הקרב על ראשות מרצ: הפריימריז יוצאים היום לדרך

היום יבחרו מתפקדי המפלגות מרצ והציונות הדתית את נציגיהן בכנסת • מתפקדי מרצ יידרשו לא רק להרכיב את הרשימה, אלא גם להכריע בשאלה מי יעמוד בראש המפלגה, עם ציפיות לחמישה מנדטים לכל היותר • בציונות הדתית איש לא מתמודד מול סמוטריץ', ולמרות ההיפרדות מעוצמה יהודית, ככל הנראה יתחדש המו"מ לאחר הפריימריז לאיחוד שתי הרשימות

יאיר גולן וזהבה גלאון, פריימריז במרצ / צילום: צילום מסך : מועמדים לפריימריז, אתר מרצ
יאיר גולן וזהבה גלאון, פריימריז במרצ / צילום: צילום מסך : מועמדים לפריימריז, אתר מרצ

בעוד שמפלגות עם הנהגת יחיד או משותפת במרכז - כמו יש עתיד, כחול לבן הממלכתית, ישראל ביתנו ואחרות - קובעות את רשימת הבוחרים לפי רצון המנהיג או ההנהגה, מרצ והאיחוד הלאומי (הציונות הדתית) יבחרו את נציגיהן לכנסת בהליך בחירות מלא בקרב מתפקדי המפלגות, כמו בליכוד ובעבודה.

במרצ, כ-19 אלף חברי המפלגה יידרשו להכריע גם בשאלת האישיות שתנהיג אותה, בין זהבה גלאון, המנהיגה לשעבר שחזרה מפרישה, לבין סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן, שמביא למפלגה סגנון אחר מזה שהורגלה בו. בבחירות היום תיקבע כאמור גם רשימת מרצ, כשההערכה היא שרק לחמשת המקומות הראשונים (כולל היו"ר) יש סיכוי להיכנס לכנסת.

גלאון החליטה לא להתמודד על מקום ברשימה, כך שאם תפסיד בקרב עם גולן, תאלץ ללכת הביתה. לעומתה, יריבה כן מתמודד גם ברשימה, למקרה ויפסיד. המועמדים הבולטים האחרים הם שר הבריאות הורוביץ, היו"ר היוצא, חברי הכנסת המכהנים, מוסי רז, מיכל רוזין, גבי לסקי ועלי סלאלחה, נציג הדרוזים. עוד מועמדים מוכרים הם אורי זכי, בן זוגה של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, יריב אופנהיימר וכמה נציגים מהחברה הערבית ובהם מאזן אבו סיאם מרהט, עאיד בדיר מכפר קאסם ואחרים.

הקרב על ראש המפלגה הוא המעניין, שכן גולן - לבד מהתבטאויות חריפות בסגנונו המוכר, ובהן שלמרצ תדמית תל אביבית סגורה וחמוצה - קורא להחזיר את מרצ להיות מפלגה ציונית על מלא, ובכך לפתוח אותה לקהלים רבים נוספים המסתייגים מהעמימות הציונית שבה נקטה בשנים האחרונות. גלאון הגיעה כדי למנוע את נפילת המפלגה בידיו, ולהעביר את מרצ מעל אחוז החסימה. גולן פקד למפלגה אלפי חברים חדשים, אבל מאות רבות מהם נפסלו בימים האחרונים לאחר שלפי הטענה נרשמו שלא כדין ובניגוד לתקנות המפלגה. גולן האשים שהמנגנון של המפלגה פועל לטובת גלאון.

הבחירות יתקיימו בצורה מקוונת אישית, כלומר דרך הסלולרי או המחשב, וכמו כן יוצבו כ-40 קלפיות ברחבי הארץ. כל מצביע יבחר ארבעה מועמדים בלבד, וכמובן את היו"ר המועדף עליו. מהבחירות נעדרים הפעם היו"ר לשעבר תמר זנדברג והשר עיסאווי פריג', שהחליטו לקחת פסק זמן. תעדר גם ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי, ששוריינה בפעם הקודמת אך נפרדה מהמפלגה ומהקואליציה בטונים צורמים והיא מלאה טענות קשות כלפי ראשיה.

בחירות בצל ההיפרדות

בציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ', איש לא התייצב מול המנהיג לקרב על ההנהגה והבחירה היא רק לרשימה אחריו. הבחירות מתקיימות בצל ההיפרדות מעוצמה יהודית של איתמר בן גביר, בשל חילוקי דעות על הרכב הרשימה. ההנחה הרווחת אצל סמוטריץ' ואנשיו היא שלאחר הפריימריז יתחדש המו"מ, ורבים הסיכויים שהרשימה תתאחד מחדש. עם זאת, לפי פרסום של העיתונאי זאב קם, סמוטריץ' עשוי להגיע להסכם עם ח"כ עמיחי שיקלי שפרש מימינה ולהכניס אותו ועוד כמה משותפיו לרשימה מאוחדת.

בבחירות לרשימה ישתתפו יותר מ-24 אלף מתפקדים, וזו הפעם הראשונה שמפלגה זו מקיימת פריימריז פתוחים ולא בחירה במרכז. הבוחרים יצביעו עבור עד 8 מועמדים מתוך שישה עשר, והבולטים שבהם הם חברי הכנסת המכהנים, אורית סטרוק, שמחה רוטמן מיכל וולדיגר ואופיר סופר. בין המתמודדים הנוספים צבי סוכות, שהיה בעבר דווקא מנכ"ל עוצמה יהודית, ארנון סגל, מפעילי עליית היהודים להר הבית, ומשה בהטה, מנהל אגף הקליטה של עולי אתיופיה בסוכנות היהודית. גם כאן ההערכה היא כי רק חמישה או שישה המקומות הראשונים הם ריאליים.

סמוטריץ' ניסה לשוות לרשימה גוון פחות חרד"לי ולבצע התרחקות מהתבטאויות שנויות במחלוקת, זאת כדי לספח אליו את מאוכזבי ימינה, חובשי הכיפות הסרוגות המתונים יותר, יעד שהמהלך עם שיקלי עשוי לסייע להתקדם אליו.