ניתוח טכני: מדד ת"א 90 שועט מעלה, רק אל תשכחו למכור בזמן

נהוג לשאת עיניים אל שוקי חו"ל ובעיקר לארה"ב, אבל מי שעושה זאת מפספס את ההזדמנות שיש לו כאן, במדד 90 החברות בעלות השווי הגבוה בבורסה בת"א • השוק המקומי מלא און, התיקונים בו נתקלים בצבא של קונים, המגמה והרצף עולים. אז למה לרוץ לחו"ל?

 
  

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני בקבוצת קו מנחה

גם לשוק המקומי מגיע מקום בניתוחים שלי. משום מה יש לנו נטייה להתעלם ממנו. התירוצים הקלושים יש לומר, נעים בין חוסר סחירות לחוסר עניין, כאשר הסוחר העצמאי מתהדר בהילה השמורה לאלו הסוחרים בחו"ל. בעיני, מי שמפנה את משאביו רק לבורסות שמעבר לים, מפספס לא מעט הזדמנויות. האמירה לפיה השוק האמריקאי מציע הרבה יותר הזדמנויות, היא קשקוש מוחלט, מהטעם המאוד פשוט שלעיתים הזדמנויות רבות חוסמות את האפשרות להחליט. תשאלו את הבת שלי כשהיא עומדת מול ארון הבגדים שלה. מה גם שמיד אראה לכם שהשוק המקומי עדיף על חו"ל.

אם אתם עוקבים אחרי הניתוחים שלי אודות השוק האמריקאי, אתם יודעים בוודאי שבעוד ששם אין מגמת עלייה בטווח הארוך, ונקודות השיא והשפל המייצגות את הלך הרוח של שתי הקבוצות הדומיננטיות - הקונים והמוכרים - אינן מסודרות במבנה עולה, הרי שמדד תל אביב 90  הוא מופת למגמת עלייה.

המדד מייצג את 90 החברות בעלות השווי הגבוה ביותר הנסחרות בת"א, אחרי החברות הנמצאות במדד תל אביב 35 (ויחד הם מרכיבים את מדד ת"א 125). כפי שאפשר לראות על הגרף החודשי המייצג את הטווח הארוך, הקונים והמוכרים אוחזים בדעה זהה לגבי כיוון השוק. הבסיס לקבלת החלטות הוא הבנת כיוון השוק, זו למעשה האסטרטגיה, ובת"א 90 המגמה היא מגמת עלייה ברורה בטווח הארוך.

הפרמטרים הבסיסיים והפשוטים שבהם אני עושה שימוש, ואגב בין הבודדים ששרדו את מבחן הזמן (ואל תקשקשו לי על מתנדים וניתוח מתקדם וארגזי כלים), נוגעים למגמה, לרצפים המרכיבים אותה וליחס הזמן בין עליות לירידות, וזהו. עשו שימוש בשלושת המרכיבים הללו בכל החלטה שלכם - ותשואותיכם ישתפרו ללא הכר. רק אל תשכחו למכור בזמן. איתות מכירה ראוי, אציין, מגיע בדיוק בזמן או מוקדם מדי, אך לעולם לא מאוחר מדי. איני מכיר איש שהפסיד ממכירה מוקדמת, אך אני מכיר רבים שהפסידו ממכירה מאוחרת. 

הרצף היורד האחרון קצר במשכו מהרצף העולה 

אחרי שנקבעה המגמה כמגמת עלייה, יש לטפל ברצפים. הרצפים הם המקטעים המרכיבים את מגמת העלייה כאשר מערכת סטוק מאנקי (מערכת ניתוח הגרפים עליה אני מתבסס, א"ג) מסמנת לכם אותם בדיוק בלחיצת כפתור. אפשר לראות שהרצף הנוכחי עולה ואלו חדשות טובות,

רצף עולה מאפשר להבין מה עלינו לעשות, בעיקר כשאנו מחזיקים בפוזיציה, שכן כל עוד הרצף עולה, הפוזיציה נותרת פתוחה. זה חוסך התלבטויות, התקפי חרדה ושליפה מהמותן של החלטות.

