בעל העסק שמתכנן ומעצב גינות יוקרה: "חברות בנייה משקיעות את המינימום הנדרש, ובסוף הציבור נפגע"

שי דוד, תושב יהוד בן 53 • נשוי + 3 • הבעלים של "כרכום עיצוב נוף" • "העבודה מול הרשויות, ההיתרים שתקועים בוועדות, הסחבת והבירוקרטיה האפורה מקשות על התפקוד היומיומי" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

שי דוד, הבעלים של ''כרכום עיצוב נוף'' / צילום: אלון גרגו
שי דוד, הבעלים של ''כרכום עיצוב נוף'' / צילום: אלון גרגו

שי דוד התגלגל לתחום הגינות לגמרי במקרה. אחרי הצבא ותוך כדי לימודי התואר הראשון הוא עבד בעבודות גינון למימון הלימודים. "כך החל הרומן שלי עם התחום", הוא מספר. "נמשכתי לעשייה והרגשתי מהרגע הראשון סיפוק ומשמעות".

בסיום התואר, לאחר שהוא תכנן גינה עבור מרצה שלו, הוא החליט לקפוץ למים ולפתוח עסק. אלא שהניסיון לא צלח. "שנתיים אחרי הקמתו העסק הפסיד ולא התרומם, והחלטתי לעבור להיות שכיר בתחום. את הניסיון השני עשיתי ארבע שנים אחרי, כשאני בשל ומפוקס".

בניגוד לניסיון הראשון שכשל, הניסיון השני הצליח והעסק של שי כבר פועל 22 שנה. "אנחנו מתכננים ומבצעים גינות יוקרה למגזר הפרטי. בנוסף, אנו משתפים פעולה עם יזמים וחברות בנייה ויוצרים עבורם אדריכלות נוף במתחמי מגורים אורבניים. למשרד יש צוות של אדריכלי נוף מוסמכים ואנשי הדמיות, איתם אני מלווה את הלקוחות מתכנון רעיוני של הפרויקט ועד הקמתו.

"מדובר בפרויקטים בהיקף נרחב בהם ההשקעה בחוץ מתקרבת לא פעם לעלויות של עיצוב הפנים. בביצוע, אני מעדיף לעבוד באאוטסורסינג, לעתים אף עם עשרות בעלי מקצוע מהטובים ביותר בתחומם, כדי להשיג את התוצאה האופטימלית. זאת הדרך לדייק את הפרויקטים השונים ולהפוך אותם ליוצאי דופן".

שי אף משתף בקשיים איתם הוא מתמודד. "האתגר בלנהל עסק הוא יומיומי. ההתעסקות היא אינטנסיבית ושוחקת, הרבה עבודת שיווק והתנהלות מול לקוחות שלא מתפשרים, בפרט בתחום שלרוב לא מכירים בחשיבותו. לעיתים, בגלל חוסר ההבנה הם גם מופתעים מהמחירים.

"לכל זה מתווספת העבודה מול הרשויות, היתרים שתקועים בוועדות והמון סחבת ובירוקרטיה אפורה. מה שמחזק את דרכי הם הפידבקים החיוביים שאנו מקבלים מהלקוחות, אחרי שהם חווים ומכירים בערך העבודה שלנו".

במגזר הנדל"ני, העסק של שי עובד עם מספר משרדי אדריכלים וחברות בנייה ויוצר עבורם אדריכלות נוף "הרבה יותר מעניינת ויצירתית מהמקובל בשוק. לפי תפישת עולמי, גם לציבור הרחב שגר בבנייה רוויה מלאת בטון מגיע מרחב נופי עשיר ומזמין. מקום לברוח ולהירגע. אנחנו שואפים לייצר תחושה שהטבע חזר לפרוח בלב אזור אורבני צפוף ולהדק את הקשר בין האדם הפרטי לנוף".

לדבריו, פרויקטים מהסוג הזה מצליחים בזכות יזמים שמכירים בערך המוסף הנופי ומשקיעים בו מעל הממוצע. "בעניין זה יש שיפור משמעותי, הרבה בזכות הקורונה, אבל עדיין הרבה חברות לצערי משקיעות את המינימום הנדרש, ומי שניזוק זה הציבור. רבות מחברות הבנייה הרוויה משתמשות באלמנטים בסיסיים, בצמחייה צעירה ובריצוף זול. לציבור מגיע יותר מארבעה קירות: מקום לשבת בסוף יום, לטייל עם הכלב וליהנות עם הילדים. אני משקיע המון בשיווק כדי להיחשף לפרויקטים מסוג זה". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il