חכם, אקולוגי וצף על המים: בשורת המגורים החדשה

הבתים הצפים הראשונים בעולם עדיין בשלבי הקמה במרינה של מפרץ לינטון בחוף הצפוני של פנמה, ויהיו מוכנים למגורים כבר בקיץ הבא • הבתים בני שלוש הקומות כוללים חלונות פנורמיים עם נוף לים של 360 מעלות, שירותי סילוק פסולת ומחזור ועוד מגוון תכונות שנועדו לשלב אקולוגיה עם יוקרה

הבתים הצפים מבחוץ / צילום: מתוך אתר oceanbuilders
הבתים הצפים מבחוץ / צילום: מתוך אתר oceanbuilders

חברת Ocean Builders מפנמה, המתמחה בטכנולוגיה ימית חדשנית, חשפה את הבתים הצפים הראשונים בעולם, המשלבים מגורים יוקרתיים, טכנולוגיית בית חכם ודיור ידידותי לסביבה. הבתים הצפים מתוארים בתור "הבתים האקולוגיים הראשונים בעולם", ומחירם נע בין כ-295 אלף דולר ל-1.5 מיליון דולר - בהתאם לכמות השדרוגים שיבחר הרוכש לבצע בנכס.

שלושת הדגמים הזמינים שעיצב האדריכל ההולנדי קואן אולטויס כוללים את דגם הדגל, ה-SeaPod, שנבנה למגורים במים, ה-GreenPod, שתוכנן למגורים בקרקע, ואת ה-EcoPod, הגרסה הידידותית מבחינה אקולוגית וכלכלית.

דגם הדגל נולד מתוך החיפוש אחר פתרון לחוסר מקום ביעדי חוף פופולריים. גודלו של המבנה המוגבה ל-2.5 מטר מעל גובה הים הוא 73 מ"ר של שטח מגורים, והוא כולל חדר שינה ראשי, סלון, מטבח וחדר רחצה - הפרוסים על פני שלושה וחצי מפלסים שעטופים כולם בחלונות פנורמיים שמשקפים את הים הקריבי של פנמה. בנוסף, הבית מאובזר בפרקט מעץ טיק, אורות בצבעים מתחלפים, תחנות טעינה אלחוטיות ותריסי האפלה אוטומטיים לחלונות ההזזה. צינורות פלדה מלאים באוויר הם המאפשרים ליחידת הדיור לצוף 2.5 מטר מעל המים.

הסלון בתרמיל צף / צילום: מתוך אתר oceanbuilders
 הסלון בתרמיל צף / צילום: מתוך אתר oceanbuilders

העיצוב עומד לשנות הרגלי מחיה מודרניים

מנכ"ל Ocean Builders, גראנט רומונדט, אמר כי הוא מקווה שהעיצוב יאתגר את התפיסות המקובלות על בתים ומגורים, וכן יאפשר לתושבים לחיות על המים מבלי לוותר על "מותרות של חיים מודרניים", כלשונו. "בדרך כלל, כשאתה גר על המים, זה על סירה, שמביאה אורח חיים שאינו מקובל על רוב האנשים", אמר רומונדט ל-CNN Travel. "אז עיצבנו בית שצף על המים ונותן לך חוויה של חיים ביבשה, ואפילו יותר". הבתים אמורים להיות מצוידים בטכנולוגיה חדישה, הניתנת להתאמה אישית בהתאם להעדפות העיצוב והפונקציונליות של הדיירים.

ואכן, טכנולוגיה חדשנית נמצאת בלב הפרויקט שעל קו המים של פנמה, כאשר כל יחידת דיור משתמשת בתוכנה לשליטה בתאורה, טמפרטורת האוויר הפנימית, לחץ המים ועוד. האורחים עונדים טבעת חכמה שניתן להשתמש בה כדי לשלוט בהגדרות הטכנולוגיה, כמו גם לפתיחת דלתות, פתיחת חלונות והדלקת מוזיקה ותאורת אווירה.

