מה קורה למותחן יפני כשהוליווד עושה ממנו סרט עם בראד פיט?

הסרט "רכבת הקליע", שעוקב אחר חמישה מתנקשים ברכבת אחת, משלב בין תרבות האנימה היפנית לאקשן הוליוודי • הוא מלא בשחקנים מעולים, אדרנלין מדבק ורגעים מצחיקים

מתוך הסרט רכבת הקליע / צילום: Associated Press, Scott Garfield/Sony Pictures
מתוך הסרט רכבת הקליע / צילום: Associated Press, Scott Garfield/Sony Pictures

על רכבת הקליע

מוקרן: בתי קולנוע ברחבי הארץ
ז'אנר: אקשן
משך הסרט: 128 דקות
במאי: דיוויד ליץ'
שחקנים: בראד פיט (כוכב ראשי), באד באני, סנדרה בולוק, אהרון ג'ונסון־טיילור, ג'ואי קינג
שפה: אנגלית
מבוסס על: ספרו של קוטארו איסטקה "Maria Beetle"
עלות הפקה: 90 מיליון דולר (על פי The Numbers, אתר נתונים אמריקאי העוקב אחר הכנסות סרטי קולנוע)
הכנסות: 173.6 מיליון דולר (הנתון מתייחס לתקופה מזמן יציאת הסרט לאקרנים, 2 באוגוסט, ועד לשבוע האחרון, על פי האתר IMDB)
עלייה למסכים: 2 באוגוסט 2022
מחיר כרטיס: 48-44 שקלים 

הסרט "רכבת הקליע" מבוסס על מותחן אפל מצליח משנת 2010 בשם "Maria Beelte" מאת הסופר קוטארו איסאקה, מסופרי הפשע הידועים, הפוריים ומעוטרי הפרסים ביפן. עלילת הספר, כמו עלילת הסרט, מגוללת את סיפורה של חבורת מתנקשים שנפגשת ברכבת העושה את דרכה מטוקיו לקיוטו, כשלכל אחד מהם סיפור רקע ומשימה משלו. אחד מאלה הוא מתנקש בשם "ליידיבאג", בגילומו של בראד פיט, שהמפעילה שלו (סנדרה בולוק) שולחת אותו למצוא ברכבת מזוודה ולהביא אותה ליעד ספציפי.

תקציר העלילה

לאורך הסרט עולים על הרכבת חמישה מתנקשים, אותם פוגש "ליידיבאג", ולכל אחד יש משימה המתנגשת עם המשימות האחרות. הסרט משופע בערב רב של דמויות עם כינויים סתומים: "למון" (בריאן טיירי־הנרי) ו"מנדרין" (אהרון טיילור־ג'ונסון) צריכים להביא ל"מוות לבן" (מייקל שאנון) את בנו (לוגאן לרמן) יחד עם מזוודת דמי הכופר (אותה מזוודה איתה "ליידיבאג" צריך לרדת מהרכבת).

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

יואיצ'י קימורה (אנדרו קוג'י) עולה על הרכבת הזו כדי לנקום ב"נסיך" (ג'ואי קינג) שדחפה את בנו מהגג. "הנסיך" מצידה רוצה לנקום ב"מוות לבן" דרך קימורה. "הזאב" (הזמר באד באני) כאן בשביל לנקום במי שהרג את אשתו ביום חתונתם. "הצרעה" (זאזי ביטס) נשכרה על ידי "מוות הלבן" והמשימה שלה היא להרוג את בנו ולגנוב את המזוודה עם דמי הכופר.

ביקורות מהעולם

"אני לא בטוח איך זה נראה בספר, אבל על המסך זה קצת יותר מקריקטורת אקשן, או בעצם אנימה. ליץ' מביים סצנות אקשן מעולות אחת אחרי השנייה ופיט מנווט את כל זה עם מידה של שנינות ומשפטי מחץ בכל סיבוב. אני לא יכול לומר שהסרט יורד מהפסים כי הוא מעולם לא היה על המסילה מלכתחילה".

(פיט האמונד, דדליין)

ההקשר הקולנועי

הקריירה הארוכה של בראד פיט (כמעט 35 שנה) שופעת בתפקידים בסרטי אקשן, חלקם טובים וחלקם בינוניים. ב"מועדון קרב", אחד הסרטים המוכרים ביותר של פיט, הוא גילם את טיילר דרדן האנרכיסט, המקים מועדון קרב מחתרתי עם חברו (אדוארד נורטון). ב"אושן" 11 הוא היה ראסטי ראיין, שותפו לשפע של דני אושן (ג'ורג' קלוני). ב"מר וגברת סמית'", בו שיחק לצד אנג'לינה ג'ולי (שבהמשך הפכה לאישתו וכיום הם גרושים), הוא גילם מתנקש בשם ג'ון סמית'. עם סנדרה בולוק הוא שיחק השנה בעוד סרט, "העיר האבודה", בו גילם בחן והרבה כריזמה את ג'ק טריינר, איש הקומנדו והסי־איי־אי לשעבר.

