הסקרים חוזים ניצחון לנתניהו רק אם העבודה או מרצ לא עוברות?

לרה"מ חשוב שהעבודה ומרצ יתאחדו, אך הטיעון שהעלה לא נתמך בעובדות • המשרוקית של גלובס

יאיר לפיד,יש עתיד, מסיבת עיתונאים, 25.8.22 / צילום: כדיה לוי
יאיר לפיד,יש עתיד, מסיבת עיתונאים, 25.8.22 / צילום: כדיה לוי

מועד הגשת הרשימות לקראת הבחירות לכנסת הולך ומתקרב ובשני הגושים מנסים לשפר עמדות טקטיות, בניסיון לשבור את התיקו. בגוש המפלגות שמתנגדות לנתניהו יש מי שמוטרדים ממקרה שבו מרצ או העבודה לא יעברו את אחוז החסימה, ועל רקע זה עולות קריאות כי שתי המפלגות ירוצו יחד, כפי שעשו בבחירות 2020 ("סבב ג'"). גם ראש הגוש, ראש הממשלה יאיר לפיד, נשאל על ריצה משותפת כזאת של שתי המפלגות והשיב כי מבחינתו יש לה חשיבות גדולה בחסימת "גוש נתניהו". לגיבוי דבריו הוא הוסיף נתון עובדתי: "הסקרים היחידים שבהם לנתניהו היו 61 (מנדטים) זה סקרים שבהם אחת מהמפלגות האלה, העבודה או מרצ, נפלו מתחת לאחוז החסימה".  

חצי שנת מלחמה באוקראינה הניבה המוני פייקים. אספנו את המובחרים
האם אישה שמבקשת לעבור הפלה כבר לא זקוקה יותר לאישור מוועדה? 

האמנם? רק יום אחד לפני הדברים שאמר לפיד פרסמו שני ערוצי טלוויזיה סקרים שנערכו עבורם. גם הסקר של קמיל פוקס עבור חדשות 13 וגם הסקר של דירקט פולס עבור ערוץ עכשיו 14 העניקו ל"גוש נתניהו" 61 מנדטים, וזאת למרות שבשני הסקרים גם העבודה וגם מרצ עברו את אחוז החסימה. כלומר, כדי להיווכח שדבריו אינם נכונים לפיד לא נדרש לזיכרון ארוך במיוחד או לנבירה בארכיונים. ובכל זאת, אולי הוא צודק בכך שברוב המקרים כדי ש"גוש נתניהו" יגיע ל-61 נדרש שאחת משתי המפלגות הללו לא תעבור את אחוז החסימה? החלטנו לבדוק עבורו.

 
  

מאז הודיעו נפתלי בנט ולפיד על החלטתם לפזר את הכנסת וללכת לבחירות ב-20 ביוני (הכנסת פוזרה רשמית וסופית עשרה ימים מאוחר יותר) ועד תחילת השבוע הנוכחי, פורסמו 40 סקרים בכלי התקשורת השונים - כך על פי קבוצת הפייסבוק "סקרים פוליטיים" בה נעזרנו לצורך הבדיקה. בדיוק ברבע מהם, עשרה סקרים, הצליח "גוש נתניהו" להגיע ל-61 מנדטים או יותר (לא כללנו את "הרוח הציונית" בגוש). בכמה מתוך העשרה האלה הושג הדבר בסיוע העובדה שהעבודה או מרצ לא עברו את אחוז החסימה? ובכן, העבודה נכנסת לכנסת בכל 40 הסקרים שפורסמו עד כה כך שהיא כלל לא רלוונטית לטיעון שהעלה לפיד. מרצ לא עברה את אחוז החסימה בשניים מתוך עשרת הסקרים. כלומר, ברוב מוחלט של הסקרים שחזו שנתניהו יצליח במשימתו גם מרצ וגם העבודה דווקא עברו את אחוז החסימה. ניסינו לבדוק גם מהכיוון ההפוך. האם ברגע שמרצ לא עוברת את אחוז החסימה הדבר מבטיח לנתניהו 61? גם לא. מרצ נותרת מחוץ לכנסת בשישה סקרים. בשניים "גוש נתניהו" מגיע ליעד, באחד הוא מגיע ל-60 מנדטים, ובשלושה האחרים הוא מסתפק ב-59.

מטעמו של לפיד נמסר: "תוצאות הסקרים רק מחדדות את המסקנה שאם העבודה או מרצ לא יעברו את אחוז החסימה לנתניהו יהיה 61… לכן המפלגות חייבות להתאחד ולחזק את הגוש".

