המשקיע שחזה את משבר 2008 מזהיר מפני ההתמכרות של האמריקאים לאשראי

מייקל ברי, שהרוויח כמיליארד דולר אחרי שחזה את משבר 2008, מזהיר: "החורף מגיע" • לדבריו, אנחנו עדיין נמצאים בתוך שוק דובי - וההתנהלות של הצרכנים האמריקאים עלולה להוביל לצרות נוספות

מרכז קניות בלוס אנג'לס, ארה''ב. הגידול בהוצאות צרכניות עלול להיות מסוכן / צילום: Associated Press, Damian Dovarganes
מרכז קניות בלוס אנג'לס, ארה''ב. הגידול בהוצאות צרכניות עלול להיות מסוכן / צילום: Associated Press, Damian Dovarganes

האיש שעל סיפורו מבוסס הסרט "מכונת הכסף", מייקל ברי, מזהיר: הוצאות צרכניות חזקות עלולות להוביל לצרות בהמשך.

סיבות ראשונות לאופטימיות - ועוד 9 כתבות שכדאי לכם לקרוא על הטלטלה בשווקים
השוק הדובי מאחורינו והאינפלציה מתקררת? במורגן סטנלי ובג'פריס מזהירים משאננות 

המשקיע, שהרוויח כמיליארד דולר אחרי שחזה את משבר 2008, צייץ אתמול (ו') בטוויטר כי יתרות האשראי עולות "כשהצרכנים בוחרים באלימות במקום לקצץ בהוצאות מול האינפלציה". ברי סיכם את הציוץ במילים "החורף מגיע", רפרנס לתוכנית הטלוויזיה הפופולרית "משחקי הכס".

כמו מרבית הציוצים שלו, המשמעות של הדברים לא ברורה לחלוטין - אבל נראה שהוא מזהיר מפני ההתנהלות הפיננסית של האמריקאים בזמן שהאינפלציה ממשיכה להעיק על הכלכלה. ביום חמישי ציין ברי כי העלייה של הנאסד"ק מהשפל שלו ביוני לא אומרת בהכרח שהשוק השורי שב. הוא מחק את הציוץ זמן קצר לאחר פרסומו, כפי שהוא נוהג לעשות.

לאחר מכן כתב ברי כי העלייה של 23% בנאסד"ק היא "עלייה בשוק הדובי". לדבריו, היו 26 ראליים בשוק הדובי מ-1929 עד 1942 ומ-2000 ועד 2002, והם עמדו בממוצע על 23%.

ההלוואות הצרכניות בארה"ב התרחבו ב-40.2 מיליארד דולר ביוני לעומת החודש הקודם, העלייה השנייה בגודלה אי-פעם, כך לפי הפדרל ריזרב. האינפלציה עדיין לוהטת, למרות הירידה הקלה מאז חודש יוני, וחברות אשראי כמו מאסטרקארד מדווחות על עלייה בביקושים ובמחירים של מוצרים יומיומיים.

הציוצים של ברי מגיעים שבוע לאחר שטען כי יש "טיפשות" בשווקים כשחברת AMTD מהונג קונג זינקה בערכה.

מדד S&P 500 טיפס בחודש האחרון ב-12.6%, אך הוא עדיין נמוך ב-10.8% משהיה בתחילת השנה. מדד נאסד"ק הוסיף 15.7% בחודש האחרון, אך ירד ב-17.8% מתחילת השנה.