חודשיים ברציפות: מחיר הדלק צפוי לרדת השבוע בעד 40 אגורות

מחיר ליטר בנזין עומד לרדת לפי הערכות בטווח בין 20-40 אגורות בלילה שבין רביעי לחמישי הקרובים • שר האוצר ליברמן צפוי להאריך את ההנחה על מס הבלו עד 15 בנובמבר, שבועיים לאחר תאריך הבחירות

תחנת דלק / צילום: איל יצהר
תחנת דלק / צילום: איל יצהר

אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, מחיר הדלק צפוי לרשום ירידה חודשית שנייה ברציפות בלילה שבין רביעי לחמישי (31.8). מחיר ליטר בנזין בחודש ספטמבר ירד, לפי הערכות בתחום, בטווח שבין 20-40 אגורות - ויימכר בתחנות הדלק סביב 6.18-6.38 שקלים.

המסחר העולמי בנפט התאפיין בחודש האחרון בתנודתיות, אבל לאחר העליות והירידות מתומחרת כיום (ב') חבית נפט מסוג ברנט בכ-101 דולר - בדומה למחיר שהיה בסוף יולי. משרד האנרגיה מחשב את תעריפי הדלק לפי מחירי הנפט בשבוע המסחר האחרון של כל חודש. בממוצע, בשבוע האחרון הנפט היה מעט זול יותר מאשר בשבוע האחרון של יולי, ולכן הבנזין יוזל למרות שמחיר הנפט כרגע זהה לרמתו לפני חודש. גורם נוסף להוזלת המחירים הוא שער הדולר, שנחלש בחודש האחרון מול השקל בכ-3.9%.

לבסוף, הנעלם המשמעותי ביותר במחיר הדלק הוא מס הבלו. תחילה, שר האוצר אביגדור ליברמן הצליח לקבל אישור מהיועצת המשפטית לממשלה להפחתת המס בשקל לליטר למשך חודש אוגוסט בלבד. כעת, עם ההתקרבות למועד פקיעת צו הבלו הזמני, פועלים בסביבתו של ליברמן מול הגורמים המשפטיים כדי להאריך את ההנחה לציבור עד ה-15 בנובמבר, שבועיים אחרי הבחירות, בהתאם ליעד המקורי של שר האוצר.

הפחתת המס של ליברמן עולה לקופת האוצר כ-350 מיליון שקל בחודש מאובדן הכנסות. בתרחיש שבו היועמ"שית תקבע שמדובר בכלכלת בחירות פסולה ולא תאשר להאריך את ההנחה על הבלו, מחיר הדלק עלול לזנק בחדות ולהתייקר בחודש הבא ב-60-80 אגורות לליטר. אולם לפי ההערכות, הסיכויים שזה יקרה הם נמוכים.

ככל הנראה, משרד האנרגיה יפרסם מחר (ג') את מחיר הדלק לספטמבר ומיד לאחר מכן יפרסם משרד האוצר להערות הציבור את הצו שיישמר את הטבת המס לתקופה הקרובה. עד ל-1 בספטמבר אמור כבר הצו החדש להיכנס לתוקף באופן שיאפשר את ירידת המחירים בתחנות הדלק.