הכלכלן הפסימי בעולם: "מצפים לחיתוך ריבית הפד? אתם הוזים"

אופטימיות שטפה את השווקים לאחר האינפלציה בארה"ב התמתנה מעט, אך הכלכלן הפסימי בעולם, ד"ר נוריאל רוביני, סבור שעל הפדרל ריזרב להמשיך להעלות את הריבית גם ב-2023 ובצורה אגרסיבית יותר • "בכל מקרה, תהיה דעיכה בשווקים או שהאינפלציה תצא מכלל שליטה", ציין רוביני בראיון ל"בלומברג"

ד''ר נוריאל רוביני, נביא הזעם של הכלכלה / צילום: Reuters, Fred Prouser
ד''ר נוריאל רוביני, נביא הזעם של הכלכלה / צילום: Reuters, Fred Prouser

במחצית הראשונה של 2022, המשקיעים והסוחרים בשווקים הגלובליים שמעו עשרות כלכלנים ואנליסטים, כולל מספר יושבי ראש לשעבר של הפדרל ריזרב, שטענו כי סביבת השווקים אופטימית למדי בנוגע לצפיות מהפד לחתוך משמעותית את שיעורי הריבית החל מ-2023. עם זאת, מעט מאוד מומחים הביעו את הדעה הזו בצורה ססגונית כמו נביא הזעם של השווקים, ד"ר נוריאל רוביני, שמוכר לשמצה בשל התחזיות הקודרות שלו.

רוביני בן ה-64 כיהן בעבר במועצת היועצים הכלכליים של נשיא ארה"ב ביל קלינטון וזכה להכרה עולמית כי מי שחזה את המשבר הגלובלי של 2008. מאז הכלכלן כונה בשלל כינויים פסימיים מכלכלנים ואנליסטים.

בחודש האחרון מניות ואג"ח בארה"ב זינקו לאחר שנפלו משמעותית מתחילת השנה ומשקיעים בחוזים בטוחים שישנה סבירות גבוהה כי ריבית הפרדרל ריזרב תגיע לשיאה השנה, לרמת 3.75%, לפני שתתחיל לרדת דרסטית כבר בקיץ של השנה הבאה.

ד"ר רוביני סבור שהתחזיות הללו אופטימיות מדי והוא מציע עתיד כלכלי אפל יותר. הכלכלן הנודע צופה כי הבנק המרכזי בארה"ב יצטרך להעלות את הריבית עד לשיא של 4-5%, זאת אם קודקודי הפד רוצים שיהיה להם סיכוי סביר למאבק באינפלציה והורדתה לשיעור היעד של 2%.

"ריבית הפד צריכה לעלות משמעותית מעל 4-4.5% לדעתי, כדי באמת לדחוף את האינפלציה כלפי מטה לאזור היעד של 2%", אמר רוביני בראיון לרשת בלומברג, "אם זה לא יקרה, תחזיות האינפלציה עומדות להיות מופרעות". כיאה לכלכלן אשר מכונה בארה"ב "דוקטור אבדון", בדומה לנבל מחוברות קומיקס, רוביני ציין כי "בכל מקרה, תהיה דעיכה בשווקים או שהאינפלציה תצא מכלל שליטה".

האינפלציה בארה"ב הראתה סימנים קלים של שיפור בחודש האחרון, כאשר מדד המחירים לצרכן האמריקאי ליולי ירד מעט ועמד על 8.5%. הנתון המשופר עודד את המשקיעים, שכבר סבורים כי הפדרל ריזרב ירכך את עמודותיו ויעלה את הריבית בשיעורים נמוכים יותר.

התחזיות האחרונות של הפד מחודש יוני הראו כי הבנק המרכזי מתכנן להעלות את הריבית עד לשיעור של 3.375% השנה ולהתקרב ל-3.8% ב-2023. לפי רוביני הקודר, מדיניות זו לא תהיה יעילה במאבק להורדת האינפלציה. "משקיעים שמצפים לנקודת מפנה משמעותית ולחיתוך הריבית של הפד נשמעים לי הוזים", הוסיף רוביני.

הכלכלן רואה השחורות הודה ש"האינפלציה בארה"ב אולי הגיעה לשיאה", אך הזהיר כי כל הסלמה במלחמת רוסיה-אוקראינה או סגר קורונה עתידי בסין יסבכו את תמונת המצב ללא שיעור. "השאלה האמיתית היא כמה מהר האינפלציה תיפול", ציין רוביני, "אני לא חושב שהמדיניות המוניטרית ניצית מספיק כדי לכווץ את האינפלציה לכיוון 2% בצורה מהירה מספיק. אנחנו עדיין בסביבת אינפלציה חמורה, לא רק בארה"ב אלא מסביב לעולם". מחירי האנרגיה בארה"ב אומנם תחת רגולציה בארה"ב, אך מחירי המזון, הדיור ועוד שירותי בסיס מטפסים לאיטם השנה לשיא של עשורים.