בשורה התחתונה: דבריו של לפיד לא נכונים. עד כה פורסמו עשרה סקרים שבהם "גוש נתניהו" מקבל לפחות 61 מנדטים, וברובם המוחלט הוא עושה זאת למרות שעל פי התחזית המופיעה באותם סקרים גם העבודה וגם מרצ עוברות את אחוז החסימה.

תחקיר: טלאור שמש

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: יאיר לפיד
מפלגה: יש עתיד
תאריך: 25.08
ציטוט: "הסקרים היחידים שבהם לנתניהו היו 61 (מנדטים) זה סקרים שבהם אחת מהמפלגות האלה, העבודה או מרצ, נפלו מתחת לאחוז החסימה".
ציון: לא נכון

במסיבת עיתונאים של מפלגת יש עתיד שהתקיימה ביום חמישי האחרון (25.08.22), נשאל רה"מ יאיר לפיד מה דעתו על איחוד בין מפלגת העבודה למרצ והשיב שלמרות שמדובר על איחוד טכני, יש לו חשיבות גדולה בחסימת גוש נתניהו וכניסתו של בן-גביר לממשלה: "הסקרים היחידים שבהם לנתניהו היו 61 (מנדטים) זה סקרים שבהם אחת מהמפלגות האלה, העבודה או מרצ, נפלו מתחת לאחוז החסימה".

נתחיל מכמה הבהרות - גוש נתניהו, כפי שמנותח על ידי גופי התקשורת, מורכב מסיעות הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, הציונות הדתית ועוצמה יהודית (שתי האחרונות סיכמו לפני מספר ימים על ריצה משותפת). כמו כן, בכל הסקרים מפלגת העבודה עוברת את אחוז החסימה ומקבלת בין 4 ל-7 מנדטים. מרצ לעומת זאת פחות יציבה ונעה בסקרים בין האפשרות שלא תעבור את אחוז החסימה ובין שתקבל 6 מנדטים.

יום לפני מסיבת העיתונאים של יש עתיד פורסמו שני סקרים, בערוץ 13 (מכון ק.פוקס) ובערוץ 14 (מכון דיירקט פולס), בשניהם גוש נתניהו מקבל 61 מנדטים וזאת למרות, לטענת לפיד, שמרצ עוברת את אחוז החסימה עם 4 מנדטים והעבודה עם 5 מנדטים. אבל גם אם הולכים עוד אחורה, לכל הסקרים שפורסמו מאז הכרזתם של בנט ולפיד על פירוק הממשלה והליכה לבחירות, מתוך 10 סקרים בהם גוש נתניהו קיבל לפחות 61 מנדטים, רק בשניים מהם (שניהם פורסמו במעריב - 15.07.22, 08.07.22) מרצ לא נכנסת לכנסת. כלומר, יש יותר סקרים בהם גוש נתניהו עם לפחות 61 מנדטים ובהם העבודה ומרצ כן עוברות את אחוז החסימה מאשר הן לא עוברות אותו. נציין כי לצורך איתור הסקרים ותוצאותיהם נעזרנו בקבוצת הפייסבוק "סקרים פוליטיים".

בדקנו גם את הכיוון ההפוך - האם בכל הסקרים בהם מרצ לא עוברת את אחוז החסימה, גוש נתניהו בהכרח מגיע ל-61 מנדטים וגם כאן התשובה שלילית. מתוך 6 סקרים בהם מרצ לא מקבלת אף מנדט, בשניים כאמור גוש נתניהו יכול להקים ממשלה, באחד הוא מגיע ל-60 מנדטים ובשלושה הוא חלש אף יותר ומקבל 59 מנדטים בלבד. את מפלגת העבודה לא בדקנו שכן, כפי שנכתב בתחילת הבדיקה, היא עוברת את אחוז החסימה בכל הסקרים.

בתגובה לממצאי הבדיקה שערכנו נמסר מדובר סיעת יש עתיד: "תוצאות הסקרים רק מחדדות את המסקנה שאם העבודה או מרצ לא יעברו את אחוז החסימה לנתניהו יהיה 61 והוא בוודאות יוכל להקים ממשלה בראשות בן גביר. לכן המפלגות חייבות להתאחד ולחזק את הגוש".

לסיכום, מתוך 10 סקרים שנערכו מאז ההכרזה על בחירות ובהם גוש נתניהו מקבל לפחות 61 מנדטים, רק בשניים מהם מרצ לא עוברת את אחוז החסימה. מפלגת העבודה נכנסת לכנסת בכל הסקרים באופן גורף. לכן, דבריו של לפיד לא נכונים.