טכנולוגיה אחת. מתבקש שתהיה קונסולידציה".

איך התמחור של החברות בתעשייה היום?
"רוב החברות איבדו 60%-80% משוויין. אנחנו בהחלט רואים הזדמנויות, אבל גם מאוד נאמנים לאסטרטגיה שלנו. לא נעשה עסקאות אופורטוניסטיות, אלא רק כאלה שמסתדרות עם כוכב הצפון שלנו".

"לגלולת הרעל אין קשר לננו דיימנשן"

חברה אחרת בתעשייה שביצעה לאחרונה מספר רכישות היא ננו דיימנשן  הישראלית, שב-2020-2021 גייסה מעל מיליארד דולר. לאחרונה דיווחה ננו דיימנשן על רכישת 12.1% ממניות סטרטסיס, והפכה לבעלת המניות הגדולה בה (סטרטסיס נסחרת בשווי של 1.25 מיליארד דולר, לאחר ירידה של 12% במניה בשנה האחרונה). 

זמן קצר לאחר מכן הודיעה סטרטסיס על מנגנון "גלולת רעל" שאימץ הדירקטוריון שלה, נגד השתלטות. "אין לזה קשר לננו דיימנשן", מבהיר זייף. "לגופו של עניין הם הודיעו ל-SEC (רשות ניירות ערך של ארה"ב) שהם משקיע פסיבי ללא כוונת השתלטות. הם רוצים לעשות כסף.

"בלי קשר, ברור שבשוק ההון יש אנומליות. אנחנו חברה שמאמינה בעבודה קשה, חדשנות, פיתוח מוצרים ופתרונות שנותנים ערך ללקוח. אנחנו חברה אמיתית, מכרנו בכ-170 מיליון דולר ברבעון האחרון.

"האנומליה בשוק מחייבת את הבורד שלנו לנסות להגן על בעלי המניות משני דברים: אחד, כבעלת מניות, היית רוצה שמי שמשתלט על החברה לא ישלם פרמיית שליטה? שתיים, אנחנו רוצים שאם מישהו משתלט, שיביא איתו ערך מוסף - ניהול יותר טוב, קשרים, טכנולוגיה. הבורד אמר: 'מי שרוצה להשתלט, שיבוא לדבר איתנו'. חובת הבורד להגן על בעלי המניות, שיקבלו ערך מקסימלי. לכן מגיעה גלולת הרעל, שהיא אגב גם תחומה בזמן - לשנה. בעוד שנה אולי התנאים יהיו שונים".

בשבוע שעבר פרסמה סטרטסיס את דוחות הרבעון השני, שבו הכנסותיה צמחו ב-13% ל-167 מיליון דולר, ההפסד הנקי לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) גדל ב-21% ל-24.4 מיליון דולר וה-EBITDA גדל ביותר מפי 2 ל-7.4 מיליון דולר. החברה הפחיתה ב-10 מיליון דולר את תחזית ההכנסות השנתית ל-675-685 מיליון דולר, בשל תנודות שערי חליפין.

לדברי זייף, "מה שהכי חשוב בדוחות זה שהאסטרטגיה שלנו עובדת: אנחנו מצליחים למכור מכל הטכנולוגיות, והחומרה שאנחנו מוכרים גדלה בצורה דרמטית, זה הדרייבר - אם מוכרים יותר חומרה, יגיעו גם השירות והחומרים. זה גם ההישג הכי גדול: שנים הייתה ירידה במכירות החומרה, ועכשיו אנחנו צומחים בעקביות. יכול להיות שיהיה מיתון, אבל אנחנו מגדילים את נתח השוק וצומחים יותר מהתעשייה. זה חשוב כי אנחנו פה לטווח הארוך".