חדר שינה בתרמיל צף / צילום: מתוך אתר oceanbuilders
 חדר שינה בתרמיל צף / צילום: מתוך אתר oceanbuilders

המבקרים והדיירים בבתים הצפים יתניידו אל הבית וממנו באמצעות סירות דוגית, אופנועי ים, מוניות מים מקומיות ו/או סירות או כלי שיט משלהם - מה שעלול לפגוע בתוכניות האקולוגיות של Ocean Builders, המבקשת להתמקד בקיימות כדי לספק באמצעות הקהילה גם "בית גידול טבעי לחיי האוקיינוס ​​​​לכבוש ולשגשג". החברה טוענת כי המבנים עצמם נועדו לפעול כ"מכשירים להתקבצות של דגים... בכל פעם שמכניסים משהו למים שעושה צל, זה מושך חיי ים".

"אנחנו מנסים לבנות ולעצב בית שטוב לאיכות הסביבה, ולא פוגע בה", הסביר רומונדט. "אנחנו תמיד מנסים לחדש ולמצוא דרכים לעשות את זה בצורה אפילו יותר טובה. אנחנו לא מושלמים כרגע, אבל אנחנו מנסים להשתפר כל הזמן". אולי כאן רמז המנכ"ל על עלויות השינוע וההקמה של יחידות הדיור, ועל הנזקים הסביבתיים שהתהליך ודאי גורר איתו.

חדר האמבטיה של הבתים הצפים / צילום: מתוך אתר oceanbuilders
 חדר האמבטיה של הבתים הצפים / צילום: מתוך אתר oceanbuilders

חשיפת הבתים הראשונים בפרויקט: בסוף החודש

ובכל זאת, לא ניתן להתעלם מהחשיבות שניתנת בפרויקט לשמירה על איכות הסביבה. כחלק מהשירותים שייהנו מהם דיירי הבתים הצפים, סירות אוטונומיות יסלקו עבורם אשפה, קומפוסט ופריטים למיחזור, וכאשר הן לא בתפקיד, הן יפעלו לניקוי מימי האוקיינוס ​​שמסביב על ידי איסוף אשפה, כדי לסייע בהפחתת ההשפעה האנושית על האוקיינוס, ​​אפילו מעבר לקהילת הבתים הצפים. החברה גם מצפה שכעבור מספר שנים של השקעה והקפדה, שיתרמו להתפתחותן של שוניות האלמוגים, עשויה להיווצר "מערכת אקולוגית תת-מימית משגשגת".

עוד יש לקחת בחשבון פעולות בסיסיות כמו קניית מצרכים, בנוסף לנסיעה הלוך ושוב אל היבשה. לדברי רומונדט, כלי טיס בלתי מאוישים, המותאמים לתנאי האוקיינוס, ישמשו עבור משלוחי מוצרים כמו מזון ותרופות, כמו גם "פריטים קטנים יותר יומיומיים". למשלוחים גדולים יותר, יש כלי אוטונומי נפרד.

אזור הפטיו / צילום: מתוך אתר oceanbuilders
 אזור הפטיו / צילום: מתוך אתר oceanbuilders

הבתים הראשונים שהושלמו אמורים להיחשף באינטרנט בסוף ספטמבר, וקונים פוטנציאליים יוכלו ללכת ולצפות בהם בעצמם זמן קצר לאחר מכן. "אנשים מנסים לקנות אותם במשך שנים", אומר רומונדט, ומסביר שצוות החברה החליט לא לקחת פיקדונות עד שהקונים יוכלו לראות את הבתים במציאות. בחודש דצמבר, האורחים הראשונים יוכלו לישון בבתים הצפים ו-100 יחידות יהיו מוכנות לדיירים במשרה מלאה עד הקיץ הבא. אצווה שנייה של יותר מ-1,000 יחידות תיכנס לייצור בשנה הבאה.