ריבית המשכנתאות מזנקת ביולי; עלתה ביותר מאחוז מתחילת השנה

הריבית הממוצעת במגזר השקלי עמדה ביולי 2022 על 3.49%, לאחר שבינואר היא עמדה על 2.29% • למה זה קורה?

משכנתה / אילוסטרציה: Shutterstock, Serhii Krot
משכנתה / אילוסטרציה: Shutterstock, Serhii Krot

בנק ישראל פרסם אתמול (א') את לוחות המשכנתאות המעודכנים, מהם עולה כי בחודש יולי 2022 חלה עלייה חדה בריבית המשכנתאות. הריבית הממוצעת במגזר השקלי עומדת על 3.49%, לאחר שבינואר היא עמדה על 2.29%. כלומר, הריבית השלימה זינוק של אחוז שלם מתחילת השנה. במגזר הצמוד העלייה חדה גם כן, והריבית הממוצעת עומדת על 3.04%, לאחר שבחודש ינואר היא עמדה על 1.99%. 

אחד החודשים החלשים השנה: ירידה ב-12% בהיקפי המשכנתאות ביולי
רפורמת המידע במשכנתאות נכנסת לתוקף: מה היא תספק, ומה תצטרכו לחשב לבד ■ היכולת לקנות בית בארה"ב ירדה ביוני לרמה הנמוכה ביותר מאז 1989 

הזינוק החד ביותר במגזר השקלי הוא למשכנתאות שנלקחות בין 5-10 שנים, שם עלתה הריבית ל-4.24%, כאשר מתחילת השנה היא עמדה על 2.53%, סך עלייה של 1.71%.

הסיבה לכך שאנו רואים זינוק גבוה יחסית בטווח זמן זה, היא שזהו הטווח שמאפיין את המשכנתאות ללא מטרה במשכון דירת מגורים, שהריביות שלהן גבוהות יותר מאשר הריביות למשכנתאות המשמשות לרכישת נכס. נתון זה מעניין, כיוון שהמשכנתאות ללא מטרה במשכון דירת מגורים היוו בחמש השנים האחרונות הלוואות לשלל צרכים, בהם רכישת דירה נוספת (עד שהפרקטיקה נאסרה על-ידי בנק ישראל), מיחזורי הלוואות צרכניות ואף מימון זול לצורך מינוף להשקעה בשוק ההון ובהשקעות אלטרנטיביות. כעת, הכסף הזול שישמש לכל אלה הולך ומתייקר בצורה חדה.

נציין כי זהו הזינוק בריבית ההתחלתית לנוטלי המשכנתאות החדשות, כאשר לאחר נטילת המשכנתה, היא תתייקר בהתאם למסלול אליו היא צמודה. כלומר, החלק במסלול הפריים יתייקר בהתאם להעלאות ריבית בנק ישראל, אשר עלייה נוספת של חצי אחוז צפויה כבר בהכרזת הריבית הקרובה. החלקים הצמודים למדד יתייקרו בהתאם לקצב עליית האינפלציה.

יש שתי סיבות עיקריות לעלייה בריבית ההתחלתית לנוטלי המשכנתאות החדשות: הראשונה - אנו נמצאים בשוק של ביקושים, כלומר למרות ניצני ההאטה וההתקררות שאנו רואים בחודשיים האחרונים, עדיין יש ביקוש ער למשכנתאות, וכאשר הביקוש גבוה, קל לבנקים להעלות מחירים. בנוסף, כאשר ריבית בנק ישראל חסרת הסיכון עולה, היא דוחפת למעלה את כל שאר הריביות, שמתמחרות את הסיכונים השונים לאורך חיי ההלוואה בייחס אליה.