חשש: תוכנית הענק מצפון לשדה דב תתעכב שנים

עיריית תל אביב לא מיישמת את מסקנות השמאית לבנה אשד, ובעקבות כך לתוכנית בניית נדל"ן בשדה דב צפוי עיכוב נוסף • זאת למרות שתוכנית הבנייה אושרה לפני שבע שנים

פרויקט הנדל''ן בשדה דב, עלול להתעכב בשנים נוספות / הדמיה: באדיבות עיריית תל אביב
פרויקט הנדל''ן בשדה דב, עלול להתעכב בשנים נוספות / הדמיה: באדיבות עיריית תל אביב

אחת התוכניות הגדולות ביותר המתוכננות בתל אביב, תא/3700, המציעה כ־12 אלף יחידות דיור חדשות בצפון העיר, מתעכבת זמן ממושך בשלב חלוקת הזכויות בין בעלי הקרקע.

היטל של מאות אלפי שקלים לדירה: ההחלטה שמסעירה את ת"א, ומי עוד עשויה לאמץ אותה
הציגו את המשכורת ולא רק שלכם: לא תאמינו מה משכירי דירות מרשים לעצמם

כעת מתברר, כי בשל עיכובים של העירייה ביישום מסקנות חוקרת התוכנית - קיים חשש ממשי כי התוכנית תקלע לסחבת של מספר שנים נוספות.

תוכנית 3700, שנקראת גם "רובע צפון־מערב", כוללת כ־12,000 יחידות דיור חדשות, לצד 1,500 חדרי מלון, 200 דונם מבני ציבור וכ־215 אלף מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה. התוכנית הופקדה בשנת 2010, ואושרה לפני יותר משבע שנים, בינואר 2015, אך קידומה אל עבר המימוש מתעכב כבר שנים - וכעת נראה כי יתעכב עוד.

"התוכנית תידחה עד אין קץ"

רבות מההתנגדויות לתוכנית טענו כי עיקרון מרכזי בתוכנית המתאר לרובע לא נשמר: ריכוז ואיגום בעלי קרקע מאוגדים במגרשים ספציפיים, כדי למנוע את פיצולם. חוקרת התוכנית, שמאית לבנה אשד, שמונתה כדי לבדוק את עשרות ההתנגדויות, קבעה כי ניתן "לרפא" זאת באמצעות תיקון הטבלאות - המלצה שאימצה ועדת המשנה של הוועדה המקומית כבר לפני 15 חודשים. למרות זאת, עד כה זה לא קרה.

מעיריית תל אביב־יפו נמסר: "טבלאות האיזון טרם תוקנו סופית, והעירייה פועלת לתיקונן בהתאם להמלצות החוקרת. הליך התיקון מבוצע על ידי שמאי התוכנית, ודורש תיקונים רבים אשר אורכים זמן. לאחר שיבוצע התיקון, יתפרסמו טבלאות האיזון ויוצגו בהליך שיבוצע לפי חוק".

"הטבלאות המתוקנות עוד לא הוכנו, ונדמה שחוזרים שוב על טעויות העבר", אומרת עו"ד מרים דונין שוב, שותפה במשרד עו"ד ארדינסט, בן נתן, טולדאנו & המבורגר עברון, המייצגת מאות בעלים, המחזיקים בזכויות ל־1,878 יחידות דיור בתוכנית. "הרי תיקון הטבלאות יגרור התנגדויות חדשות, ונעבור שוב את אותו תהליך שעברנו עד כה.

"הפסיקה מדברת על נזק של 6% מערך הקרקע על כל שנת עיכוב של תוכנית, ומדובר בקרקע שמוערכת כיום בכ־30 מיליארד שקל. עוד שבע שנים של המתנה משמען עוד בעלי זכויות שילכו לעולמם, ועוד יורשים שיירשו את זכויותיהם - והתמונה רק תלך ותסתבך. זה יקשה עוד יותר על מימוש התוכנית, והחשש הוא לדחייה עד אין קץ".