האם אתם 'נוודים דיגיטליים'? מדינות באירופה מחזרות אחרי עובדים מרחוק

עשרות עובדים מרחוק נהרו לערים זרות ולכפרים בזמן המגפה • בספרד, באיטליה ובמקומות אחרים מחזרים אחריהם עם ויזות ארוכות טווח, הטבות מס ועוד

אירופה מחפשת ''נוודים דיגיטליים'' / צילום: Unsplash, Kemal Esensoy
אירופה מחפשת ''נוודים דיגיטליים'' / צילום: Unsplash, Kemal Esensoy

הרבה עובדים מרחוק סיפקו את יצר הנדודים שלהם בזמן המגיפה, לקחו את המחשב הנייד והדרכון וטסו לפינות מרוחקות. כעת הרבה מקומות באירופה מבקשים מהם להישאר עוד קצת.

כמעט תריסר מדינות אירופאיות, מלטביה ועד קרואטיה ואיסלנד, הציגו תוכניות ויזות לטווח ארוך כדי למשוך עובדים מרחוק אמידים ממדינות אחרות. באחרות, כולל איטליה וספרד, יש תוכניות דומות בשלבי הכנה. רבות, כמו יוון ואסטוניה, מחזרות אחרי העובדים האלה, המכונים נוודים דיגיטליים, עם הטבות מס ופינוקים אחרים.

כמה ערים אירופאיות וכפרים החלו מבצעים מיוחדים משלהם לעובדים מרחוק כדרך לעודד את הכלכלה ולשמר משרות שירות מקומיות. בספרד, למשל, ארגון שנקרא "הרשת הלאומית של כפרים מסבירי פנים לעובדים מרחוק" עוזר לעובדים כאלה להתיישב בכפרים שיש בהם 5,000 תושבים או פחות. באתר של הארגון אפשר לבדוק איזה כפרים משתתפים בתוכנית ולקבל מידע על תנאי מגורים, מהירות חיבור הרשת האלחוטית ואטרקציות מקומיות.

חלק מהעובדים לקחו את הרעיון "לעבוד מכל מקום" רחוק בשנתיים האחרונות. כמות האמריקאים המזדהים כנוודים דיגיטליים - כלומר מי שמשלבים עבודה מרחוק עם נסיעות - גדלה יותר מכפליים ב־2021 ל־15 מיליון לעומת 7 מיליון ב־2019, על פי MBO Partners, חברה המוכרת שירותי תמיכה לקבלנים עצמאיים. רבים אומרים שהם רוצים להישאר בלי קשר קבוע לשום מקום. בסקר של מכון גאלופ מיוני, אמרו 22% מהעובדים שהעידו שהם יכולים לבצע את התפקיד שלהם מכל מקום אמרו שבכוונתם להמשיך לעבוד במשרה מלאה מרחוק ב־2022 ולאחר מכן.

נוודים דיגיטליים רבים הם עובדי ידע מיומנים המרוויחים הרבה יותר מ־2,000-3,500 אירו, דרישת הסף של תוכניות הוויזה הדיגיטלית - סיבה טובה לכך שכל כך הרבה מדינות וערים מנסות למשוך אותם.

"כיום מדינות מתחרות על כישרונות, בדיוק כמו שחברות מתחרות על כישרונות", אמר פריתוויראג' צ'אודהורי, מרצה עמית בביה"ס של אוניברסיטת הרווארד שלהערכתו כמעט 36 מדינות בעולם מנפיקות כיום ויזות מיוחדות לנוודים דיגיטליים.

הכנסייה תרמה חלל עבודה משותף

בפונטרמולי, עיירה של 7,300 תושבים הנחבאת בין הגבעות בטוסקנה, שני אנשים ייסדו את Start Working Pontremoli ב־2020 אחרי שראו שתושבי העיירה עוזבים אותה לטובת משרות בערים הגדולות יותר במשך השנים. הארגון מציע שירותי קבלת פנים וסיורים בחינם לעובדים מרחוק השוקלים להתיישב בעיירה. מרגע שהם מגיעים, הארגון עוזר להם לפגוש מורים בבית הספר המקומי, מתווכי דירות ואנשי עירייה מקומיים. בינתיים תרם כומר הכפר את מדרשת הנזירים שתשמש כחלל עבודה משותף.

בינתיים, עברו לפונטרמולי 14 עובדים במסגרת פרויקט Start Working - גם ממקומות אחרים באיטליה אבל גם אפילו מברזיל. ביולי, נאספו רוב אנשי העיירה לחגוג את הנישואין של שני עובדים מרחוק. אחד הגיע מפונטרמולי; בת הזוג שלו עברה מצפון איטליה ב־2021.