אהבה בשחקים: החמישייה הפותחת

הסרטים המכניסים בסופ"ש 26-28.8 (לפי אתר IMDB)

יח״צ, Ap, Shutterstock/ron adar, פורום פילים ,universal pictures/laural mulligan
 יח״צ, Ap, Shutterstock/ron adar, פורום פילים ,universal pictures/laural mulligan


אהבה בשחקים: 'מאווריק '

פיט "מאווריק" מיטשל (טום קרוז) נקרא לשוב לבית הספר לטיס כדי להכשיר דור צעיר של טייסי־על לקראת משימה בעורף האויב. לטייסים הצעירים לוקח זמן לקבל את מרותו של המדריך החדש. אחד מהם הוא לוטננט בראדלי בראדשו (מיילס טלר), בנו של ניק "גוס" בראדשו, מי שהיה יד ימינו של מאווריק בסרט המקורי משנת 1986.

במאי: ג'וזף קוסינסקי • שחקנים: טום קרוז, ואל קילמר, ג'ניפר קונלי,
מיילס טלר • משך הסרט: 130 דקות • מוקרן בכל רשתות בתי הקולנוע

ההקשר למציאות

כמה עובדות על הרכבת בה מתרחשת עלילת הסרט: מדובר ב"שינקסן" (המכונה באנגלית "רכבת קליע"), הרכבת המהירה היפנית שמחברת בין כמה ערים מרכזיות, שנחנכה בשנת 1964; היא יכולה להגיע למהירות של עד 320 קמ"ש ונוסעים בה מדי יום למעלה מ־16 מילון אנשים, מה שהופך אותה לרכבת עם תנועת הנוסעים הגבוהה בעולם.

המושבים ברכבת מסודרים בזוגות, עם הפנים לכיוון הנסיעה. אחרי שכל הנוסעים יורדים, המושבים מסתובבים על צירם לצד השני, כך שגם בנסיעה לכיוון ההפוך כולם יושבים עם הפנים לכיוון הנסיעה.

3 עובדות שלא ידעתם

● לבמאי הסרט דיוויד ליץ' ובראד פיט מערכת יחסים ארוכה: ליץ' שימש בעברו ככפיל הפעלולים של בראד פיט במספר סרטים, ביניהם "מועדון קרב" ו"מר וגברת סמית". לליץ' עצמו יש בסרט תפקיד קמאו (הופעה קצרה בסרט של איש ידוע): הוא מגלם את אחד הקורבנות שמתפוצץ במכונית.

● ליידי גאגא יועדה על ידי ליץ' לתפקיד המפעילה של "ליידיבאג". אלא שבגלל התחייבותה לסרט "בית גוצ'י" שיצא בשנה שעברה, היא לא הצטרפה לקאסט השחקנים והחליפה אותה סנדרה בולוק.

● אורכה של נסיעה ברכבת "שינקסן" מטוקיו לקיוטו הוא שעתיים ושמונה דקות. זה גם אורך הסרט "רכבת הקליע".

ספוילר

כל המתנקשים עולים על הרכבת לפי התכנון של "מוות לבן", האיש ששולט בעולם הפשע ביפן. הוא רצה לנקום בהם, מכוון שהוא מאשים אותם במות אשתו, וציפה שיהרגו אחד את השנייה. "ליידיבאג" נקלע לאירוע הזה די במקרה, לאחר שהחליף את הסוכן, אותו הזמין "מוות לבן", בגלל שהיה חולה.

למה בחרנו בו

"רכבת הקליע" הוא לא סרט מתוחכם במיוחד, לא מבחינת עלילה, תסריט או עיצוב דמויות. אבל הוא מלא שחקנים מעולים, אדרנלין מדבק ורגעים מאוד מצחיקים, כמו שסרט קיץ צריך להיות.

עוד מהז'אנר

רכבת אל החופש, 111 דקות:
מותחן פעולה אמריקאי משנת 1985 שביים אנדריי קונצ'לובסקי בכיכובם של ג'ון ווייט ואריק רוברטס. שני אסירים נמלטים מכלא באלסקה, עולים על רכבת המאבדת שליטה, ודרכם למוות מובטחת אלא אם ימצאו דרך להיחלץ. הסרט הוקרן לאחרונה בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים והיה מועמד לשלושה פרסי אוסקר.

רכבת לבוסאן, 188 דקות:
סרט אקשן אימה קוריאני משנת 2016 שביים יואן שאנג־הו. העלילה מתרחשת ברכבת מהירה כאשר במהלך הנסיעה מתפרץ וירוס ההופך למתקפת זומבים המאיימים על הנוסעים. הסרט קבע שיא חדש כשהיה הסרט הקוריאני בו צפו כ־10 מיליון צופים.