"בתולים": יצירת הקולנוע הראשונה של יוצר הסדרה "זגורי אימפריה" חוזרת אל תשוקות הנעורים ביישוב נידח בערבה

סיפורו של נער רגיש ומורכב החי עם משפחתו ביישוב שכוח אל בערבה • כשאמו מתה, הוא חווה התבגרות נפשית ומינית, תוך כדי שהוא מתמודד עם שאלות אשמה וחרטה • הגיבור, בגילומו של השחקן מאור לוי, מצליח להעביר באופן כובש ואמין את טלטלת הרגשות והתחושות שמלווה את הנעורים

מאור לוי (משמאל) ואור עדי ב''בתולים'' / צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג
מאור לוי (משמאל) ואור עדי ב''בתולים'' / צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג

על "בתולים"

מוקרן: רשתות בתי הקולנוע בארץ
ז'אנר: דרמה
משך הסרט: 120 דק'
בימוי ותסריט: מאור זגורי
שחקנים: מאור לוי, חן אמסלם־זגורי, עמוס תמם, אור עדי, איתמר קיגלר, ליאנה עיון
שפה: עברית
עלות ההפקה: 2 מיליון שקל
עלייה למסכים בישראל: 17.11
מחיר כרטיס: 44-47 שקלים

שני תחומים מאור זגורי כבר כבש: הטלוויזיה והתיאטרון. בטלוויזיה הוא יצר את הסדרה המצליחה "זגורי אימפריה", אודות משפחת זגורי המתוסבכת מבאר שבע, השרויה תחת קללה מאז מות סב המשפחה. בתיאטרון, הוא זכה בפרסים על הצגות שביים וכתב (פרס הבמאי ע"ש ניסים אלוני, מחזאי השנה של פרס הפרינג' ופרס הבמאי של פסטיבל עכו). כעת מסתער זגורי על הקולנוע, עם הסרט שכתב וביים "בתולים", שהיה מועמד לחמישה פרסי אופיר, ביניהם הבמאי הטוב ביותר, וזכה בפרס הצילום.

תקציר העלילה

"בתולים" הוא סרט התבגרות אינטימי העוקב אחרי "ילד" (מאור לוי, שהתגלה בסדרה "בני אור"), נער שחי עם משפחתו ביישוב קטן בערבה. קשה למצוא נקודת אור בחייו: אימו (חן אמסלם-זגורי) מתאבדת, ויחסיו עם אביו (עמוס תמם) ואחיו הקטן (אור עדי) מורכבים ומלאי משקעים. את התמיכה לה הוא זקוק מספקים חבריו, מונבז (איתמר קיגלר) ומיה (אילנה עיון), שיחד עוברים מסע התבגרות שנע בין מציאות לדמיון, ומגיעים לרגע הנכסף - איבוד הבתולים במדבר השומם של שנות ה-90.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ההקשר הקולנועי

בראיון לחדשות 12 סיפר זגורי שהוא מטפל בעצמו דרך היצירות שלו: "תמיד אני הולך לפחדים שלי, לאיזשהו פצע, אני מחטט בו, אני נוגע בו, אני מלטף אותו". ואכן, רוב היצירות שלו מתקשרות לחייו ומתעסקות בבית, בפרידה ובקשרים משפחתיים. הסדרה המצליחה שיצר להוט, "זגורי אימפריה", זוכת פרס האקדמיה לטלוויזיה, מגוללת את קורותיה של משפחה מרוקאית שחיה בפריפריה, והיא נפתחת בחזרתו של בן משפחה לביתו אחרי שנים של נתק. ההצגה "25" שכתב וביים, וזכתה ב-2010 בפרס ההצגה המצטיינת בפסטיבל עכו, היא על מסע התבגרות של שלושה ילדים במושב קטן ושומם בערבה. גם הסדרה "שבאבניקים" (2017) שביים יחד עם אלירן מלכה ואריאל בנבג'י, וזכתה בארבע פרסי האקדמיה לטלוויזיה, כולל פרס הבימוי הטוב ביותר, עוסקת בהתבגרות של ארבעה בני ישיבה המתמודדים עם הפער בין הציפיות של משפחותיהם ובין הרצון העז שלהם לחופש.

מאור לוי (משמאל) ואור עדי ב''בתולים'' / צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג
 מאור לוי (משמאל) ואור עדי ב''בתולים'' / צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג

3 דברים שכדאי לדעת

● השחקן הראשי בסרט, מאור לוי, גדל במשפחה מרובת ילדים בירושלים, וכשהוא רצה ללמוד משחק בכיתה ט', לא היה לו כסף לממש את שאיפתו. בראיון ל"ווינט" סיפר שדודה של חבר היא שהאמינה בו ונתנה לו כסף ללימודי המשחק, בתמורה לעבודת ניקיון, שלא השלים עד היום.

● הסרט מתעסק ברובו במפגש של בני נוער עם מיניות, והיחס החברתי אליה כאל חטא. באחת הסצנות, "ילד" קורא במגזין נוער שאוננות יוצרת שדים. השחקן מאור לוי, שמשחק את "ילד", וגדל בבית דתי, סיפר בראיון שאכן זה מה שלמד כילד וכתוצאה מכך חש רגשות אשם רבים בהתבגרותו.

● צלם הסרט החרדי, יהונתן בועז יעקב, שזכה בפרס אופיר על צילום הסרט "בתולים", הוא בנו של רוני יעקב, שהיה בתחילת דרכו מאפר ומחלוצי הקולנוע הישראלי. רוני יעקב גם הפיק סרטים, ביניהם "סלאח שבתי" (1964) ו"דיזינגוף 99" (1979), ונפטר כחודש לפני שבנו קיבל את הפרס.

העשירייה הפותחת

ספוילר

לאורך הסרט לא ברור אם הדמות של אחיו של "ילד" קיימת במציאות או מדומיינת. במהלך הסרט מפוזרים רמזים רבים לאסון כלשהו שהתרחש, כמו גם מסרים הנוטעים בלב הצופים תקווה שדבר נורא לא קרה. אך בסוף הסרט מתגלה שאחיו הקטן של "ילד" נהרג על ידי אחיו, שחנק אותו עם כרית כשהיה תינוק.

למה בחרנו בו

"בתולים" הוא לא סרט קל לצפייה: הוא בוטה ולעיתים לא משאיר מרווח נשימה. הביקורות עליו חלוקות, ורבים טוענים שזהו סרט בוסרי ולא מובן. ואכן, הסרט מתעתע בצופה, ולא במובן החיובי של המילה, במעברים לא ברורים בין חלום למציאות. עם זאת, הסרט כן מצליח להעביר מגוון רגשות ותחושות - מהרומנטיקה שבנעורים, דרך המועקה שקיימת באוויר עומד, ועד החום הכבד בערבה.