הסרט "סבוי" עושה צדק עם גיבורת הפיגוע משנת 1975, כוכבה לוי

בסרט תיעודי חדש חוזרת הבמאית זוהר וגנר אל מי שניהלה את המשא ומתן עם המחבלים באירוע המדמם • כוכבה לוי שהושמצה מעל עמודי העיתונים באותה התקופה, זוכה סוף סוף להוקרה והנצחה

דאנה איבגי בתפקיד כוכבה לוי, ועלא דקה ב''סבוי'' / צילום: מוש משעלי, מתוך ''סבוי'', באדיבות כאן 11, זהר וגנר
דאנה איבגי בתפקיד כוכבה לוי, ועלא דקה ב''סבוי'' / צילום: מוש משעלי, מתוך ''סבוי'', באדיבות כאן 11, זהר וגנר

על "סבוי"

מוקרן: כאן 11
סוגה: דוקו דרמה
משך הסרט: 78 דק'
במאית: זהר וגנר
שחקנים: דאנה איבגי, עלא דקה, אימרי ביטון, ג'לאל מסראווה
תסריט: זהר וגנר
שפה: עברית וערבית
עלייה למסך: 10.9

לאורך שנות ה־70, מדינת ישראל הוכתה בשורת פיגועי טרור שביצעו מחבלים: חטיפות מטוסים, פיגועי חבלה וחדירות ליישובים. אחד הפיגועים המדממים בכרוניקת הטרור בשנים ההן היה הפיגוע במלון סבוי בתל אביב.

ב־5 במרץ 1975, בשעה 11 בלילה, חוליית מחבלים הגיעה בסירה אל חוף הים בתל אביב והשתלטה על המלון. סרט הדוקו דרמה של הבמאית זהר וגנר, שזכה כבר בשני פרסים בפסטיבל ירושלים וקטף השבוע שלושה פרסי אופיר (עריכה, איפור ועיצוב אמנותי), חוזר אל הלילה ההוא, דרך נקודת מבטה של כוכבה לוי, אחת מבנות הערובה בפיגוע.

תקציר העלילה

כוכבה לוי (דאנה איבגי), גיבורת ליל הפיגוע והסרט, אישה בשנות השלושים לחייה מגיעה לבית המלון "סבוי" בתל אביב בחברת המאהב שלה, אברהם עזריקי (אימרי ביטון). במהלך שהותם שם, פורצת חוליית מחבלים למקום. כוכבה לוי, כדוברת ערבית, ומתוך תושייה וקור רוח בלתי רגילים, משמשת כמתורגמנית במשא ומתן המתנהל בין המחבלים לכוחות הבטחון שנמצאים מחוץ לזירה.

לאורך הסרט אנחנו נחשפים לרגעי האימה בתוך המלון, לדילמות המוסריות איתן התמודדה כוכבה לוי ולמערכת היחסים שהתפתחה בינה לבין אחד מהמחבלים, אותו כינתה ביומנה "שן זהב" (עלא דקה).

הסרט, שילוב של דרמה ודוקו, מבוסס על קטעים מהיומן שכתבה לוי, סרטי ארכיון, צילומי עיתונות, קטעים שהקליט ד"ר רוברט וגנר, חובב רדיו, וסצינות משוחקות, על ידי דאנה איבגי ועלא דקה. כל אלה מתלכדים לתמונה שלמה ואמינה של האירוע, מבפנים ומבחוץ.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ההקשר למציאות

"סבוי" נוצר מתוך מטרה לעשות צדק עם כוכבה לוי, שלמרות האומץ שגילתה במהלך הפיגוע, שמה הוכפש. מגזין "טיים" כינה אותה בכתבה אודותיה בתואר "פרוצה" וכך גם העיתון "העולם הזה". בהקלטת התחקיר הביטחוני שנעשה אחרי האירוע, נשמע קולו של אחד מבכירי כוחות צה"ל המבהיר כי לא מדובר ביצאנית, אלא שקול אחר משיב לו: "זו שרמוטה, לא פרוצה", זאת משום שהיתה באותו הלילה בבית המלון עם גבר שאינו בעלה. לאורכו של המשא ומתן שניהלה כוכבה לוי עם כוחות הביטחון, ניכר שהם הפגינו כלפיה זלזול והטילו ספק ביכולותיה.

לוחמת: החמישייה הפותחת

הסרטים המכניסים בסופ"ש 16-18.9 (לפי אתר IMDB)

לוחמת

סרט פעולה היסטורי בהשראת אירועים אמיתיים. הסרט מספר את סיפורן של אגוג‘י - יחידת נשים לוחמות שהגנו על הממלכה האפריקאית "דהומיי" (אזור שנמצא כיום בבנין). נאניסקה (ויולה דיוויס), הגנרלית שעומדת בראש היחידה, מאמנת את דור העתיד של הלוחמות ומכינה אותן לקרב מול הפולשים הלבנים. 

במאית: ג'ינה פרינס־ביית'ווד • שחקנים: ויולה דיוויס, תוסו מבדו, לשאנה לינץ' • משך הסרט: 135 דק' • בכורה בארץ ב־6 באוקטובר

3 דברים שכדאי לדעת

● כשפג תוקף האולטימטום שהציבו המחבלים, סיירת מטכ"ל פרצה אל הבניין. בין מפקדי הכוח היו עמרי בר־לב, עמירם לוין ונחמיה תמרי.

● אחד מאורחי המלון שנהרגו בפיגוע היה מהנדס גרמני בשם יוהאנס גסאן, מומחה לעיבוד שבבי, שהיה חלק מצוות הפיתוח של טנק המרכבה. מותו פגע בתהליך העבודה על הטנק.

● הפיגוע במלון סבוי כבר שימש בעבר כמקור השראה: בשנת 1995 עלתה בארץ ובעולם הצגת תיאטרון בשם "מלון טרנזיט". את ההצגה יצרה נאווה צוקרמן, המנהלת והמייסדת של תאטרון "תמונע".

למה בחרנו בו

המשחק המשחזר באמינות את האירועים, התצלומים וסרטי הארכיון העוצמתיים וקטעי היומן של לוי, שנכנסו לתסריט ללא כל שינוי, הבימוי האלגנטי והמבט הפמיניסטי של זהר וגנר - כל אלה הופכים את "סבוי" לאחד הסרטים החזקים שיצאו בשנה החולפת. וחשוב יותר: הם מספרים בצורה מקורית וחדשנית את סיפור הפיגוע.

עוד מהז'אנר

תמונת הניצחון, 128 דק', 2021, נטפליקס
סרטו העלילתי של אבי נשר חוזר אל סיפור נפילת קיבוץ ניצנים בידי הכוחות המצריים בזמן מלחמת העצמאות. באמצעות עבודת אפקטים חזותיים, מהגדולות שנעשו בארץ, שוחזר הקרב על הקיבוץ. הסרט היה מועמד ל־15 פרסי אופיר בשנת 2021, ביניהם הסרט הטוב ביותר.

●  מרתון: פיגוע על קו הסיום, 112 דק', יס דוקו
באפריל 2013, סמוך לקו הסיום של מרתון בוסטון ה־117, התפוצצו שני מטעני חבלה שהוטמנו בסירי לחץ. הם הרגו 3 אנשים ופצעו למעלה ממאתיים. סרט הדוקו, שביימו ריקי שטרן ואנני סנדברג, חוזר על הפיגוע דרך האנשים שחוו אותו: מרגע הפיצוץ ועד עונש המוות שניתן לאחד משני האחים שביצעו את הפיגוע.