לפני שמפעילים את הרכבת הקלה בשבת, כדאי להשיק אותה בזמן

שרת התחבורה צודקת בשאיפותיה להפעלת הרכבת הקלה בשבת, אלא שנובמבר מתקרב בצעדי ענק ואיתו מועד ההשקה החגיגי, שרק הופך לפחות ופחות ריאלי • תחבורה ציבורית בשבת היא צו השעה כדי לקדם את נגישותם של אזרחי המדינה כולם להזדמנויות שונות, אבל בדרך כדאי לדאוג שהתחבורה הציבורית תעבוד גם במהלך השבוע, ובהקדם

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

ארסנל הבחירות של מרב מיכאלי כולל הרבה הפתעות תחבורתיות. אחרי שעברנו את קמפיין חוק המטרו שהאשים את יאיר לפיד בשיתוף-פעולה עם הליכוד, כשהיא עצמה לא עשתה די כדי להעביר את החוק הקריטי במושב החורף כשלממשלת בנט-לפיד עוד היה רוב, הגענו אל עניין השבת.

גם כאן כמו בחוק המטרו: מיכאלי צודקת. חוק המטרו אכן הכרחי ועיכובו הוא מהלך בזוי וציני שרואה הישג פוליטי רגעי לעומת הצורך החיוני. גם בשבת היא צודקת: אין איש מקצוע אחד בתחום התחבורה שיוכל להצדיק ממניעים מקצועיים-תחבורתיים את אי הפעלתה של הרכבת הקלה ובכלל של התחבורה הציבורית בשבת. אי-הפעלתה פוגעת במי שאין לו רכב פרטי; ההחלטה שלא להפעילה בשבת מגוחכת לנוכח השקעה של 18 מיליארד שקלים בפרויקט שיפעל למען הציבור רק 5 וחצי ימים בשבוע; והפעלתה בשבת אכן תחזק את המשק, תפחית זיהום אוויר ועוד ועוד.

גם כעת האש מופנית כלפי ראש הממשלה יאיר לפיד כשבהודעת לשכתה צוין כי "עד לעת עתה האילוצים הקואליציוניים וההתחייבויות בין לפיד לבנט מנעו זאת". נזכיר, מיכאלי לא הצהירה על שום דבר אופרטיבי. היא "הנחתה" את חברת נת"ע "לבחון" את האפשרויות ולהציג תוכנית מסודרת להפעלת הרכבת הקלה "עם הפעלת הקו בחודש נובמבר".

אלא שחודש נובמבר כבר לא רחוק - הוא מתרחש בעוד שלושה חודשים כשבאמצע חגים. במהלכו יתקיימו הבחירות לכנסת ה-25 ומתוכננת ההשקה החגיגית של הרכבת הקלה. בפרפרזה על המשפט המוכר של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, החלק הראשון - נכון, החלק השני - לא בטוח יהיה.

הפעלת הרכבת הקלה בנובמבר נהפכת לדחוקה - בעיות במערכת האיתות, עיכובים בבדיקות, בגיוס הנהגים, בעבודות הגמר של התחנות התת-קרקעיות - נת"ע עושה כל שיכולה אבל העסק מקרטע. ובעוד שהפעלת הרכבת הקלה בשבת לא נמצאת רק תחת אחריותה של מיכאלי שכן היא דורשת שינוי ההסכם מול הזכיינית ובהתאם תוספת תקציבית ויתכן שגם העברת החלטת ממשלה, הפעלת הרכבת הקלה ביום חול - כולה תחת אחריות המשרד שעליו ממונה מיכאלי.

בינתיים, הפניית הקשב המקצועי לקו האדום מותיר את העבודה על יתר הקווים שמקדמת החברה הסגול והירוק בפיגורים ובעיכובים והחברות המבצעות את השלב השני של הפרויקט כבר הודיעו לבורסה שפתיחתם תהיה ב-2027 ו-2028 בהתאמה, שנה איחור מהמועד המקורי. תחבורה ציבורית בשבת היא צו השעה כדי לקדם את נגישותם של אזרחי המדינה כולם להזדמנויות שונות, אבל בדרך כדאי לדאוג שהתחבורה הציבורית תעבוד גם במהלך השבוע, ובהקדם.