ולא רק זאת אלא שהתיקון האחרון נבלם בשפל גבוה יותר מקודמו. המשמעות היא שהקונים מוכנים לשלם עבור אותה סחורה בדיוק מחיר גבוה יותר מזה ששולם בפעם הקודמת. ההיסטוריה לימדה אותנו שבכל פעם שתיקבע נקודת שפל גבוהה מקודמתה, הסיכוי לקביעת נקודת שיא גבוהה מקודמתה יהיה גבוה. זו למעשה תהיה הנחת העבודה בכל פעם שההתנהגות הזו תחזור על עצמה. אתם יכולים לעשות בה שימוש בכל ממד זמן שתחפצו, רק סמנו את אותן נקודות שיא ושפל במקומן הנכון.

שימו לב גם למרכיב הבא בתור - הזמן. במגמת עלייה, הרצפים העולים יהיה ארוכים מבחינת משך הזמן מהרצפים היורדים. כך בגרף המצורף הרצף היורד האחרון קצר מבחינת משך הזמן מהרצף העולה שקדם לו. זוכרים - מגמה, רצף, זמן.

המומנטום החיובי לא נפגם

בנוסף לגרף צירפתי את הממוצעים הנעים שבהם אני עושה שימוש. לא מדובר בכלי למתן איתותי קנייה ומכירה, בשל ההשהיה המוגזמת שלהם אחרי המחירים עצמם. אבל הם כלים מצוינים להבנת המומנטום בשוק, כשניתן לראות כי למרות התיקון שארך מספר חודשים, נותרו הממוצעים מסודרים בסדר עולה. כלומר, הממוצע הקצר נותר מעל הממוצע הארוך. המשמעות היא שהמומנטום החיובי שנצבר במהלך מגמת העלייה והרצף העולה האחרון, לא נפגם. הדבר מעלה את הסבירות לקביעת שיא חדש.

אם כך, בעוד ששוק המניות האמריקאי פריך ושברירי, השוק המקומי המיוצג על ידי מדד ת"א 90 שועט מעלה. השוק כאן מלא און, התיקונים בו נתקלים בחומה בצורה של קונים, המגמה והרצף עולים. אז מדוע אתם רצים לחו"ל? יש לנו בורסה נהדרת.

מהי בעצם מגמת עלייה? | שולחן הניתוחים

מסחר במניות או בכל נכס אחר חייב להתחיל תמיד מאותה נקודה - זיהוי המגמה. מסחר נגד מגמה מוביל להפסדים של עשרות אחוזים.

אז אם תהיתם מדוע יש לכם הפסדים כאלה לעתים בתיק ההשקעה, התשובה היא אחת - אתם נגד המגמה. מסחר עם המגמה מונע הפסדי עתק. רווחים בשוק ההון מגיעים בראש ובראשונה מהיכולת שלנו לשלוט בהפסדים. בניגוד לבצק, לא משאירים אותם לתפוח. השאלה המרכזית היא מה זו מגמת עלייה, ועל כך אתן תשובה ברורה.

כשאני שואל את התלמידים שלי "כמה קבוצות משקיעים יש בשוק?", התשובה נותרת זהה לאורך שנים: "אין סוף" - פרטיים, מוסדיים, קרנות גידור, סוחרים תוך יומיים, והרשימה נמשכת.

אבל האמת היא שזה פשוט לא נכון. ישנן שתי קבוצות בלבד: קונים ומוכרים. המטרה שלנו בזיהוי המגמה היא להבין את הלך הרוח של שתי הקבוצות, מה הן חושבות על השוק.

איך מזהים לאן הולך השוק

באופן בסיסי, "המגמה" היא כיוון השוק, כלומר לאן הוא משייט. סדרת גלים בכיוון מסוים וברור היוצרת תוואי מוגדר. אך כדי להניע פעולה אופרטיבית נצלול לתוך הפרטים.

מגמת עלייה מוגדרת כ"סדרה עולה ורצופה של נקודות שיא ונקודות שפל. על כל נקודת שיא להיות גבוהה מקודמתה, ועל כל נקודת שפל להסתיים ברמות גבוהות יותר מקודמתה".

נקודות השיא שייכות למוכרים, שכן אם לא היה נותר עודף היצע, לא היתה נוצרת נקודת שיא. נקודות השפל שייכות לקונים. בכל פעם שנוצרת נקודת שפל גבוהה מקודמתה, מעבירים הקונים מסר ברור על נכונותם לרכוש את אותה הסחורה במחיר גבוה יותר.

וכאשר כל נקודת שיא גבוהה מקודמתה, ברור לנו ששתי הקבוצות אוחזות בדעה זהה לגבי כיוון השוק, ואנחנו יכולים לפעול בביטחון יחסי.