התחרות מתרחבת: עוד רשת בינלאומית בדרך לישראל - הפעם מאוסטרליה

משרד הכלכלה הודיע שענקית הפארמה האוסטרלית Chemist Warehouse נמצאת בשלבים מתקדמים של בחינת כניסה לשוק הישראלי • שרת הכלכלה אורנה ברביבאי: "הרצון של רשת בינלאומית נוספת להיכנס לישראל בעקבות רפורמת היבוא מהווה אבן-דרך חשובה בהגברת התחרות בשוק המקומי"

רשת הפארמה האוסטרלית Chemist Warehouse / צילום: Shutterstock
רשת הפארמה האוסטרלית Chemist Warehouse / צילום: Shutterstock

ענקית הפארמה האוסטרלית Chemist Warehouse בדרך לישראל: משרד הכלכלה הודיע הבוקר (ב') כי הרשת הבינלאומית נמצאת בשלבים מתקדמים של בחינת התרחבות לשוק הישראלי. הרשת משרתת כ-120 מיליון לקוחות ומפעילה למעלה מ-500 חנויות פיזיות ואתרי איקומרס באוסטרליה, בניו זילנד, באירלנד ובסין. 

ענקית מזון נוספת בדרך לישראל: הכירו את SPAR ההולנדית
קרפור תביא תחרות? בינתיים היא מגישה לישראלים מחירים מנופחים  

לאחר שענקית הקמעונאות הצרפתית קרפור הודיעה על כניסה לישראל, ובעקבותיה רשתות קמעונאיות בינלאומיות נוספות בתחום המזון והתמרוקים, ביניהן ספאר, בוחנות צעד דומה, הודיעה לאחרונה גם רשת הפארמה הענקית מאוסטרליה על כוונתה להיכנס לשוק הישראלי.

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, ד"ר רון מלכא, שוחח השבוע עם ג'ק גנץ, יו"ר ומייסד-שותף של ענקית הפארמה האוסטרלית Chemist Warehouse, זאת במסגרת התהליך שמקיימת הרשת לבחינת כניסתה לישראל, שהחל בעקבות יוזמה של משרד הכלכלה והתעשייה והנספחות הכלכלית של המשרד באוסטרליה. ד"ר מלכא ציין בפני גנץ כי הוועדה הבין-משרדית לעידוד כניסת רשתות קמעונאות זרות והורדת יוקר המחיה בראשותו תפעל על-מנת לסייע גם לרשת האוסטרלית בהסרת חסמים העומדים בפניה לקראת כניסה לישראל, במטרה "להביא בשורה צרכנית בתחום הפארמה הריכוזי".

הוועדה התכנסה לראשונה ב-31 ביולי, בעקבות החלטת הממשלה בנושא. ייעוד הוועדה הוא ללוות ולהקל את כניסתן של רשתות בינלאומיות לארץ, בין היתר בהנגשת מידע ומתן ליווי במענה לדרישות רגולטוריות ואחרות, קידום חשיבה רוחבית בדבר הקלות רגולטוריות וגיבוש פתרונות לסוגיות נדרשות בשיתוף הרגולטורים הרלוונטיים, ובכלל זאת המלצה לעניין היתרי העסקה ורישיונות עבודה זמניים לעובדי החברה הזרים, הנדרשים בשלבים הראשונים של כניסת הרשתות. הוועדה תבחן את ההקלות גם בהתייחס לרשתות המקומיות. 

"אבן-דרך חשובה בהגברת התחרות" 

עוד הדגיש מנכ"ל המשרד כי בעקבות רפורמת היבוא בתמרוקים שצפויה להיכנס לתוקף בינואר 2023, צפויה להתאפשר כניסה של מוצרי תמרוקים לישראל על בסיס הצהרה. המשרד צופה כי הדבר יוזיל את העלויות ויפשט את תהליך היבוא. במסגרת זו, רשת חדשה כמו Chemist Warehouse תוכל יותר בקלות להשיק את פעילותה כאן ולהביא בשורה צרכנית בתחום התמרוקים. 

פעילות זו מתווספת לפעילויות נוספות לצורך הגברת התחרות בשוק הקמעונאות ולהורדת יוקר המחיה בארץ. רפורמת היבוא בתקנים כלליים שהוביל משרד הכלכלה והתעשייה נכנסה לתוקף ביוני השנה, ובחודש הבא תיכנס לתוקף הפעימה השנייה של הרפורמה - בתחום תקני האנרגיה, בהובלת משרד האנרגיה. כאמור, בינואר 2023 צפויה להיכנס לתוקף הפעימה השלישית, אותה מוביל כאמור משרד הבריאות, אשר תכלול תמרוקים ומזון.

"הרצון של רשת בינלאומית נוספת להיכנס לישראל בעקבות רפורמת היבוא מהווה אבן-דרך חשובה בהגברת התחרות בשוק הישראלי", אמרה שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה במיל' אורנה ברביבאי. "הגברת התחרות במקצה הקמעונאי היא צעד משלים לרפורמת היבוא, אשר לפי הערכת המשרד עשוי לגרום לכך שההקלות הגלומות ברפורמה יגולגלו לצרכן הישראלי ויביאו לירידת מחירים".