"פונטרמולי היא גן עדן כשזה מגיע לגידול ילדים", אמר אדולפו סוטלו, מנהל בן 37 במיקרוסופט ממקסיקו שעבר לפונטרמולי ביוני. המנהל הפיננסי ומשפחתו עברו ממקסיקו למילאנו ב־2019 אבל ברגע שהגיעה המגיפה רצה שינוי. "עם כל כך הרבה צעירים פה, זה מאפשר לנו לאזן בין הילדים שלנו, הכלבים שלנו והחיים החברתיים בדרך שלא היינו יכולים לעשות בעיר גדולה", אמר סוטלו, שאומר שבכוונתו להישאר בפונטרמולי ולעבוד מרחוק.

יש חברות שמקדמות משימות עבודה מרחוק לטווח קצר על מנת לשמור על העובדים המוכשרים שלהן מרוצים.

השנה Cisco Systems, המוכרת מערכות שיחת וידאו וטכנולוגיה אחרת לרשתות, הביאו 16 מאנשי המכירות של החברה באירופה לוונציה לשלושה חודשי עבודה מרחוק במסגרת תוכנית Venywhere של העיר, יוזמה למשיכת עובדים מרחוק לעיר התיירותית. לצד המשרה הרגילה שלהם, חברי הקבוצה עוזרים לעצב מחדש תנאים וטכנולוגיות לעובדים היברידיים ועובדים מרחוק, כך נמסר מ־Cisco.

ארה"ב: הטבת מס על מס הכנסה זר במדינות עם הסכם מס

המארגנים של יוזמות מקומיות כאלה אומרים שהם מנסים, בין היתר, להימנע מהבעיות שחוו חלק מהנוודים הדיגיטליים במקומות אליהם עברו. במקסיקו סיטי, יעד פופולרי לעובדים מרחוק אמריקאים, חלק מהתושבים התלוננו שזרימת העובדים מרחוק העלתה את דמי השכירות ועלויות חיים אחרות. באופן דומה, עובדים רבים מרחוק קבעו מושבם במקומות מרוחקים ונתקלו בבעיות כמו קליטת ווי-פיי גרועה, קשיי מיסים וויזה ובעיות מנהלתיות אחרות.

ארה"ב דורשת מאזרחיה להגיש ולשלם מס הכנסה בלי קשר למקום בו הם גרים. אבל רבים זכאים להטבת מס על מס הכנסה זר שהם משלמים, אם הם חיים במדינה שיש לה הסכם מס עם ארה"ב.

יש מדינות שמנסות להחליק את הבירוקרטיה שנוודים דיגיטליים נתקלים בה. באיטליה רוצים להתחיל לחלק בחודשים הקרובים וויזות שיאפשרו לעובדים זרים מרחוק להישאר במדינה יותר מ־90 הימים המותרים בוויזה לתיירים. התוכנית הספרדית, שצפויה להתחיל בערך באותה עת, כוללת הטבת מס לעובדים מרחוק שאינם אזרחי האיחוד האירופי וליזמים המתיישבים במדינה וכן ויזה שתאפשר שהות באורך של עד חמש שנים.

מאלטה הציגה "אישור שהות לנוודים" בסוף שנה שעברה שמרשה לעובדים מרחוק שאינם אזרחי האיחוד האירופי ומרוויחים לפחות 2,700 אירו בחודש לחיות במדינת האי המזרח תיכונית במשך עד שנה. (עובדים דיגיטליים ממקומות אחרים באיחוד האירופי לא נכללים בתוכנית בגלל שהם לא צריכים לקבל ויזה כדי לעבוד במאלטה). הממשלה במאלטה כבר קיבלה יותר מ־400 בקשות לוויזה כזו, רובן מארה"ב ומבריטניה.

סוואנה רוז וודס, בת 64, נהגה לעבוד מביתה בסן לואיס אוביספו בקליפורניה לפני ששמעה על תוכנית הוויזות של מאלטה. "פשוט ישבתי מול המחשב שלי וחשבתי: את הולכת לשבת פה מול המחשב שאר החיים שלך?" נזכרת וודס, המנהלת חברת שיווק. בתוך חמישה חודשים עשתה מסיבה בה מכרה את שארית מיטלטליה, אמרה ביי ביי להונדה האדומה שלה וקבעה מושבה במאלטה.

בגלל שוודס מתאימה את שעות העבודה שלה ללקוחות אמריקאים, היא מתחילה לעתים קרובות את היום עם קפוצ'ינו ומאפה מהמאפייה במורד הרחוב. אולי אחר כך תבצע מטלה כלשהי, תצא לשחות או תפטפט עם אנשים בעיר. אחר הצהריים, היא "עושה מה שעושים במאלטה: מנמנמים", אמרה. אחר כך היא מתחילה לעבוד.

וודס, ילידת קליפורניה, רוצה להישאר במאלטה עד סוף השנה, אם כי אינה בטוחה שתחדש את הוויזה ב־2023. "יש פשוט כל כך הרבה אפשרויות זמינות", אמרה. "אולי פורטוגל תהיה היעד הבא?"