התנועה לאיכות השלטון: חשש לניגוד עניינים במכרז של נתיבי ישראל

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"שית ולרשות החברות בחשש לניגוד עניינים במכרז שמוערך ב-600 מיליון שקל להחלפת גופי תאורה • בתנועה טוענים כי בעלי עניין בחברה המייצרת תאורה חכמה ומספקת מוצרים לזוכה במכרז לקחו חלק מרכזי בניסוח התנאים • נתיבי ישראל: "הטענות נבחנו וטופלו בצורה מקצועית ועניינית. אז, כמו גם היום, מדובר על טענות בהן כלום ושום דבר"

עבודות בכביש / צילום: שלומי יוסף
עבודות בכביש / צילום: שלומי יוסף

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועצת המשפטית לממשלה ולרשות החברות בחשש לניגוד עניינים במכרז של נתיבי ישראל להחלפת גופי תאורה לתאורת LED. לטענת התנועה, "נראה כי בעלי עניין בחברה המייצרת מוצרי 'תאורה חכמה', ואשר מספקת את מוצריה לזוכה במכרז, לקחו חלק מרכזי בניסוח תנאי המכרז".

"כך, מתעורר החשש, שהמכרז 'נתפר' לכאורה מראש בהשפעת אותם בעלי עניין, כך שיותאם למידות המוצר אותו מספקת החברה בה הם מושקעים", נכתב על המכרז שמוערך לפי התנועה ב-600 מיליון שקל. התלונות, שפורסמו בגלובס, ועיקרן שתנאיו של המכרז ואפיוניו עוצבו על ידי צוות ובו גם יועצים מנס טכנולוגיות. זאת, כאשר המנכ"ל של נס טכנולוגיות והמשנה שלו הם בעלי עניין בחברה שמשווקת מוצר שבלב המכרז.

בעקבות הביקורת התקיים דיון בסוף שנת 2020 בוועדה לביקורת המדינה בכנסת. במסגרת הדיון, אמר מנכ"ל נתיבי ישראל (נת"י) ניסים פרץ כי "החברה ממנה ניתנו יועצים לא יכולה להשתתף במכרז. כלומר, אין כאן מה לפתוח לדיון. היא לא תשתתף במכרז. זה חתום בפרוטוקול של ועדת מכרזים כך שאני מסיר אפילו במאת האחוזים את החשש הזה". בתנועה מזכירים כי הוא התחייב שחברה שיועצים מטעמה השתתפו בניסוח המכרז, לא תשתתף במכרז, וכך גם "לא חברת האם של הבעלים ולא חברת הבת של הבעלים".

ואולם, לאחר שהמכרז הוצא מחדש, חברת טונדו סמארט הודיעה כי תשמש ספק בפרויקט של נתיבי ישראל וכי חברת אלקטרה איתה התקשרה בהסכם, נבחרה כזוכה במכרז הכללי של נת"י כאינטגרטור שלו תספק טונדו סמארט מוצרים כספק. כלומר, על פי טענות התנועה, "חברת טונדו סמארט - בה שחר אפעל וגיא דנציג הם בעלי עניין כלכלי משמעותי - זכתה כספק במכרז ציבורי בשווי עשרות מיליוני שקלים, אותו סייעה לנסח חברת נס שהשניים משמשים כראשיה, זאת, על אף התחייבות מנכ"ל נת"י כי חברה שהייתה מעורבת בניסוח המכרז לא תשתתף בו".

מנגד, גורמים שהיו מעורים במכרז טוענים כי לנס טכנולוגיות ולאנשיה לא היה תפקיד בייעוץ למכרז ולכן הטענות לא ברות תוקף.

דרישה לפסילת המכרז

התנועה לאיכות השלטון דורשת לפסול את המכרז. "התמונה המצטיירת לעיל מעלה חשש כבד לניגוד עניינים היורד לשורשו של הליך המכרז בפרויקט. מצב בו מצב בו בעלי עניין בספק חיוני של הזוכה במכרז לקחו חלק משמעותי בעיצובו (או למצער השפיעו על עיצובו) מעלים חשש כבד לניגוד עניינים, המצדיק את פסילת המכרז".

עו"ד אריאל ברזילי, ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון אמר כי "החשש שיד אחת מייעצת בכתיבת מכרז ואפיונו; והיד השנייה היא בעלת אינטרס כלכלי בחברה שמספקת את מוצרי המכרז - היא תופעה מטרידה ביותר, ורעה חולה שיש לעקור מן השורש. נוכח העובדה שמדובר במכרז ששוויו עולה על חצי מיליארד שקלים מכספי הציבור, אנו קוראים להתערבות מהירה ויעילה מצד רשות החברות הממשלתיות והיועצת המשפטית לממשלה. כספי הציבור אינם הפקר".

מחברת נתיבי ישראל נמסר בתגובה "מדובר במיחזור טענות שעלו לפני יותר משנה בעת יציאה למכרז. הטענות נבחנו וטופלו בצורה מקצועית ועניינית, תוך שינוי השיטה המכרזית במטרה להרחיב את אפשרויות השימוש בטכנולוגיות נוספות. אז, כמו גם היום, מדובר על טענות בהן כלום ושום דבר".