אלטשולר הירוק: בית ההשקעות רכש שלוש מניות אנרגיה מתחדשת בכמיליארד שקל

השקעות הענק שביצע אלטשולר שחם במניות אנלייט, אנרג'יקס ונופר, מהוות היפוך מגמה ביחסו של בית ההשקעות לחברות הפועלות בענף האנרגיה המתחדשת • מדד ת"א קלינטק השלים קפיצה של 20% מהשפל ביוני

מתקן של נופר אנרגיה / צילום: מצגת החברה
מתקן של נופר אנרגיה / צילום: מצגת החברה

בית ההשקעות אלטשולר שחם דיווח בימים האחרונים על השקעות ענק בשתי מובילות שוק האנרגיה המתחדשת בישראל - אנלייט ואנרג'יקס, וזאת באמצעות הנפקות פרטיות. לצד השקעה נוספת שביצע לפני פחות משנה בחברת נופר אנרג'י, משלים בית ההשקעות הגדול בישראל שלוש השקעות בהיקף מצטבר של קרוב למיליארד שקל, רובן עבור עמיתי הגמל והפנסיה שלו.

באלטשולר שחם זיהו את מגמת ההתחממות של שוק האנרגיה הירוקה בחודשים האחרונים, כאשר בשבוע האחרון הושלמה חקיקה בסנאט האמריקאי שתעניק תמריצים משמעותיים לחברות שמקימות שדות של פאנלים סולאריים בארה"ב. הנשיא ביידן חתם על החוק שיאפשר להעניק זיכוי מס בשיעור 30% לחברות האנרגיה המתחדשת, עבור השקעה בפאנלים סולאריים לשדות שהן מקימות.

החוק האמריקאי שעונה לשם "החוק להפחתת האינפלציה", כולל בתוכו חבילת תמריצים בהיקף של 369 מיליארד דולר, והוא למעשה גרסה מעודכנת ומצומצמת של התוכנית המקורית שניסה הממשל הדמוקרטי לקדם (Build Back Better), שאמורה הייתה להסתכם בעלות של 3.5 טריליון דולר.

עוד קודם להשלמת החקיקה בסנאט האמריקאי, החלה התאוששות בענף האנרגיה המתחדשת, כפי שהדבר מתבטא במדד ת"א קלינטק  שהושק בנובמבר 2020. זאת על רקע גל הנפקות בת"א של חברות המקימות שדות ומתקנים סולאריים להפקת חשמל - בהן דוראל ונופר אנרג'י, שתיים מהבולטות בתחום כיום, ששווי השוק שלהן עומד על 3.5 מיליארד שקל ו-1.9 מיליארד בהתאמה. 

מי שהשקיע במדד בתחילת דרכו עדיין מופסד אמנם ב-27%, אולם מאז השפל בשווקים שנרשם באמצע יוני השנה, נסק המדד ב-20%. במדד ת"א קלינטק נכללות 24 מניות של חברות שחלקן עוסקות בפיתוח טכנולוגיה לאגירת אנרגיה.

השקיע באנלייט הבוחנת הנפקה בוול סטריט

השקעות הענק שמבצע לאחרונה אלטשולר שחם בחברות הענף מהוות שינוי בגישתו של המנכ"ל ואחד הבעלים - גילעד אלטשולר - ביחס לתחום האנרגיה הירוקה. בפברואר אשתקד התבטא אלטשולר נגד השקעה בחברות התחום בטענה כי המחירים שבהם נסחרות החברות הציבוריות בו "מהווים הייפ מסוים". השקעתו הנוכחית של בית ההשקעות באנלייט מתבצעת לפי מחיר מניה גבוה יותר מזה שבו נסחרה באותה עת.

 
  

אלא שגישה זו החלה להשתנות באוקטובר האחרון, כאשר אלטשולר שחם היה הגוף הגדול בין מספר מוסדיים שהשתתפו כשהזרים 200 מיליון שקל בהנפקה פרטית שביצעה נופר אנרג'י  לגיוס 555 מיליון שקל. כיום, שנה לאחר אותה הנפקה מחזיק אלטשולר ב-7.3% מהון המניות של נופר, הנסחרת בשווי של 3.5 מיליארד שקל, לאחר עלייה של 35% בשנה האחרונה.

בשבוע שעבר בוצעה הנפקה פרטית ייעודית לאלטשולר על ידי חברת אנרג'יקס  שבשליטת אלוני חץ (53%), המנוהלת על ידי אסי לוינגר. באותה הנפקה הזרימו גופים של בית ההשקעות 339 מיליון שקל כנגד 4.99% מהון המניות של החברה, כך שאלטשולר שחם לא הפך לבעל עניין בחברה, שנסחרת בשווי של 7.3 מיליארד שקל לאחר עלייה של כמעט 20% בשנה האחרונה.

מתקנים סולאריים של אנרג'יקס / צילום: מצגת החברה
 מתקנים סולאריים של אנרג'יקס / צילום: מצגת החברה

לא עבר שבוע, וחברת אנלייט  הודיעה על מהלך דומה של הנפקת 5.7% מהון המניות שלה לבית ההשקעות, שיזרים לה בתמורה 450 מיליון שקל. אנלייט נסחרת בשווי של כמעט 8 מיליארד שקל, לאחר עלייה של קרוב ל-24% בשנה האחרונה. 

יש לציין כי המהלך הנוכחי של אנלייט מגיע פחות מחודש לאחר שהחברה הודיעה כי היא בוחנת ביצוע הנפקה בוול סטריט, ואף הגישה טיוטת תשקיף חסויה לשם כך. לפי שעה עדיין לא ידוע אם ומתי יושלם מהלך הנפקה בבורסה בארה"ב.

מנוע צמיחה מתפתח בארה"ב

אנלייט נמצאת בתקופה של פעילות מוגברת, ובתחילת השבוע הודיעה על חתימת מזכר הבנות עם שותפות הנפט והגז ניו-מד אנרג'י  ( דלק קידוחים לשעבר) שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, המחזיקה בשדה הגז הטבעי לוויתן.

השתיים, וכן מנכ"ל ניו-מד יוסי אבו, יחברו להקמה ופיתוח של פרויקטי אנרגיה מתחדשת בשורה של מדינות ערב: מרוקו, איחוד האמירויות, בחריין, עומאן, ערב הסעודית, מצרים וירדן. לפי המזכר שנחתם הזכויות במיזם יתחלקו בין אנלייט (47%), ניו-מד (33%) ואבו (20%), כאשר חלקו של האחרון בהשקעות ימומן על ידי אנלייט באמצעות הלוואת נון-ריקורס.  

לצד המיזם במזרח התיכון, הפכו פרויקטים שמקדמת אנלייט בארה"ב למנוע הצמיחה המרכזי עבורה, כמו גם עבור חברות מקומיות נוספות ובהן אנרג'יקס. לפני פחות מחודש חתמה אנלייט על מזכר הבנות לרכישת פורטפוליו פרויקטים לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת בארה"ב, בהיקף של 2.2 ג'יגוואט, ועוד פרויקטים בהיקף של 3.8 ג'יגוואט במערכות אגירת אנרגיה.

מדובר בפורטפוליו המורכב מארבעה פרויקטים הממוקמים בשלוש מדינות בארה"ב, אשר להערכת אנלייט יבשילו להקמה בהדרגה החל מהרבעון השלישי של 2024, ועד לחציון השני של שנת 2026. הפרויקטים שנרכשו ממוקמים בסמוך לפרויקטים נוספים שהחברה מפתחת בימים אלה במדינות אריזונה, יוטה ומונטנה.